FLEETNEWS #185

30.01.23 #185 18 Η Ε.Ε. μπορεί να τερματίσει την εξάρτησή της από την Κίνα για μπαταρίες ιόντων λιθίου έως το 2027, προβλέπει η Transport & Environment (T&E). Ωστόσο, οι επενδύσεις θα μπορούσαν να στραφούν στην Αμερική, εάν η Ε.Ε. δεν αυξήσει τα κίνητρα της εφοδιαστικής αλυσίδας EV. Η Ευρώπη βρίσκεται σε καλό δρόμο για την παραγωγή αρκετών κυψελών ιόντων λιθίου μέχρι τότε, ώστε να καλύψει πλήρως την εγχώρια ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα και αποθήκευση ενέργειας, σύμφωνα με νέα ανάλυση για τους κατασκευαστές μπαταριών. Ωστόσο, η T&E ανέφερε πως η Ε.Ε. χρειάζεται πολιτική που θα αντιδρά στις επιδοτήσεις στις ΗΠΑ, ειδάλλως κινδυνεύει να χάσει τις επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα EV. Η κυριαρχία της Κίνας σε παρελκόμενα μπαταριών μπορεί επίσης να ανακοπεί. Τα δύο τρίτα της ευρωπαϊκής ζήτησης καθόδων -που περιέχουν κρίσιμες πρώτες ύλες- μπορούν να παραχθούν επιτόπου έως το 2027, επισημαίνει η έκθεση. Τα υπάρχοντα και προβλεπόμενα εργοστάσια παραγωγής καθόδων βρίσκονται στο Umicore της Πολωνίας, στο Northvolt της Σουηδίας και στο BASF της Γερμανίας. Ωστόσο, οι εταιρείες μπορούν, παρ’ όλα αυτά, να μεταφέρουν έργα που προορίζονται για την Ευρώπη στις ΗΠΑ, δελεασμένες από τα φορολογικά οφέλη και άλλες επιδοτήσεις που παρέχονται με το νόμο μείωσης του πληθωρισμού, που αποσκοπεί στην εγκατάσταση των εφοδιαστικών αλυσίδων μπαταριών στην Αμερική. Η εξάρτηση εξευγενισμού και επεξεργασίας μετάλλων μπαταριών από την Κίνα θα μπορούσε επίσης να μειωθεί δραστικά: περισσότερο από το 50% της ευρωπαϊκής ζήτησης εξευγενισμένου λιθίου μπορεί να προέλθει από ευρωπαϊκά εργοστάσια έως το 2030, σύμφωνα με τις προβλέψεις της T&E. Σε αυτά περιλαμβάνονται το RockTech Lithium and Vulcan Energy Resources της Γερμανίας και το Imerys της Γαλλίας. Τα υλικά θα προέρχονται από ορυχεία του εξωτερικού ή ευρωπαϊκά βάσει του προβλεπόμενου νόμου για κρίσιμες πρώτες ύλες της Ε.Ε., υπό τον όρο ότι πληρούν υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα. Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και ηλεκτροκινητικότητας της T&E, δήλωσε: «Η σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 στην Ε.Ε. έχει ήδη ενθαρρύνει πολλές επενδύσεις. Σήμερα οι μισές μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται στην Ε.Ε. κατασκευάζονται ήδη εδώ. Αλλά ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού άλλαξε τα δεδομένα και η Ευρώπη πρέπει να διαθέσει περισσότερα κεφάλαια, διαφορετικά κινδυνεύει να χάσει προγραμματισμένα εργοστάσια μπαταριών και θέσεις εργασίας, που θα πάνε στην Αμερική». Πρέπει να δημιουργηθεί Ταμείο Ευρωπαϊκής Κυριαρχίας (European Sovereignty Fund) προς υποστήριξη πράσινων τεχνολογιών με κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν μέσω έκδοσης κοινού χρέους, ανέφερε η T&E. Αυτό θα παρείχε ίσους όρους ευρωπαϊκού ανταγωνισμού και θα απέτρεπε τις πλούσιες χώρες να αφήσουν πίσω τις υπόλοιπες, προσφέροντας γενναιόδωρη κρατική βοήθεια. Χρηματοδότηση πρέπει να παρέχεται μόνο για πράσινη παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως της IRA των ΗΠΑ. Ωστόσο, σε αντίθεση με το Next Generation EU, τα κεφάλαια πρέπει να παρέχονται απευθείας από την Ε.Ε. στις εταιρείες, προς αποφυγή των χαμηλών ποσοστών απορρόφησης του Recovery and Resilience Facility (RRF). Οι δαπάνες στο πλαίσιο του RRF στερούνται επίσης στρατηγικής εστίασης, τα κεφάλαια συχνά καθυστερούν να φτάσουν στις εταιρείες και δεν παρουσιάζουν το ενδιαφέρον των παραγωγικών πιστώσεων IRA των ΗΠΑ. Οι κανόνες της Ε.Ε. για κρατικές ενισχύσεις πρέπει επίσης να εξορθολογιστούν, ώστε τα πράσινα έργα να μπορούν να κλιμακωθούν μέσω ενίσχυσης της παραγωγής - όπως στις ΗΠΑ. Η Julia Poliscanova δήλωσε: «Η Ευρώπη χρειάζεται οικονομική ισχύ προς υποστήριξη των πράσινων βιομηχανιών της έναντι της Αμερικής και της Κίνας. Ένα Ευρωπαϊκό Ταμείο Κυριαρχίας θα υποστήριζε μια πραγματικά ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική και όχι απλώς πλούσιες χώρες. Αλλά οι κανόνες δαπανών πρέπει να εξορθολογιστούν, ώστε η δημιουργία ενός εργοστασίου μπαταριών να μην απαιτεί τον ίδιο χρόνο με ενός εργοστασίου άνθρακα». ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΙΝΕΖΙΚΕΣ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ Ανάλυση της T&E ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ: ΜΕΓΑΛΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝΜΠΑΤΑΡΙΩΝΜΕ ΣΩΣΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΚΥΨΕΛΕΣ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ 100% κατασκευής ΕΕ το 2027 ΚΑΘΟΔΟΙ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ 67% κατασκευής ΕΕ το 2027 ΕΞΕΥΓΕΝΙΣΜΕΝΟ ΛΙΘΙΟ Άνω του 50% κατασκευής ΕΕ το 2027 ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ 10% κοβαλτίου 7% νικελίου 6% λιθίου μέχρι το 2030 Πηγή: Transport & Environment, 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=