FLEETNEWS #226

18.12.23 #226 15 Η κυριαρχία της Κίνας στην εφοδιαστική αλυσίδα ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και τα ενισχυμένα κίνητρα της κυβέρνησης των ΗΠΑ για τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες θέτουν σε κίνδυνο τις προσπάθειες της Ε.Ε. να στηρίξει την ευρωπαϊκή παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, επεσήμανε η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Νέα έκθεση της École Polytechnique αποκάλυψε τις τεράστιες προκλήσεις της Ε.Ε. όσον αφορά την ανάπτυξη εφοδιαστικής αλυσίδας ηλεκτρικών οχημάτων. Η έκθεση επισημαίνει πως ενώ άλλες περιοχές του κόσμου προχωρούν με φιλόδοξες βιομηχανικές στρατηγικές που ενισχύουν τις εγχώριες βιομηχανίες, η ανταγωνιστικότητα ηλεκτρικών οχημάτων ευρωπαϊκής κατασκευής κινδυνεύει να διαβρωθεί. Σύμφωνα με την έκθεση, η στρατηγική και η ολιστική πολιτική της Κίνας, που περιλαμβάνει εξόρυξη, εξευγενισμό, κατασκευή, δίκτυα φόρτισης, φθηνή ενέργεια, κίνητρα αγοράς και ανακύκλωση καθ’ όλον τον κύκλο ζωής ηλεκτρικών οχημάτων έχει ενισχύσει σημαντικά το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα. Σε πλήρη αντίθεση, η Ε.Ε. έχει εφαρμόσει αποσπασματική ρυθμιστική προσέγγιση βιομηχανικής πολιτικής - ρυθμίζοντας συγκεκριμένα θέματα της αλυσίδας αξίας. Η έκθεση επισημαίνει ακόμα την αυξανόμενη δυναμική δημιουργίας κόμβου παραγωγής αλυσίδας αξίας EV στις ΗΠΑ. Οι φιλόδοξοι στόχοι πωλήσεων σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια και σε ομοσπονδιακό επίπεδο, σε συνδυασμό με πρωτοφανή χρηματοδότηση, βάσει του νόμου περιορισμού του πληθωρισμού (IRA), ενισχύουν την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία, επιβαρύνοντας την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών σε μια από τις πλέον αξιόλογες αγορές εξαγωγής ηλεκτρικών οχημάτων. «Σε αντίθεση με την Κίνα και τις ΗΠΑ, η ΕΕ δεν διαθέτει στιβαρή βιομηχανική στρατηγική ενίσχυσης της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της ACEA. «Απαιτείται ένας ζωντανός ευρωπαϊκός κλάδος ηλεκτρικών οχημάτων προς επίτευξη των κλιματικών στόχων. Η Ευρώπη επιθυμεί να καθορίσει τον παγκόσμιο ρυθμό απανθρακοποίησης, αλλά πρέπει να πράξει περισσότερα προς ενίσχυση των κρίσιμων κλάδων που συνιστούν μέρος της λύσης, με συντονισμένο και συνεκτικό τρόπο». Παρ’ όλο που η έκθεση επισημαίνει την πρόοδο στην ευρωπαϊκή παραγωγή κυψελών μπαταριών, η ανάπτυξη της αλυσίδας αξίας μπαταριών δεν συμβαδίζει με τη ζήτηση, επιφέροντας εξάρτηση από την Κίνα. «Μας ενθαρρύνουν τα πρόσφατα μηνύματα της Ε.Ε., που αναγνωρίζει τις τεράστιες προκλήσεις και τους κινδύνους ανταγωνιστικότητας που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας. Η πρόσφατη πρόταση επέκτασης των κανόνων προέλευσης ΕΕ-ΗΒ για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ενδεικτική, ωστόσο πολύ συχνά η Ε.Ε. δίνει προτεραιότητα στις ρυθμίσεις - εις βάρος των κρίσιμων κλάδων της», πρόσθεσε ο de Vries. De Vries: «Το ρυθμιστικό πλαίσιο της Ε.Ε. δεν διαθέτει ολιστική προσέγγιση στην ηλεκτροκίνηση οχημάτων. Ένα συνονθύλευμα κανονισμών -με ρυθμό οκτώ ή εννέα ετησίως κατά μέσο όρο- εκτρέπουν σημαντικά κεφάλαια και υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα. Για να αντιμετωπιστεί η κλιματική κρίση και να δοθεί ώθηση στον αναπτυσσόμενο κλάδο ηλεκτρικών οχημάτων της, η Ε.Ε. πρέπει να αναπτύξει προσαρμοσμένο ρυθμιστικό και οικονομικό πλαίσιο για να υπάρξει υποστηρικτικό επιχειρηματικό περιβάλλον». Ο ΚΛΑΔΟΣ EV ΤΗΣ Ε.Ε. ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΧΑΣΕΙ ΕΔΑΦΟΣ Απαιτείται ισχυρή βιομηχανική στρατηγική Οι ΗΠΑ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για εξαγωγές οχημάτων στην ΕΕ μετά το Ηνωμένο Βασίλειο. Ομοίως, η ΕΕ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά των ΗΠΑ. Νέο ενημερωτικό δελτίο της ACEA εξετάζει τις εμπορικές ροές οχημάτων μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας. ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΙΚΑ „692.334 αυτοκίνητα κατασκευής της ΕΕ εξήχθησαν στις ΗΠΑ το 2022, αξίας 36 δισ. ευρώ „84.854 ήταν ηλεκτρικά μπαταρίες (12,3%), αξίας 5 δισ. ευρώ „116.207 αυτοκίνητα αμερικανικής κατασκευής εξήχθησαν στην ΕΕ το 2022, αξίας 5,2 δισ. ευρώ 5.302 ήταν ηλεκτρικά μπαταρίας (4,6%), αξίας 370 εκατ. ευρώ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ „33.833 επαγγελματικά οχήματα κατασκευής ΕΕ και λεωφορεία εξήχθησαν στις ΗΠΑ το 2022, αξίας 895,5 εκατ. ευρώ „4.646 επαγγελματικά οχήματα αμερικανικής κατασκευής και λεωφορεία εξήχθησαν στην ΕΕ το 2022, αξίας 55,7 εκατ. ευρώ ΕΜΠΟΡΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΕΕ-ΗΠΑ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=