FLEETNEWS #194

03.04.23 #194 16 Η είδηση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άφησε περιθώρια κατασκευής και πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, εφόσον τροφοδοτούνται με συνθετικά καύσιμα (e-fuels), εγείρει ερωτήματα γι’ αυτά τα ουδέτερα άνθρακα καύσιμα. Παραθέτουμε κάποιες απαντήσεις... ΤΙ ΕΊΝΑΙ ΤΑ e-fuels; Τα e-fuels είναι συνθετικά καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Πώς παράγονται; Μέσω ηλεκτρόλυσης, το ύδωρ διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο και στη συνέχεια το υδρογόνο, σε συνδυασμό με διοξείδιο του άνθρακα (CO2), δημιουργεί υγρό e-fuel. Το υδρογόνο παράγεται με ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και το CO2 λαμβάνεται απευθείας από την ατμόσφαιρα ή από βιομηχανικές εγκαταστάσεις. ΣΕ ΤΙ ΔΙΑΦΈΡΟΥΝ ΤΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ ΑΠΌ ΤΑ ΒΙΟΚΑΎΣΙΜΑ; Τα βιοκαύσιμα παράγονται από βιομάζα -συνήθως καλλιέργειες παραγωγής ελαίων- ενώ τα συνθετικά καύσιμα παράγονται από ύδωρ και CO2. ΓΙΑΤΊ ΕΊΝΑΙ ΟΥΔΈΤΕΡΑ ΆΝΘΡΑΚΑ; Τα συνθετικά καύσιμα παράγουν CO2 όταν καίγονται σε κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά αυτές οι εκπομπές ισοδυναμούν με το CO2 που αφαιρείται από την ατμόσφαιρα για την παραγωγή συνθετικού καυσίμου. ΜΠΟΡΟΎΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΎΝ ΣΕ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΎΣ ΚΙΝΗΤΉΡΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΉΣ ΚΑΎΣΗΣ; Είναι συμβατά με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE). Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να παρέχουν κλιματικά ουδέτερο τρόπο λειτουργίας παραδοσιακών οχημάτων ICE κατά τη μετάβαση σε ηλεκτρικά συστήματα κίνησης μπαταρίας. Επιπλέον, ο αντίκτυπός τους είναι άμεσος, επιταχύνοντας την απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών. Τα συνθετικά καύσιμα έχουν επίσης μεγάλες δυνατότητες απανθρακοποίησης βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, πλοίων και αεροσκαφών. ΠΏΣ ΓΊΝΕΤΑΙ Ο ΕΦΟΔΙΑΣΜΌΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΏΝ ΚΑΥΣΊΜΩΝ; Μέσω της ίδιας εφοδιαστικής αλυσίδας βενζίνης και ντίζελ, όπως βυτιοφόρα και πρατήρια καυσίμων. Μπορούν ακόμα και να αναμιχθούν με κανονική βενζίνη και ντίζελ. ΠΏΣ ΑΠΟΘΗΚΕΎΟΝΤΑΙ; Όπως η βενζίνη και το ντίζελ, σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Σε υγρή μορφή δεν απαιτείται πίεση. Αυτό καθιστά ευκολότερη την μεταφορά και αποθήκευσή τους από του υδρογόνου. ΠΌΣΟ ΘΑ ΚΟΣΤΊΖΟΥΝ; Οι προβλέψεις κόστους μαζικής παραγωγής ποικίλλουν πολύ. Η e-Fuel Alliance ισχυρίζεται ότι θα υπάρξουν οικονομίες κλίμακας που θα προκαλέσουν πτώση του κόστους παραγωγής και πως μέχρι το 2050 το συνθετικό ντίζελ θα κοστίζει μεταξύ 1,38 και 2,17 ευρώ και η συνθετική βενζίνη μεταξύ 1,45 έως 2,24 ευρώ, αναλόγως φόρων και δασμών. Η Transport & Environment ισχυρίζεται πως η συνθετική βενζίνη μπορεί να κοστίζει πάνω από 2,80 ευρώ το λίτρο στην αντλία, στη Γερμανία, το 2030 -50% ακριβότερη από την κανονική βενζίνη σήμερα- λόγω της ενεργοβόρας και πολύπλοκης διαδικασίας παραγωγής. ΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΉΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΘΕΤΙΚΏΝ ΚΑΥΣΊΜΩΝ; Παρέχουν κλιματικά ουδέτερη πηγή ενέργειας και τρόπο αποθήκευσης περίσσειας ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Οι χώρες με άφθονη ηλιακή ή αιολική ενέργεια θα μπορούν να δεσμεύσουν ενέργεια σε συνθετικά καύσιμα, που διαφορετικά θα χανόταν. ΈΧΟΥΝ ΤΙΣ ΊΔΙΕΣ ΕΚΠΟΜΠΈΣ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ; Τα συνθετικά καύσιμα είναι πιο καθαρά και εκπέμπουν σημαντικά λιγότεΟΣΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ Ε-fuels Παραγωγή συνθετικών καυσίμων 1. Ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές 2. Παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης ύδατος 3. CO2 από ανανεώσιμες πηγές ή από την ατμόσφαιρα Χημική σύνθεση και μετατροπή 4. Παραγωγή συνθετικών καυσίμων με CO2 και H2 με διαδικασία Fischer-Tropsch Ύδωρ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=