
Το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) των εταιρικών αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 30% τα τελευταία πέντε χρόνια, κυρίως λόγω της μακροοικονομικής πληθωριστικής πίεσης και όχι εξαιτίας της ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Η ανάλυση του Arval Mobility Observatory αποδίδει την αύξηση του TCO σε εξωγενείς παράγοντες, όπως η άνοδος των τιμών των οχημάτων και τα υψηλότερα επιτόκια.
Μοντελοποιώντας δύο σενάρια στόλων για μια επιχείρηση με 3.500 εταιρικά αυτοκίνητα κατηγοριών C και D στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο, η έκθεση υπολογίζει ότι το TCO ενός στόλου αποκλειστικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) θα ήταν υψηλότερο την περίοδο 2020–2025 από ό,τι ενός στόλου που σταδιακά αύξησε το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) του στο 50% την ίδια περίοδο.
Αύξηση TCO κατά 27% σε πέντε χρόνια
Ανεξαρτήτως τύπου κινητήρα, η Arval κατέγραψε αύξηση 27% στο μέσο TCO μεταξύ 2020 και 2025, με κορύφωση το 2023 (30%).
Αυτό οφείλεται σε μια σειρά πληθωριστικών πιέσεων, όπως:
- αύξηση 24% στις τιμές καταλόγου των οχημάτων,
- άνοδο 32% στις τιμές καυσίμων,
- αύξηση 80% στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας,
- άνοδο 29% στο κόστος συντήρησης, επισκευών και ανταλλακτικών,
- αύξηση 35% στο κόστος δανεισμού (από το 2022 έως το 2025).
Κατά την ίδια περίοδο, οι αξίες των μεταχειρισμένων οχημάτων εκτινάχθηκαν μεταξύ 2020 και 2022, πριν αρχίσουν μια μακρά, σταδιακή πτώση μέχρι τη σταθεροποίησή τους το 2024. Αυτό αύξησε την απόσβεση και απέτρεψε τα κέρδη από την πώληση των οχημάτων να αντισταθμίσουν τις πληθωριστικές πιέσεις στο TCO.
Ο Dan Boiangiu, Διευθυντής του International Arval Consulting & Arval Mobility Observatory, περιέγραψε το TCO ως «στρατηγική πυξίδα» που καθοδηγεί τους διαχειριστές στόλων μέσα στις πολυπλοκότητες του ταχέως εξελισσόμενου τοπίου της αυτοκίνησης.
«Υιοθετώντας μια συνολική θεώρηση των κόστους και των ανταλλαγμάτων, οι διαχειριστές στόλων μπορούν να ευθυγραμμίσουν τις επιχειρησιακές επιλογές τους με τους μακροπρόθεσμους στόχους τους», δήλωσε.
Αυτό είναι κρίσιμο τη στιγμή που οι υπεύθυνοι στόλων αξιολογούν τις οικονομικές επιπτώσεις της μετάβασης σε ηλεκτρικά συστήματα πρόωσης.
Αν και οι τιμές καταλόγου των BEV είναι υψηλότερες από των αντίστοιχων οχημάτων ICE, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν χαμηλότερα λειτουργικά και συντηρητικά κόστη — γεγονός που γέρνει την πλάστιγγα του TCO υπέρ τους, σύμφωνα με την Arval. Επιπλέον, η εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης προβλέπει ότι τα μικρότερα BEV (με αυτονομία έως 300 χλμ.) θα είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα ICE έως το 2028.
Τα κρατικά κίνητρα και τα φορολογικά οφέλη ενισχύουν περαιτέρω τη θέση των BEV, σε σημείο που «σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, τα BEV ήδη υπερέχουν των ICE στο συνολικό κόστος κύκλου ζωής», αναφέρει η έκθεση. Η περαιτέρω βελτίωση της τεχνολογίας BEV και η αυξανόμενη κανονιστική πίεση αναμένεται να μειώσουν ακόμη περισσότερο το TCO των ηλεκτρικών, στηρίζοντας τους προϋπολογισμούς εξηλεκτρισμού των στόλων.
Πέντε στρατηγικές της Arval για τον περιορισμό της αύξησης του TCO:
- Επιλογή οχήματος – Επιλέξτε το κατάλληλο όχημα για κάθε προφίλ οδηγού, αποφεύγοντας πολλαπλές προδιαγραφές. Η επιλογή sedan αντί SUV και η διάθεση για μίσθωση μεταχειρισμένων οχημάτων μπορούν να αυξήσουν την εξοικονόμηση.
- Βελτιστοποίηση συμβολαίων – Εντοπίστε τη «χρυσή τομή» διάρκειας και χιλιομέτρων στα συμβόλαια μίσθωσης για τη μείωση του μηνιαίου κόστους. Μακρύτερα συμβόλαια επιτρέπουν την απόσβεση του υψηλότερου αρχικού κόστους των BEV. Συμβόλαια πενταετίας είναι συνήθως 5–10% φθηνότερα από τα τριετή.
- Προώθηση οικολογικής οδήγησης – Η αλλαγή συμπεριφοράς των οδηγών μπορεί να επηρεάσει έως και το 60% των στοιχείων του TCO, από τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας έως τον περιορισμό της φθοράς.
- Σχεδιασμός φόρτισης BEV – Παροχή λύσεων φόρτισης στο σπίτι και στον χώρο εργασίας, μαζί με δίκαιες αποζημιώσεις, ώστε να μειωθούν οι ενεργειακές δαπάνες και να ενισχυθεί η υποστήριξη των οδηγών.
- Εξερεύνηση εναλλακτικής κινητικότητας – Μετασχηματίστε το μοντέλο «ένας οδηγός–ένα αυτοκίνητο» σε προϋπολογισμό κινητικότητας ή ευέλικτη μίσθωση.