FLEETNEWS #219

30.10.23 #219 17 ντίζελ παρέμεινε η κορυφαία επιλογή στα βαν, αντιπροσωπεύοντας το 83% της αγοράς, ελαφρώς χαμηλότερο από το 87% που κατείχε το 2022. Ωστόσο, οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας κερδίζουν δημοτικότητα, με αποτέλεσμα μια σταδιακή μετατόπιση του μεριδίου αγοράς. Συγκεκριμένα, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικά φορτιζόμενων βαν έφτασε στο 7,3%, αφού ο όγκος τους σχεδόν διπλασιάστηκε με αύξηση 91,4%. Αυτή η ανάπτυξη τροφοδοτήθηκε κυρίως από τριψήφια ποσοστιαία αύξηση στην πρώτη και τρίτη μεγαλύτερη αγορά: τη Γαλλία (+102,2%) και την Ολλανδία (+136,8%). Παράλληλα, τα βαν βενζίνης και ντίζελ αυξήθηκαν κατά 39,6% και 9,1% αντίστοιχα, αντιπροσωπεύοντας το 89% της αγοράς. „Φορτηγά Το ντίζελ συνέχισε να κυριαρχεί στην αγορά φορτηγών, αποτελώντας το 95,5% των ταξινομήσεων νέων φορτηγών την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Οι πωλήσεις φορτηγών ντίζελ στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 22%, ενισχυμένες από την ανάπτυξη σε μεγάλες αγορές: Γερμανία (+29,7%), Γαλλία (+14%), Πολωνία (+11,9%) και Ιταλία (+17,9%). Οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών φορτηγών αυξήθηκαν κατά 321,7%, φτάνοντας συνολικά τις 3.918 μονάδες. Η Γερμανία (+297,9%) και η Ολλανδία (+1.463,6%) ήταν οι κύριοι μοχλοί αυτής της ανάπτυξης, αποτελώντας το 65% των πωλήσεων ηλεκτρικών φορτηγών στην ΕΕ. Τα ηλεκτρικά φορτηγά αντιπροσωπεύουν πλέον το 1,5% της αγοράς, μερίδιο χαμηλό μεν αλλά η πρόοδος από το 0,4% του προηγούμενου έτους είναι σημαντική. „Λεωφορεία Το εννεάμηνο του 2023, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικά φορτιζόμενων λεωφορείων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 31,5%, φτάνοντας τις 3.405 μονάδες και κατέλαβαν μερίδιο αγοράς 14,4%, σε σύγκριση με 13% το 2022. Μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, η Ισπανία σημείωσε αξιοσημείωτη ανάπτυξη (+246,2%) και ακολουθούν η Γαλλία (+35,8%) και η Γερμανία (+26,9%). Τα υβριδικά ηλεκτρικά λεωφορεία διατήρησαν τη δυναμική τους με αύξηση πωλήσεων 156,1%, υπερδιπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς τους σε σύγκριση με το 2022 (από 5,9% σε 12,8%). Σε αυτό το αποτέλεσμα συνέβαλε η σημαντική ανάπτυξη στη Γαλλία (+477,2%) και στην Ισπανία (+233,2%), τη δεύτερη και τρίτη μεγαλύτερη αγορά. Παρά την αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών και υβριδικών μοντέλων, τα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία εξακολουθούν να διατηρούν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς με 64,7%. ΦΟΡΤΗΓΑ ΚΑΙ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ: ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΕΞΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ Το 2022, σχεδόν 66.000 ηλεκτρικά λεωφορεία και 60.000 μεσαία και βαρέα φορτηγά πωλήθηκαν παγκοσμίως, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 4,5% του συνόλου των πωλήσεων λεωφορείων και το 1,2% των πωλήσεων φορτηγών, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA). Όπου οι κυβερνήσεις έχουν δεσμευτεί να μειώσουν τις εκπομπές από τα δημόσια μέσα μεταφοράς, όπως σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές, οι πωλήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων έφτασαν σε υψηλότερα μερίδια. Στη Φινλανδία, οι πωλήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων αντιπροσώπευαν πάνω από 65% το 2022. Η Κίνα συνεχίζει να κυριαρχεί στην παραγωγή και τις πωλήσεις ηλεκτρικών (και κυψελών καυσίμου) φορτηγών και λεωφορείων. Το 2022, 54.000 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και περίπου 52.000 ηλεκτρικά φορτηγά μεσαίου και βαρέως τύπου πωλήθηκαν στην Κίνα, αντιπροσωπεύοντας το 18% και 4% των συνολικών πωλήσεων στη χώρα και περίπου το 80% και το 85% των παγκόσμιων πωλήσεων, αντίστοιχα. Επιπλέον, πολλά από τα λεωφορεία και τα φορτηγά που πωλούνται στη Λατινική Αμερική, τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη είναι κινεζικές μάρκες. Οι φιλοδοξίες όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων αυξάνονται. Το 2022, περίπου 220 ηλεκτρικά μοντέλα βαρέων επαγγελματικών οχημάτων εισήλθαν στην αγορά, ανεβάζοντας το σύνολο σε πάνω από 800 μοντέλα που προσφέρονται από περισσότερους των 100 κατασκευαστές. Συνολικά 27 κυβερνήσεις έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν 100% πωλήσεις λεωφορείων και φορτηγών ZEV έως το 2040 και τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν προτείνει επίσης ισχυρότερα πρότυπα εκπομπών για βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Αν και αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 8% των οχημάτων (εξαιρουμένων των δίκυκλων και τρίτροχων), τα φορτηγά και τα λεωφορεία ευθύνονται για περισσότερο από το 35% των άμεσων εκπομπών CO2 από τις οδικές μεταφορές. Οι εκπομπές σε αυτόν τον τομέα συνεχίζουν να αυξάνονται και φέτος έχουν ανακάμψει περίπου στο επίπεδο του 2019. Η ελπιδοφόρα αύξηση ανάπτυξης ηλεκτρικών λεωφορείων και τα πρόσφατα αυστηρά πρότυπα CO2 στην ΕΕ και τις ΗΠΑ, θα συμβάλουν στον ταχύ εξηλεκτρισμό που απαιτείται για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα. Ωστόσο, θα χρειαστεί παγκόσμια πρόοδος για να αντιστραφεί η τάση αύξησης των εκπομπών. Για να ευθυγραμμιστούν με το σενάριο Καθαρών Μηδενικών Εκπομπών έως το 2050 (NZE), οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν κατά 15% έως το 2030 σε σχέση με το τρέχον επίπεδό τους, μείωση που αντιστοιχεί περίπου σε 2% ετησίως.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=