FLEETNEWS #226

18.12.23 #226 16 Πρέπει να υποχρεώσει η ΕΕ τους εταιρικούς στόλους να γίνουν ηλεκτροκίνητοι έως το 2030; Έτσι πιστεύει η Πλατφόρμα Ηλεκτροκίνησης (Platform for Electromobility). Η Πλατφόρμα υπενθύμισε στην Επιτροπή την υπόσχεσή της να ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση για το θέμα προ του τέλους του έτους. Τα Χριστούγεννα απέχουν πολύ λίγο και οι πιθανότητες να συμβεί αυτό είναι ελάχιστες. Όλοι συμφωνούν πως οι εταιρικοί στόλοι μπορούν να αποτελέσουν φορέα αλλαγής στην ευρύτερη αγορά αυτοκινήτου - ειδικά στην ηλεκτροκίνηση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Επιτροπή της ΕΕ συμπεριέλαβε στο πρόγραμμά της του 2023 την προοπτική ειδικής πρότασης για τον οικολογικό χαρακτήρα των εταιρικών στόλων: το σχέδιο προέβλεπε τη διατύπωση πρότασης γενικής πολιτικής ή συγκεκριμένη νομοθετική πρόταση. Ωστόσο, ο χρόνος περνούσε και δεν διατυπώθηκε καμία πρόταση. Αντιθέτως, το θέμα «πράσινων εταιρικών στόλων» εξασθένησε. Στα μέσα Οκτωβρίου, η Πλατφόρμα Ηλεκτροκίνησης συνέταξε ανοικτή επιστολή για να ωθήσει την Επιτροπή σε δράση. Η Πλατφόρμα, η οποία προωθεί την ηλεκτροκίνηση σε επίπεδο ΕΕ και εθνικό, διαθέτει περισσότερα από 40 μέλη, συμπεριλαμβανομένων κατασκευαστών (Renault, Ford, Volvo, Tesla), ομάδων υποστήριξης (Transport & Environment, EV100), ενώσεων (EuroCities, WindEurope, AVERE) και προμηθευτών της αλυσίδας αξίας ηλεκτροκίνησης (EVBox, ChargePoint, Enel). Η επιστολή απευθυνόταν στα τρία μέλη της Επιτροπής με σχετικές αρμοδιότητες: Maroš Šefčovič (εκτελεστικός αντιπρόεδρος ΕΕ για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία), Wopke Hoekstra (επίτροπος ΕΕ για την Κλιματική Δράση) και Adina Vălean, (επίτροπος Μεταφορών ΕΕ). Στο έγγραφο, η Πλατφόρμα επανέλαβε τον σημαντικό ρόλο των εταιρικών στόλων για τη μετάβαση στα EV: „Τα εταιρικά αυτοκίνητα αποτελούν το 60% των πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ. „Ένα εταιρικό αυτοκίνητο κάνει διπλάσια χιλιόμετρα από ένα ιδιωτικό. „Τα εταιρικά αυτοκίνητα που μεταπωλούνται έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, όπου 8 στους 10 Ευρωπαίους αγοράζουν τα αυτοκίνητά τους. ΕΠΙΤΆΧΥΝΣΗ ΕΞΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΎ Η ΕΕ επιδιώκει μηδενικές εκπομπές μεταφορών έως το 2040. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να επιταχυνθεί η ηλεκτροκίνηση. Οι εταιρικοί στόλοι μπορούν να πρωτοστατήσουν, υποστηρίζει η επιστολή, καθώς πολλές εταιρείες έχουν ήδη δεσμευτεί να μεταβούν σε στόλους μηδενικών εκπομπών (συμπεριλαμβανομένων των μελών του EV100, έως το 2030). Αν η μετάβαση καταστεί υποχρεωτική για όλους, θα εξομαλυνθεί η προσπάθεια και θα υπάρξουν δύο σημαντικές θετικές εξελίξεις: „Θα μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές των μεταφορών - σημαντική επιδίωξη της ΕΕ για το κλίμα. „Θα υπάρξει ευρύτερη πρόσβαση σε φθηνά μεταχειρισμένα EV. Η Πλατφόρμα Ηλεκτροκίνησης επαναλαμβάνει την υποστήριξή της σε προηγούμενη πρόταση της Επιτροπής: δεσμευτικούς στόχους αγοράς οχημάτων μηδενικών εκπομπών για εταιρικούς στόλους. Τα προτεινόμενα ποσοστά: 65% το 2027 και 95% το 2030. Όσον αφορά στη δημόσια διαβούλευση που υποσχέθηκε η Επιτροπή, η Πλατφόρμα προτείνει, αφενός να περιοριστεί το πεδίο εφαρμογής της και να επικεντρωθεί σε νομοθετικές επιλογές για το στόχο του 95% έως το 2030 και αφετέρου να διευρυνθεί, ώστε να συμπεριλάβει και τα LCV. Και τέλος, έχοντας κατά νου τη μέχρι σήμερα μηδενική δράση, να υπάρξει χρονοδιάγραμμα ταχείας υιοθέτησης της εντολής. ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟΊ ΣΤΌΧΟΙ Δεν είναι η πρώτη φορά φέτος που η Επιτροπή καλείται να θέσει δεσμευτικούς στόχους εταιρικών στόλων έως το 2030. Τον Μάιο, η Transport & Environment δήλωσε ότι η επιβολή στόχων 100% μηδενικών εκπομπών για όλα τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα έως το 2030 θα προσέθετε 11 εκατομμύρια επιπλέον ηλεκτρικά οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους και θα εξοικονομούσε 30 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2 το 2030. Θα εκμεταλλευτεί τελικά η Επιτροπή τον πρωτοποριακό ρόλο των εταιρικών στόλων για να δώσει ώθηση στην απανθρακοποίηση των ευρωπαϊκών μεταφορών; Ή οι συσσωρευμένες καθυστερήσεις και η αδράνεια θα καταστήσουν ανώφελη μια εντολή της, πέραν της γενικής απαγόρευσης πώλησης νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης από το 2035; Η απάντηση στο ερώτημα θα δοθεί -πιθανότατα- με το νέο έτος. ΘΑ ΥΠΟΧΡΕΏΣΕΙ Η ΕΕ ΤΟΥΣ ΣΤΌΛΟΥΣ ΝΑ ΓΊΝΟΥΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΊΝΗΤΟΙ ΈΩΣ ΤΟ 2030; Η Πλατφόρμα Ηλεκτροκίνησης καλεί σε δράση Η Πλατφόρμα Ηλεκτροκίνησης επαναλαμβάνει την υποστήριξή της σε προηγούμενη πρόταση της Επιτροπής: δεσμευτικούς στόχους αγοράς οχημάτων μηδενικών εκπομπών για εταιρικούς στόλους

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=