Η δημιουργία πράσινων εταιρικών στόλων φορτηγών & λεωφορείων θα μπορούσε να οδηγήσει σε κέρδη για απορρόφηση του κόστους μηδενικών εκπομπών σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Σημειώνεται, ειδικότερα, ότι οι τρέχουσες συζητήσεις σχετικά με μια πιθανή σχετική νομοθέτηση εκ μέρους της ΕΕ, προκειμένου να ενισχυθεί η ζήτηση για οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV), επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στα επιβατικά αυτοκίνητα, αγνοώντας το τμήμα βαρέων επαγγελματικών όπου θα μπορούσαν να προκύψουν σημαντικά οφέλη και να τονωθεί και αυτή η αγορά. Κατά την ACEA, με το τρέχον μερίδιο αγοράς ZEV μόλις 2,3% (βαρέα φορτηγά >3,5 τόνοι) και 15,6% (αστικά λεωφορεία/πούλμαν), οι οδικές μεταφορές βαρέων οχημάτων «χρειάζονται επειγόντως κίνητρα για την επιτάχυνση της ανανέωσης του στόλου».

Οι κατασκευαστές υπογραμμίζουν, βεβαίως, ότι ενώ η αύξηση του μεριδίου των αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών στους εταιρικούς στόλους μπορεί εύκολα να γίνει με την προσαρμογή των δημοσιονομικών καθεστώτων σε εθνικό επίπεδο, το τμήμα των βαρέων επαγγελμάτων απαιτεί στοχευμένη προσέγγιση και ενέργειες όχι μόνο σε επίπεδο ΕΕ αλλά και σε επίπεδο κρατών μελών. Συγκεκριμένα, εισηγούνται προς κάθε αρμόδιο φορέα τα εξής:

  • Προτεραιότητα σε φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών για δημόσια οχήματα και υπηρεσίες μεταφορών. Η οδηγία για τα καθαρά οχήματα θα πρέπει να αναθεωρηθεί και να ευθυγραμμιστεί με τους φιλόδοξους στόχους μείωσης του CO2. Μια διάταξη για την «ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας» θα πρέπει να υπογραμμίσει τη σημασία των τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών για την ενίσχυση της βιομηχανικής βάσης της Ευρώπης και τη στήριξη της οικονομικής ευημερίας σε αυτό τον τομέα.
  • Εντολή στους αποστολείς και τους αγοραστές υπηρεσιών μεταφορών να αυξάνουν σταδιακά το μερίδιο των αποστολών τους που διακινούνται από οχήματα μηδενικών εκπομπών.
  • Χρησιμοποίηση μηχανισμών χρηματοδότησης της ΕΕ, όπως το Ταμείο Καινοτομίας ή το Ταμείο Κοινωνικού Κλίματος, για να υποστηριχθούν πρώιμες και σταθερές επενδύσεις σε ZEV για τους λειτουργούς εμπορικών οδικών μεταφορών.
  • Εφαρμογή τελών χρήσης του δρόμου με βάση το CO2 σε όλα τα κράτη μέλη. Διασφάλιση της ταχείας και συνεπούς εφαρμογής της οδηγίας για την ευρωβινιέτα και παράταση των εξαιρέσεων από τα διόδια για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2030, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους ως προς το κόστος.
  • Εφαρμογή ενός συνεκτικού πλαισίου πολιτικής μεταφορών τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε επίπεδο κρατών μελών για την αποστολή συνεπών μηνυμάτων επιτάχυνσης της στροφής προς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Στην ACEA εκτιμούν ότι η «μετάβαση» των εμπορικών οδικών μεταφορών εξαρτάται από την ικανότητα της Ευρώπης να δημιουργήσει βιώσιμες επιχειρηματικές λύσεις για τους μεταφορείς, καθώς το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) των οχημάτων είναι ο σημαντικότερος παράγοντας σε αυτόν τον τομέα.

Ενώ οι κατασκευαστές οχημάτων παραδίδουν οχήματα μηδενικών εκπομπών, η «μετάβαση» απαιτεί, επίσης, ευθυγράμμιση της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, των μεταφορών, των logistics και της ενέργειας. Τα μέτρα τιμολόγησης του άνθρακα, ειδικότερα, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο για να επιτρέψουν και να επιταχύνουν τη στροφή προς τις μηδενικές εκπομπές σε αυτήν την αγορά B2B, όπου η δημιουργία βιώσιμων επιχειρηματικών συνθηκών για τους μεταφορείς είναι απαραίτητη. Χωρίς τη δυνατότητα να λειτουργούν επικερδώς τα ZEV, η όποια μετάβαση προς την επιθυμητή κατεύθυνση θα στερείται δυναμικής με γνώμονα την αγορά και οι μεταφορείς θα καθυστερούν ή δεν θα επενδύουν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Προηγούμενο άρθροAyvens: Μετά τη μείωση κερδών και μεγέθους στόλου το 2024, στόχος τώρα η ανάπτυξη
Επόμενο άρθροΝέο Volvo EX30 Cross Country: Πρώτες παραδόσεις την Άνοιξη (εικόνες)