FLEETNEWS #194

03.04.23 #194 17 ρα οξείδια του αζώτου και μικροσωματίδια από τη βενζίνη και το ντίζελ. ΤΑ ΑΥΤΟΚΊΝΗΤΑ ΠΟΥ ΚΙΝΟΎΝΤΑΙ ΜΕ ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ ΕΊΝΑΙ ΠΙΟ ΠΡΆΣΙΝΑ ΑΠΌ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΆ ΜΟΝΤΈΛΑ ΜΠΑΤΑΡΊΑΣ; Ο υπολογισμός είναι περίπλοκος. Ένα όχημα ICE που κινείται με συνθετικά καύσιμα θα έχει χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα κατά την παραγωγή του από ένα ηλεκτρικό όχημα, λόγω της ενέργειας που απαιτείται για την κατασκευή της συστοιχίας μπαταριών. Επίσης, η απόρριψη/ ανακύκλωση τέλους ζωής θα είναι ευκολότερη από ένα BEV. Επιπλέον, τα BEV είναι καθαρά μόνον όταν κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 41,9% της ευρωπαϊκής ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από ορυκτά καύσιμα, αν και το μερίδιο της ανανεώσιμης ενέργειας αυξάνεται κάθε χρόνο. Ωστόσο, τα BEV μετατρέπουν πολύ πιο αποτελεσματικά τον ηλεκτρισμό σε ενέργεια από ό,τι τα οχήματα ICE συνθετικών καυσίμων. Σύμφωνα με τη Volkswagen, οι διάφορες διαδικασίες που απαιτούνται για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων επιτρέπουν την τελική χρήση μόνον του 25-30% της όλης ενέργειας, ενώ ένα BEV μετατρέπει την ενέργεια σε ισχύ σε ποσοστό περίπου 70-80%. Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Climate Change, διατείνεται ότι η κίνηση ενός αυτοκινήτου ICE με συνθετικά καύσιμα απαιτεί περίπου πέντε φορές περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές από ότι ενός BEV. ΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΉΜΑΤΑ ΚΑΤΆ ΤΩΝ ΣΥΝΘΕΤΙΚΏΝ ΚΑΥΣΊΜΩΝ; Οι περιβαλλοντολόγοι υποστηρίζουν ότι η προτεινόμενη απαγόρευση πώλησης οχημάτων ICE από το 2035 στέλνει ισχυρό μήνυμα εξηλεκτρισμού της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτων και βαν στον κόσμο. Το να επιτραπούν οχήματα ICE συνθετικών καυσίμων μετά από αυτήν την ημερομηνία υπονομεύει την ισχύ του μηνύματος. Υποστηρίζουν, επίσης, ότι η προμήθεια συνθετικών καυσίμων πρέπει να κατευθυνθεί σε τομείς που δυσκολεύονται στη μετάβαση, όπως η ναυτιλία, η αεροπορία και η παραγωγή χάλυβα, αντί των οδικών μεταφορών, όπου οι μπαταρίες παρέχουν ήδη βιώσιμη λύση. ΓΙΑΤΊ ΚΆΠΟΙΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΈΣ ΠΡΟΤΙΜΟΎΝ ΤΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ; Οι κατασκευαστές οχημάτων έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε προγράμματα ηλεκτροκίνησης, αλλά κάποιοι δεν θέλουν να βάλουν όλα τα αυγά στο ίδιο καλάθι. Ο ανταγωνισμός μεταξύ διαφόρων τεχνολογιών ουδέτερου άνθρακα μπορεί να φέρει καινοτομία και πρόοδο. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι η ανάπτυξη της υποδομής φόρτισης δεν θα συμβαδίσει με το πλήθος των νέων ηλεκτρικών οχημάτων και ότι η αυξανόμενη ζήτηση των απαραίτητων πρώτων υλών παραγωγής μπαταριών εκθέτει τους κατασκευαστές στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες και ίσως χρειαστεί να αυξηθούν οι τιμές των EV. Ο κυριότερος στόχος, σύμφωνα με τους κατασκευαστές, είναι η απανθρακοποίηση των μεταφορών και όχι η τεχνολογία που την παρέχει. Η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ACEA, δήλωσε: «Πιστεύουμε ακράδαντα πως μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση -μέσω εκτενούς εξηλεκτρισμού- είναι ο καλύτερος τρόπος επίτευξης των κλιματικών στόχων». ΠΌΤΕ ΘΑ ΕΊΝΑΙ ΔΙΑΘΈΣΙΜΑ ΤΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ; Η μαζική βιομηχανική παραγωγή τους είναι απίθανο να ξεκινήσει νωρίτερα από το 2025, παρ’ όλο που η Porsche συμμετέχει στη Highly Innovative Fuels, που έχει ήδη αρχίσει τη βιομηχανική παραγωγή συνθετικών καυσίμων στη Χιλή. Η Barbara Frenkel, μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου Προμηθειών της Porsche AG, δήλωσε: «Η Porsche έχει δεσμευτεί σε δύο θέματα: την ηλεκτρική κινητικότητα και τα συνθετικά καύσιμα ως συμπληρωματική τεχνολογία». Ωστόσο, τόσο η Ford, όσο και η Volvo, υπέγραψαν επιστολή που αναφέρει ότι οι επιχειρήσεις της Ε.Ε. χρειάζονται νομοθετική σαφήνεια που να υποστηρίζει τα μακροπρόθεσμα σχέδιά τους μετάβασης σε ηλεκτρικά οχήματα και πως το να επιτραπεί η πώληση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μετά το 2035, έστω και αν κινούνται με συνθετικά καύσιμα, «θα είχε δυσμενείς συνέπειες για το περιβάλλον και την ποιότητα του αέρα». ΠΏΣ ΜΠΟΡΟΎΝ ΝΑ ΕΓΓΥΗΘΟΎΝ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΈΣ ΌΤΙ ΤΑ ΝΈΑ ΟΧΉΜΑΤΑ ICE ΠΟΥ ΘΑ ΠΩΛΟΎΝΤΑΙ ΜΕΤΆ ΤΟ 2035 ΘΑ ΚΙΝΟΎΝΤΑΙ ΜΌΝΟΝ ΜΕ ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ; Ειδικά ακροφύσια ανεφοδιασμού ή κάρτες καυσίμων μπορούν να δώσουν τη λύση, αλλά η e-Fuels Alliance προτιμά την υιοθέτηση πιστωτικού συστήματος. Αυτό θα αναγκάσει τους κατασκευαστές να χρηματοδοτούν την πρόσθετη παραγωγή συνθετικών καυσίμων και, σε αντάλλαγμα, να λαμβάνουν πιστώσεις που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν προς αντιστάθμιση του CO2 των οχημάτων που κατασκευάζουν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε στόχο εκπομπών CO2 στόλου για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στα 95 γρ/χλμ το 2020, ο οποίος θα περιοριστεί κατά 15% από το 2025 και κατά 37,5% από το 2030. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΕ, 2021 (%, βάσει GWh) Πηγή: Eurostar (on line data code: nrg_ind_peh) Γεωθερμική 0,2% Συμβατικά καύσιμα 41,9% Λοιπά 0,2% Ηλιακή 5,8% Υδροηλεκτρική 13,3% Αιολική 13,7% Πυρηνική 25,0%

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=