Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δημοσίευσε νέα στοιχεία για την υποδομή φόρτισης για φορτηγά. Συγκεκριμένα, για το πλήθος των σημείων φόρτισης και των σταθμών ανεφοδιασμού που απαιτούνται για φορτηγά μηδενικής και χαμηλής εκπομπής ρύπων προς επίτευξη των στόχων του 2025 και του 2030 για τις εκπομπές CO2.
Όσον αφορά στα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών, πρέπει να φθάσουμε από σχεδόν μηδέν σήμερα σε περίπου 90.000 δημόσια σημεία κατά την επόμενη δεκαετία, προκειμένου να καταστεί δυνατή η μετάβαση στις οδικές μεταφορές ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα.
“Προφανώς, ο κλάδος μας αντιμετωπίζει άμεσα προβλήματα λόγω της κρίσης COVID-19“, δήλωσε ο Henrik Henriksson, Πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA και CEO της Scania. “Παρόλα αυτά, διατηρούμε τους μακροπρόθεσμους στόχους για το κλίμα. Ούτε ο κλάδος φορτηγών, ούτε οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια τώρα”.
Πέρυσι η ΕΕ υιοθέτησε τα πρώτα πρότυπα εκπομπών CO2 για βαρέα οχήματα, τα οποία θα ισχύσουν το 2025 (-15%) και το 2030 (-30%). “Αυτοί οι στόχοι CO2 για φορτηγά θέτουν εξαιρετικά δύσκολα ορόσημα για ουδέτερες εκπομπές άνθρακα. Για να επιτευχθούν αυτές οι μεγάλες μειώσεις, δεσμευόμαστε και είμαστε έτοιμοι να φέρουμε στην αγορά έναν αυξανόμενο αριθμό φορτηγών μηδενικών εκπομπών ρύπων”, επισημαίνει ο κ. Henriksson.
Ωστόσο, η συντριπτική πλειοψηφία των φορτηγών που πωλούνται στην Ευρώπη σήμερα εξακολουθεί να λειτουργεί με ντίζελ, καθώς είναι το πιο πρακτικό και οικονομικά αποδοτικό καύσιμο για τους μεταφορείς. Για πρώτη φορά, τα στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν τώρα την ακριβή σύνθεση της αγοράς της ΕΕ για νέα φορτηγά ανά τύπο καυσίμου. Αυτά τα νέα στοιχεία της ACEA δείχνουν πως το 97,9% όλων των μέσων και βαρέων φορτηγών που πωλήθηκαν το 2019 ήταν ντίζελ, το 0,1% βενζίνης, το 1,7% φυσικού αερίου, το 0,2% ηλεκτρικά και το 0,1% υβριδικά ηλεκτρικά.
Το 2030 πρέπει να κυκλοφορεί στην ΕΕ ένας στόλος περίπου 200.000 ηλεκτροκίνητων φορτηγών μπαταρίας προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος CO2 του συγκεκριμένου έτους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ACEA. Με περίπου 700 μεσαία και βαρές ηλεκτρικά φορτηγά (άνω των 3,5 τόνων) που πωλήθηκαν πέρυσι, αυτό σημαίνει ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών θα πρέπει να αυξηθούν κατά 28 φορές τα επόμενα 10 χρόνια.
Όπως σημειώνει ο κ. Henriksson, “Η ανάπτυξη ενός πυκνού δικτύου υποδομών για φορτηγά εναλλακτικής κίνησης είναι μια από τις βασικές προϋποθέσεις για την επίτευξη οδικών εμπορευματικών μεταφορών ουδέτερου άνθρακα. Πρέπει η Ευρώπη να δεσμευτεί άμεσα για την ανάπτυξη τουλάχιστον 37.000 σημείων φόρτισης, 50 σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου και 750 σταθμών LNG κατάλληλων για βαρέα επαγγελματικά οχήματα μέχρι το 2025”.
Τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν την υποδομή των επιβατικών αυτοκινήτων λόγω των πολύ υψηλότερων αναγκών τους σε ισχύ και ενέργεια, καθώς και συγκεκριμένου χώρου στάθμευσης και πρόσβασης. Προκειμένου η Ευρώπη να επιτύχει αυτά τα ελάχιστα επίπεδα ανάπτυξης, πρέπει να καθοριστούν άμεσα οι δεσμευτικοί στόχοι υποδομών φορτηγών των κρατών μελών, βάσει της Οδηγίας Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων, αναφέρει η ACEA.
Θα πρέπει επίσης να καθοριστούν τα τεχνικά πρότυπα και να ξεκινήσουν αμέσως οι απαραίτητες διαδικασίες τυποποίησης. Τέλος, οι επενδύσεις σε υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού για φορτηγά θα απαιτήσουν σημαντική οικονομική και διοικητική υποστήριξη από την ΕΕ και τις εθνικές κυβερνήσεις. Ειδικότερα οι διαχειριστές μεταφορών θα πρέπει να ενθαρρυνθούν να επενδύσουν εγκαίρως σε ιδιωτικούς και ημι-δημόσιους σταθμούς φόρτισης σε αποθήκες.