Ανάλυση: Η ταχύτερη ηλεκτροκίνηση θα ενίσχυσε τα κέρδη

Η ταχύτερη ηλεκτροκίνηση θα ενίσχυε τις μετοχές και τα κέρδη των εταιρειών αυτοκινήτων, σύμφωνα με οικονομική ανάλυση.

Η σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων κινητήρων εσωτερικής καύσης συμφέρει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και τις θέσεις εργασίας.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρόκειται να αυξήσουν την αγοραία αξία τους και τα περιθώρια κέρδους μεταβαίνοντας σε ηλεκτρικά οχήματα γρηγορότερα από ό,τι σχεδίαζαν έως σήμερα, σύμφωνα με οικονομική ανάλυση έξι εταιρειών αυτοκινήτων. Διαπιστώνει πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρόσθεταν 800 δισ. ευρώ στην αξία των μετοχών τους, εάν μεταβούν γρηγορότερα εντός της δεκαετίας, αντί να εξαρτώνται από το επιχειρηματικό πρότυπο κινητήρων εσωτερικής καύσης. Όπως επισημαίνει η Transport & Environment (T&E), τα αποτελέσματα διαψεύδουν την αφήγηση του κλάδου πως η προσπάθεια της Ευρώπης να πουλήσει μόνον αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών το 2035 θα έπληττε την κερδοφορία και θα κόστιζε θέσεις εργασίας.

Οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν την προοπτική μείωσης κερδών σε κινητήρες εσωτερικής καύσης στα τέλη της δεκαετίας του 2020, καθώς ο ανταγωνισμός από τα φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και οι αυστηρότεροι κανονισμοί πλήττουν τις πωλήσεις και μειώνουν τις οικονομίες κλίμακας. Για να διαμορφώσει τις μελλοντικές ταμειακές ροές τους, η εταιρεία ερευνών Profundo μελέτησε τα οικονομικά μεγέθη έξι αυτοκινητοβιομηχανιών και διαχώρισε τις δραστηριότητες ηλεκτρικών οχημάτων και κινητήρων εσωτερικής καύσης σε δύο ξεχωριστές εταιρείες. Η ανάλυση διαπιστώνει:

  • Τα λειτουργικά περιθώρια κέρδους των εταιρειών ηλεκτρικών οχημάτων προβλέπεται να ξεπεράσουν αυτά των κινητήρων εσωτερικής καύσης σε 3-5 χρόνια.
  • Προς τα τέλη της δεκαετίας 2020, τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών κινητήρων θα μειωθούν και ίσως καταστούν αρνητικά στους ισολογισμούς.

Ο Luca Bonaccorsi, διευθυντής βιώσιμων οικονομικών της Transport & Environment, που ανέθεσε την έρευνα, δήλωσε: «Η επιλογή αργής σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης αποτελεί οικονομική αυτοκτονία για τις εταιρείες αυτοκινήτων. Η αργή μετάβαση καταστρέφει την αξία των μετόχων και θέτει ολόκληρες εταιρείες σε κίνδυνο εξαφάνισης. Η μόνη μετάβαση που έχει νόημα για τις επιχειρήσεις είναι ταχεία και έντονη».

Η μείωση των κερδών στους κινητήρες εσωτερικής καύσης θα απομακρύνει τους επενδυτές από τις εταιρείες που καθυστερούν να εξηλεκτρισθούν. Η Profundo χρησιμοποίησε τυπική μεθοδολογία «Sum Of The Parts» για να αξιολογήσει την αγοραία αξία που θα μπορούσε να αποκτήσει κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτων βάσει σεναρίων ταχέως και αργού εξηλεκτρισμού. Τα μοντέλα επισημαίνουν:

  • Η αποτίμηση των έξι αυτοκινητοβιομηχανιών θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 316%, κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με την σημερινή, με την ταχύτερη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μεταξύ 2025-2030 από ό’ τι σχεδίαζαν.
  • Μια πιο αργή μετάβαση σε EV από την προγραμματισθείσα θα οδηγούσε σε χαμηλότερη αύξηση της αγοραίας αξίας και θα μπορούσε ακόμα και να μειώσει την αποτίμηση της Toyota –από τις πιο αργές αυτοκινητοβιομηχανίες σε ηλεκτροκίνηση μέχρι σήμερα – σε σύγκριση με την σημερινή.

Η αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen θα μπορούσε να τριπλασιάσει την αξία της στην αγορά (253%) και η Stellantis σχεδόν να την πενταπλασιάσει (388%), εάν μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση γρηγορότερα, διαπιστώνει η ανάλυση. Η Toyota, που άργησε να εξηλεκτρισθεί, έχει χαμηλότερες δυνατότητες ανάπτυξης (70%).

Στην αγορά premium, οι ευκαιρίες είναι ακόμα μεγαλύτερες: η Mercedes-Benz θα μπορούσε να προσθέσει 471% στην αξία της σε 10 χρόνια και η BMW θα μπορούσε να προσθέσει 472%. Ακόμα και η Volvo Cars, η οποία σήμερα αποτιμάται δύο φορές πάνω από την αγορά έναντι άλλων, λόγω της πρωτοπορίας της στην ηλεκτροκίνηση, αναμένεται να αυξηθεί κατά 245% εάν προχωρήσει πιο γρήγορα.

Στην Ευρώπη, οι κανόνες της ΕΕ για καθαρά αυτοκίνητα αποτελούν τον κύριο μοχλό ηλεκτροκίνησης. Η υπάρχουσα πρόταση αυστηροποίησης των προτύπων θα παρείχε μικρή πρόοδο μέχρι το 2030. Όμως η έρευνα της Profundo δείχνει πως το 2030 θα είναι πολύ αργά για αλλαγή εάν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές επιθυμούν να αποφύγουν την οικονομική δυσπραγία – με πιθανές αρνητικές συνέπειες για τις θέσεις εργασίας.

Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και ηλεκτρικής κινητικότητας της T&E, δήλωσε: «Η ταχύτερη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνον προς το συμφέρον του κλίματος και των καταναλωτών, αλλά είναι ζωτικής σημασίας και για την οικονομική βιωσιμότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι νομοθέτες της ΕΕ έχουν υποχρέωση να υποστηρίξουν την έγκαιρη μετάβαση, προς όφελος επιχειρήσεων και εργαζομένων. Τα αυστηρότερα πρότυπα CO2 αυτοκινήτων για το 2025 και το 2030 είναι σημαντικά για την επιτάχυνσή της».

Η ανάλυση 

Αυτή η ανάλυση πραγματοποιήθηκε σε τρία στάδια. Αρχικά, η Profundo ανέλυσε τα οικονομικά μεγέθη και στρατηγικά σχέδια κάθε εταιρείας. Δεύτερον, τυποποίησε τις ταμειακές ροές κάθε εταιρείας, διαχωρίζοντας τις δραστηριότητες ηλεκτρικών οχημάτων και κινητήρων εσωτερικής καύσης σε δύο διακριτές επιχειρήσεις. Χρησιμοποίησε μεθοδολογία «Discounted Cash Flow» για να αξιολογήσει τα λειτουργικά περιθώρια κέρδους, τα κέρδη και τη συνολική ελεύθερη ταμειακή ροή κάθε επιχείρησης. Τρίτον, χρησιμοποίησε μεθοδολογία αποτίμησης «Sum Of The Parts» για να αξιολογήσει την θεωρητική αγοραία αξία της κάθε εταιρείας βάσει τριών σεναρίων: αργή, βασική και γρήγορη μετάβαση σε EV.

Το βασικό σενάριο αντιπροσωπεύει τις τρέχουσες στρατηγικές των κατασκευαστών. Το γρήγορο προϋποθέτει πως κάθε κατασκευαστής θα μεταβεί σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και βαν το 2025-2030, ταχύτερα από ό,τι σχεδίαζε, επιτυγχάνοντας το 100% το 2035. Το αργό σενάριο προϋποθέτει πως κάθε αυτοκινητοβιομηχανία θα επιτύχει το ήμισυ περίπου των σχεδιαζόμενων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το 2025-2030.

 

Προηγούμενο άρθροVolvo Cars: συμμετέχει στο πρόγραμμα SteelZero
Επόμενο άρθροH Lancia Flaminia στην Εορτή της Ιταλικής Δημοκρατίας