FLEETNEWS #216

09.10.23 #216 4 Μπορεί η Ευρώπη και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της να εμποδίσουν την άνοδο των κινεζικών μαρκών; Και πώς πρέπει να αντιμετωπίσουν οι στόλοι τον ανταγωνισμό μεταξύ των δύο; Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Ευρώπη ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλιακών συλλεκτών. Στη συνέχεια, οι Κινέζοι ανταγωνιστές -με γενναία κυβερνητικά κίνητρα- την υπερσκέλισαν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να αποτρέψει να συμβεί το ίδιο στον κλάδο ηλεκτρικών οχημάτων. Γι’ αυτό ανακοίνωσε σειρά πιθανών μέτρων και ξεκίνησε έρευνα κατά των επιδοτήσεων για τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) από την Κίνα. Όλα αυτά έχουν προκαλέσει σύγχυση, ιδίως μεταξύ των ευρωπαϊκών στόλων: τα κινεζικά EV αποτελούν βιώσιμη επιλογή στόλου ή όχι; ΠΡΌΚΛΗΣΗ ΑΝΗΣΥΧΊΑΣ Ας θέσουμε τα πράγματα στο σωστό πλαίσιο. Οι κινεζικές μάρκες απέχουν πολύ από το να κυριαρχήσουν στην ευρωπαϊκή αγορά EV. Ωστόσο, επεκτείνονται αρκετά γρήγορα και προκαλούν ανησυχία στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς και στις εφοδιαστικές αλυσίδες μπαταριών, ανέφερε ο Jon Lawes, διευθύνων σύμβουλος της MHC Mobility Europe. «Η Ε.Ε. επιθυμεί να εξομαλύνει τους όρους ανταγωνισμού και η έρευνα για εισαγωγές φθηνότερων, κρατικά επιδοτούμενων κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων αντανακλά σαφώς την ανησυχία της», αναφέρει ο κ. Lawes, επισημαίνοντας ότι «οι δασμοί εισαγωγών βάσει προέλευσης δείχνουν επίσης την επιθυμία των Ευρωπαίων αρμόδιων χάραξης πολιτικής να ενισχύσουν τις τοπικές εφοδιαστικές αλυσίδες μπαταριών, περιορίζοντας την εξάρτηση από την Κίνα». Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι ασπρόμαυρα. Παρ’ όλη την ανησυχία περί κινεζικής κυριαρχίας στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων, οι Γερμανοί προμηθευτές -ιδίως η Bosch και η ZF Friedrichshafen- προθυμοποιήθηκαν να επεκτείνουν τις συνεργασίες τους με Κινέζους κατασκευαστές. Και οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αποφασισμένες να συνεχίσουν την επέκτασή στην Ευρώπη, ακόμα και με πιθανά αντίμετρα από την Ε.Ε. Η Ευρώπη χρειάζεται τα κινεζικά EV Οι πωλήσεις των Κινέζων κατασκευαστών EV στην Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 55% το πρώτο επτάμηνο του 2023, φτάνοντας περίπου τις 820.000 μονάδες ή περίπου 13% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων. Οι σημερινές εντάσεις δεν θα καθορίσουν τη μακροπρόθεσμη σχέση Ευρώπης - Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα, αναφέρει ο κ. Lawes, επειδή τα κινεζικά EV θα χρειαστούν, για να εξηλεκτρίσουν την ευρωπαϊκή κινητικότητα και, κυρίως, την εταιρική κινητικότητα. «Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τη μετάβαση των στόλων σε ηλεκτρικά οχήματα και, τελικά, ο παγκόσμιος κλάδος αυτοκινήτου θα διαθέσει οχήματα μηδενικών εκπομπών όπου υπάρχει ζήτηση. Η Κίνα θα παραμείνει πιθανότατα σημαντικός παίκτης στους τομείς της καθαρής ενέργειας και της πράσινης τεχνολογίας στο άμεσο μέλλον. Ωστόσο, η Ε.Ε. και οι ευρωπαϊκές εταιρείες επενδύουν σε αυτούς τους τομείς, με πολιτικές όπως το Net Zero Industry Act. Τελικά, οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αναγνωρίσουν πως είναι ζωτικής σημασίας να έχουν οι εταιρικοί στόλοι πρόσβαση σε προμήθεια οχημάτων μηδενικών εκπομπών για να επιτύχουν τους μεταβατικούς στόχους τους». Επιτυχία μέσω επιδοτήσεων Βασικός μοχλός για την επιτυχία των κινεζικών EV στην Ευρώπη είναι οι γενναίες κρατικές επιδοτήσεις τοπικών Κινέζων κατασκευαστών, που μειώνουν σημαντικά το κόστος κατασκευής και μεταφοράς. Μόνον για το 2023, η κινεζική κυβέρνηση επιδότησε την εγχώρια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της με δισεκατομμύρια γιουάν. Μερικά στοιχεία: „ Η CATL, από τις κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες παραγωγής μπαταριών EV, έλαβε επιδοτήσεις 2,8 δισ. γιουάν (372 εκατ. ευρώ) το πρώτο εξάμηνο του 2023. „ Στους κορυφαίους 10 δικαιούχους επιδοτήσεων περιλαμβάνονται τέσσερις εταιρείες EV: SAIC Motor (ιδιοκτήτης της MG Motor), BYD, EVE Energy (κατασκευάστρια μπαταριών λιθίου) και Chongqing Changan Automobile (CCA). Η τελευταία έλαβε 856 εκατ. γιουάν (112 εκατ. ευρώ) το 2023. Το αποτέλεσμα είναι η απόκλιση των μέσων τιμών EV: αύξηση στην Ευρώπη, μείωση στην Κίνα. Σύμφωνα με την JATO Dynamics, το μέσο ευρωπαϊκό EV κόστιζε κάτι λιγότερο από 49.000 ευρώ το 2015 και σχεδόν 56.000 ευρώ το 2022. Στην Κίνα, η μέση τιμή μειώθηκε από σχεδόν 67.000 ευρώ το 2015 σε λιγότερο από 32.000 ευρώ το 2022. Στην κρίσιμη κατηγορία των μικρών EV, οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι φθηνότεροι κατά 10.000 ευρώ έναντι των Ευρωπαίων ανταγωνιστών τους. ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΓΊΝΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ Όποιες και αν είναι οι διαφορές τους, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Κίνα και την Ευρώπη και οι προμηθευτές συστημάτων αυτοκίνησης της Γερμανίας και άλλων χωρών εξαρτώνται από τις ευαίσθητες εμπορικές ισορροπίες προμήθειας των πρώτων υλών τους και την πώληση των τελικών προϊόντων τους. Κανείς δεν επιθυμεί να διαταραχθούν ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΛΟΥΣ Η ΔΙΑΜΑΧΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΑ Διαμάχη Κίνας - Ε.Ε. για τα EV Jon Lawes Şaban Tekedereli

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=