FLEETNEWS #189

28.02.23 #189 7 Euro 7: ένα ζήτημα προτύπων advertorial Τα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών ρύπων, που θεσπίστηκαν για πρώτη φορά το 1992, καθορίζουν την ονομαστική κατανάλωση και θέτουν όρια για τις ρυπογόνες εκπομπές ρύπων των οχημάτων. Καθώς το κύριο μέλημα εδώ είναι η ποιότητα του αέρα, το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), τα λεπτά σωματίδια (PM10 και PM2.5) ή τα οξείδια του αζώτου (NOx) εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής, αλλά όχι το CO2. Οι κανόνες αυτοί, που αποτέλεσαν αντικείμενο διαπραγμάτευσης και ενίοτε έντονης αντιπαράθεσης από διάφορα ενδιαφερόμενα μέρη, από τους επιστήμονες έως τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, επανεξετάζονται τακτικά και γίνονται όλο και πιο αυστηροί με την πάροδο του χρόνου προς όφελος της προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας. ΠΟΙΟ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΆΓΡΑΜΜΑ; Το έγγραφο κοινοποιήθηκε από την Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένης της ημερομηνίας εφαρμογής που έχει προγραμματιστεί για την 1η Ιουλίου 2025 για τα ελαφρά οχήματα, δηλαδή τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Ωστόσο, πρέπει ακόμη να περάσει από τα διάφορα στάδια έγκρισης για την οριστική επικύρωση. Εν τω μεταξύ, τον Ιούλιο του 2022 εισήχθη μια ενδιάμεση τροποποίηση του ισχύοντος προτύπου EURO 6 (Euro 6e, για εφαρμογή «έως το 2025»). Η κύρια εστίασή της αφορά τον υπολογισμό των εκπομπών CO2 των PHEV, που μπορεί να οδηγήσει σε τριπλάσια ή τετραπλάσια αύξηση των επιπέδων που ισχύουν σήμερα. Το EURO 7 είναι πολύ πιθανό να είναι το τελευταίο σύνολο προτύπων που θα ισχύει για τα οχήματα εσωτερικής καύσης πριν από τη σταδιακή κατάργησή τους. ΤΙ ΝΈΟ ΥΠΆΡΧΕΙ; Τα αποτελέσματα μπορούν να θεωρηθούν ταυτόχρονα συντηρητικά αλλά και περισσότερο ολιστικά. Συντηρητικά, λόγω της περιορισμένης μείωσης των παραδεκτών ρυπογόνων εκπομπών από την εξάτμιση. Τα επιτρεπόμενα επίπεδα σωματιδίων (PM) παραμένουν τα ίδια με αυτά του Euro 6d, και όσον αφορά τα NOx, οι κινητήρες ντίζελ θα πρέπει να συμμορφώνονται με τα ίδια επίπεδα με τους βενζινοκινητήρες (60 mg/km). Ολιστικά, καθώς για πρώτη φορά λαμβάνονται υπόψη περισσότερα στοιχεία από αυτά που βγαίνουν από την εξάτμιση. Το νέο κείμενο περιλαμβάνει επίσης τη φθορά των τακακίων των φρένων, που εκπέμπει λεπτά σωματίδια (ενώ η τριβή των ελαστικών παραμένει εκτός πεδίου εφαρμογής). Στο σύνολό τους, οι επιπτώσεις των εκπομπών καυσαερίων και των ρύπων από τα φρένα αντιπροσωπεύουν μη αμελητέο αντίκτυπο στη δημόσια υγεία, ιδίως όσον αφορά τα αναπνευστικά προβλήματα. ΤΙ ΔΙΑΚΥΒΕΎΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΈΣ; Όσο πιο αυστηρά είναι τα πρότυπα, τόσο πιο δύσκολο και δαπανηρό είναι για τους κατασκευαστές να πιστοποιήσουν τα οχήματά τους. Ανησυχία υπάρχει επίσης και για τα PHEV και τα BEV. Τα αυστηρότερα μέτρα έχουν άμεσο αντίκτυπο στο R&D, στον εξοπλισμό των οχημάτων και σε άλλα κόστη παραγωγής. Αυτά τα πρόσθετα επίπεδα κόστους θα επηρεάσουν όλα τα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης ανεξάρτητα από την κατηγορία και θα μπορούσαν ενδεχομένως να οδηγήσουν στη σταδιακή κατάργηση μικρότερων/φθηνότερων μοντέλων, όπου ο αντίκτυπος στις τιμές καταλόγου θα είναι αναλογικά υψηλότερος και μπορεί να μην ανταποκρίνεται στην αγοραστική δύναμη των πελατών. ΚΑΙ Ο ΑΝΤΊΚΤΥΠΟΣ ΣΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΊΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΈΣ ΣΤΌΛΟΥ; Οι αποφάσεις που λαμβάνουν οι κατασκευαστές θα έχουν σαφώς περαιτέρω επιπτώσεις. Οι πωλήσεις PHEV ενδέχεται να μειωθούν (με την επιφύλαξη της εφαρμογής του Euro6e) και μπορούμε να περιμένουμε μείωση της παραγωγής μικρών οχημάτων εσωτερικής καύσης, ακόμη και πριν από τη σταδιακή κατάργηση. Αυτό θα ενισχύσει την ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικών EV για τα μοντέλα που έχουν καταργηθεί και θα απελευθερώσει λίγο περισσότερο χώρο για τα BEV οχήματα. Συνολικά, αυτό αποτελεί μια ευκαιρία για την υιοθέτηση των BEV, καθώς οι εκπομπές καυσαερίων σαφώς δεν αφορούν αυτά τα οχήματα. Ωστόσο, η πιο νέα προσέγγιση Euro7 θα μπορούσε να σημαίνει ότι ακόμη και ορισμένα BEV δεν θα συμμορφώνονται εγγενώς λόγω των επιτρεπόμενων επιπέδων ρύπων. ΚΑΙ ΤΟ ΌΦΕΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΆΛΛΟΝ; Όπως αναφέρθηκε στην εισαγωγή, ο στόχος αυτών των κανόνων EURO είναι να περιοριστούν οι επιπτώσεις των οχημάτων στην υγεία και στο περιβάλλον. Ακόμα και αν βλέπουμε ένα πρώτο βήμα στο να μη μετράμε μόνο τις εκπομπές που προέρχονται από την εξάτμιση, η μείωση των ανώτατων ορίων είναι ακόμα περιορισμένη σε σύγκριση με την υπάρχουσα νόρμα. Έτσι, το νέο πρότυπο είναι απογοητευτικό, τόσο για τους κατασκευαστές οι οποίοι κατευθύνουν ήδη τις προσπάθειές τους στον εξηλεκτρισμό, όσο και για τις ΜΚΟ, που πιέζουν για την επιτάχυνση της μείωσης των ρυπογόνων εκπομπών. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα σας ενημερώνουμε για τα μελλοντικά βήματα επικύρωσης. Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=