FLEETNEWS #219

30.10.23 #219 16 www.acea.auto Page 2 of 7 NEW COMMERCIAL VEHICLES BY POWER SOURCE Vans In the first three quarters of 2023, diesel remained the top choice, accounting for 83% of the market, slightly lower than the 87% share it held in 2022. However, alternative power sources are gaining popularity, resulting in a gradual shift in market share. Electrically chargeable vans’ market share surged to 7.3%, nearly doubling in volume with a 91.4% increase. This growth was primarily fuelled by triple-digit percentage gains in the first and third largest markets: France (+102.2%) and the Netherlands (+136.8%). At the same time, petrol and diesel grew by 39.6% and 9.1% respectively, accounting for 89% of the market. Trucks Diesel continued to dominate the truck market, making up 95.5% of new truck registrations from January to September this year. EU diesel truck sales grew by a solid 22%, boosted by growth in major markets: Germany (+29.7%), France (+14%), Poland (+11.9%), and Italy (+17.9%). New electric truck registrations surged by an impressive 321.7%, totalling 3,918 units. Germany (+297.9%) and the Netherlands (+1,463.6%) were the main drivers of this growth, making up 65% of EU electric truck sales. Electric trucks now represent 1.5% of the market, significant progress from the previous year’s 0.4%. Buses In the first three quarters of 2023, new EU electrically chargeable bus sales increased by 31.5%, reaching 3,405 units and capturing a market share of 14.4%, compared to 13% in 2022. Among the EU’s three largest markets, Spain saw remarkable growth at 246.2%, followed by France (+35.8%) and Germany (+26.9%). Hybrid-electric buses sustained momentum with a 156.1% sales increase, more than doubling market share compared to 2022 (up from 5.9% to 12.8%). Substantial growth in France (+477.2%) and Spain (+233.2%), the second and third largest markets, contributed to this result. Despite the growing popularity of electric and hybrid models, diesel buses still maintain the largest market share at 64.7%. ΤΥΠΟΙ ΚΑΥΣΙΜΩΝ/ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΝΕΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ LCV Φορτηγά Λεωφορεία 100 80 60 40 20 0 Πηγή: ACEA ■ Βενζίνης ■ Ντίζελ ■ Ηλεκτρικά Φορτιζόμενα (ECV) ■ Υβριδικά Ηλεκτρικά (HEV) ■ Λοιπών Καυσίμων Μερίδιο % ■ 6,1% ■ 82,9% ■ 7,3% ■ 2,3% ■ 1,3% ■ 95,5% ■ 1,5% ■ 2,9% ■ 64,7% ■ 14,4% ■ 12,8% ■ 8,1% ■ 0,1% ΤΥΠΟΙ ΚΑΥΣΙΜΩΝ/ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΝΕΩΝ LCV1 - ΕΕ-ΕΖΕΣ-ΗΒ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΦΟΡΤΙΖΟΜΕΝΑ2 ΥΒΡΙΔΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ3 ΛΟΙΠΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ4 ΒΕΝΖΙΝΗΣ ΝΤΙΖΕΛ Q1-Q3 % MET Q1-Q3 % MET Q1-Q3 % MET Q1-Q3 % MET Q1-Q3 % MET 2023 2022 2023 2022 2023 2022 2023 2022 2023 2022 Αυστρία 2.416 1.518 +59,2 297 235 +26,4 9 8 +12,5 1.485 929 +59,8 18.591 13.929 +33,5 Βέλγιο 1.985 1.265 +56,9 45 39 +15,4 75 79 -5,1 3.416 2.527 +35,2 46.775 38.620 +21,1 Βουλγαρία 85 8 +962,5 0 0 0 0 166 205 -19,0 3.734 3.393 +10,1 Κροατία 154 104 +48,1 20 6 +233,3 55 71 -22,5 134 94 +42,6 4.872 4.114 +18,4 Κύπρος 11 22 -50,0 55 31 +77,4 0 6 -100,0 274 236 +16,1 933 1.225 -23,8 Τσεχική Δημοκρατία 278 129 +115,5 1 2 -50,0 67 32 +109,4 1.057 822 +28,6 14.609 11.526 +26,7 Δανία 2.057 1.497 +37,4 492 564 -12,8 0 3 -100,0 811 1.157 -29,9 14.847 17.733 -16,3 Εσθονία 111 47 +136,2 21 29 -27,6 0 0 215 149+44,3 2.576 2.724 -5,4 Φινλανδία 1.248 428+191,6 133 291 -54,3 12 10 +20,0 75 82 -8,5 7.007 7.440 -5,8 Γαλλία 20.1969.986+102,27.2765.239+38,92.9451.747 +68,629.65916.585+78,8214.166223.313 -4,1 Γερμανία 17.354 10.383 +67,1 1.393 1.316 +5,9 2.538 1.992 +27,4 10.350 7.392 +40,0 161.771 142.575 +13,5 Ελλάδα 738 117+530,8 118 216 -45,4 31 30 +3,3 576 316+82,3 6.209 6.501 -4,5 Ουγγαρία 478 390 +22,6 56 73 -23,3 764 37+1,964,9 810 587 +38,0 13.222 12.963 +2,0 Ιρλανδία 880 367 +139,8 46 97 -52,6 3 0 496 150 +230,7 25.790 20.233 +27,5 Ιταλία 6.030 3.408 +76,9 11.655 12.857 -9,3 5.470 5.380 +1,7 5.867 7.062 -16,9 110.428 90.768 +21,7 Λετονία 55 32 +71,9 0 0 3 0 141 75 +88,0 1.936 1.718 +12,7 Λιθουανία 98 43 +127,9 1 1 +0,0 2 1 +100,0 171 104 +64,4 2.069 2.475 -16,4 Λουξεμβούργο 329 90 +265,6 5 4 +25,0 0 0 152 58 +162,1 3.886 2.717 +43,0 Μάλτα 61 29 +110,3 5 6 -16,7 0 3 -100,0 31 34 -8,8 506 506 +0,0 Ολλανδία 7.434 3.139 +136,8 511 440 +16,1 485 416 +16,6 1.098 788 +39,3 44.448 39.549 +12,4 Πολωνία 1.874 797+135,1 29 127 -77,2 107 117 -8,5 2.861 2.574 +11,1 42.432 42.375 +0,1 Πορτογαλία 1.775 502 +253,6 8 14 -42,9 23 23 +0,0 112 30 +273,3 18.278 16.378 +11,6 Ρουμανία 314 149 +110,7 53 82 -35,4 46 18 +155,6 732 369 +98,4 11.588 10.497 +10,4 Σλοβακία 205 100 +105,0 1 2 -50,0 9 13 -30,8 473 272 +73,9 5.958 5.690 +4,7 Σλοβενία 75 35 +114,3 13 56 -76,8 6 17 -64,7 149 91 +63,7 5.405 5.296 +2,1 Ισπανία 6.967 3.371 +106,7 2.874 2.849 +0,9 392 344 +14,0 4.134 4.050 +2,1 90.473 76.385 +18,4 Σουηδία 5.681 3.269 +73,8 0 0 1.337 255 +424,3 830 743 +11,7 22.909 20.258 +13,1 ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ 78.889 41.225 +91,4 25.108 24.576 +2,2 14.379 10.602 +35,6 66.275 47.481 +39,6 895.418 820.901 +9,1 Ισλανδία 283 139 +103,6 3 5 -40,0 0 1 -100,0 248 207 +19,8 988 983 +0,5 Νορβηγία 6.487 4.392 +47,7 0 0 4 12 -66,7 383 150+155,3 13.399 16.287 -17,7 Ελβετία 2.263 1.297 +74,5 77 90 -14,4 80 54 +48,1 2.158 1.691 +27,6 17.332 15.220 +13,9 EΖΕΣ 9.033 5.828 +55,0 67 +25,42.7892.048+36,2 31.719 32.490 -2,4 Ηνωμένο Βασίλειο 15.790 13.077 +20,7 5.572 3.351 +66,3 1 1 +0,0 5.560 3.823 +45,4 232.442 194.633 +19,4 EΕ + EΖΕΣ + ΗΒ 103.712 60.130 +72,5 30.760 28.022 +9,8 14.464 10.670 +35,6 74.624 53.352 +39,9 1.159.579 1.048.024 +10,6 Πηγή: ACEA 1 Ελαφρά επαγγελματικά οχήματα έως 3,5 τόνους 2 Περιλαμβάνει ηλεκτρικά μπαταρίας και plug-in υβριδικά 3 Περιλαμβάνει πλήρως και ήπια υβριδικά 4 Περιλαμβάνει ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (FCEV), οχήματα φυσικού αερίου (NGV), LPG, E85/αιθανόλη και λοιπά καύσιμα σημειώνοντας σημαντική αύξηση 31,2%. Άλλες μεγάλες αγορές της ΕΕ επίσης αναπτύχθηκαν σημαντικά, όπως η Ισπανία (+23,8%), η Ιταλία (+17%), η Γαλλία (+15,6%) και η Πολωνία (+10,9%). Στη χώρα μας ταξινομήθηκαν 602 φορτηγά συνολικά (241 μεσαία και 361 βαρέα) έναντι 554 (173 και 381 αντίστοιχα) τα τρία πρώτα τρίμηνα (+8,7%). Οι ταξινομήσεις νέων λεωφορείων στην ΕΕ κατά την ίδια περίοδο παρουσίασαν επίσης σημαντική αύξηση κατά 18,5% και ανήλθαν σε 23.645 μονάδες. Όσον αφορά στον όγκο, η Γαλλία πρωτοστάτησε με 4.735μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 9,1%. Η Ιταλία (+65,9%) και η Ισπανία (+58,1%) κατέγραψαν επίσης σημαντική αύξηση. Διψήφια αύξηση σημείωσε και η Ελλάδα (+29,9%) με 204 λεωφορεία το εννεάμηνο έναντι 157 του περσινού. ΝΕΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΑΝΑ ΠΗΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ „Βαν Τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, το

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=