
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να αντιπροσωπεύουν έως και 6% της ευρωπαϊκής παραγωγής αυτοκινήτων έως το 2028, δηλαδή περίπου 860.000 οχήματα, σύμφωνα με έκθεση της Jefferies.
Η BYD, που σχεδιάζει να δημιουργήσει εργοστάσια στην Ουγγαρία και την Τουρκία, και η Chery, η οποία αναλαμβάνει ένα πρώην εργοστάσιο της Nissan στη Βαρκελώνη, θα αυξήσουν την παραγωγή τους με τον ταχύτερο ρυθμό, σύμφωνα με την έκθεση της 5ης Οκτωβρίου.
Τα δύο εργοστάσια της BYD θα μπορούσαν να παράγουν συνολικά 340.000 αυτοκίνητα ετησίως, ενώ η Chery (μαζί με την κοινοπραξία της Ebro) θα μπορούσε να κατασκευάζει περίπου 209.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, αναφέρει η Jefferies.
Άλλες κινεζικές μάρκες που θα έχουν σημαντική παραγωγή στην Ευρώπη μέχρι τότε περιλαμβάνουν τις Geely, SAIC (MG) και Leapmotor.
Η Geely και η SAIC δεν κατασκευάζουν επί του παρόντος εργοστάσια στην Ευρώπη, αλλά η Geely θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις εγκαταστάσεις της Volvo, ενώ η MG έχει δηλώσει ότι εξετάζει πιθανά σημεία εγκατάστασης.
Η Leapmotor σχεδιάζει να κατασκευάζει αυτοκίνητα σε εργοστάσιο της Stellantis στην Ισπανία.
Η επίδραση των κινεζικών κατασκευαστών στην ευρωπαϊκή παραγωγή θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη, δεδομένου ότι η παραγωγή στην περιοχή έχει μειωθεί κατά περίπου 4 εκατομμύρια μονάδες ετησίως, ή περίπου 23%, σε σχέση με το προ πανδημίας υψηλό των 21 εκατομμυρίων οχημάτων το 2017.
Η έκθεση της Jefferies δεν περιλαμβάνει τη Ρωσία, αλλά συνυπολογίζει την παραγωγή της Τουρκίας, λόγω του μεγάλου όγκου εξαγωγών προς την Ευρώπη.
Συνολικά, η έκθεση διαπιστώνει ότι η χρησιμοποίηση της παραγωγικής ικανότητας των ευρωπαϊκών εργοστασίων είναι «σχετικά υγιής», φθάνοντας περίπου στο 84% της ενεργής δυναμικότητας την τελευταία πενταετία.
Η Jefferies υπολογίζει τη δυναμικότητα ενός εργοστασίου προσθέτοντας την κορυφαία παραγωγή του κατά την τελευταία πενταετία για να εκτιμήσει την «ενεργή» ικανότητα, προσαρμόζοντας για τυχόν μειώσεις που έχουν ανακοινωθεί ή ολοκληρωθεί, και συγκρίνοντας το αποτέλεσμα με τις προβλέψεις παραγωγής της S&P, που χρησιμοποιούνται από πολλούς κατασκευαστές και προμηθευτές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με τα υψηλότερα ποσοστά χρησιμοποίησης πενταετίας είναι:
- Renault Group: 90%
- Volkswagen Group: 89%
Οι Ford, Nissan και Stellantis λειτουργούν κάτω από τη δυναμικότητά τους στην Ευρώπη
Στο κάτω μέρος του πίνακα βρίσκονται:
- Ford: 72%
- Nissan: 77%
- Stellantis: 78%
Σε περίοδο επτά ετών, επιστρέφοντας στα προ πανδημίας επίπεδα, τα ποσοστά είναι ακόμη χαμηλότερα:
- 75% για την Ευρώπη συνολικά, με Ford, Nissan και Stellantis κάτω από το 60%.
Κατά την ίδια περίοδο, τρεις μονάδες παραγωγής έκλεισαν:
- το εργοστάσιο αυτοκινήτων και βαν της Stellantis στο Luton (Αγγλία),
- το εργοστάσιο μικρών αυτοκινήτων της Renault στο Flins (Γαλλία),
- και το εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων της Audi στις Βρυξέλλες.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατέχουν περίπου 5% του μεριδίου της ευρωπαϊκής αγοράς, ποσοστό που ακόμη δεν επαρκεί για να στηρίξει την τοπική παραγωγή για τις περισσότερες από αυτές.
«Οι κινεζικές εισαγωγές μέχρι στιγμής έχουν παίξει δευτερεύοντα ρόλο στην υποκατάσταση της παραγωγής των παραδοσιακών κατασκευαστών», σημειώνει η Jefferies.
Άλλα βασικά ευρήματα της έκθεσης
- Η VW Group έχει πλεονάζουσα δυναμικότητα σε περιοχές υψηλού κόστους:
- Ανόβερο (VW)
- Στουτγκάρδη (Porsche)
- Πόζναν, Πολωνία (VW)
- Η Stellantis διαθέτει πλεονάζουσα δυναμικότητα 850.000 έως 1,45 εκατομμυρίων οχημάτων στην Ευρώπη, δηλαδή περίπου 30% του συνολικού πλεονάσματος του κλάδου.
Οι πρόσφατες ανακοινώσεις για παύση λειτουργίας επτά εργοστασίων ήταν «ασυνήθιστα δημόσιες», σύμφωνα με τη Jefferies. - Για τη Ford, η Jefferies προειδοποιεί:
«Το χαμηλό ποσοστό χρησιμοποίησης, που οφείλεται σε συνεχή απώλεια μεριδίου αγοράς επί σειρά ετών, εγείρει αμφιβολίες για την ικανότητα της εταιρείας να διατηρήσει παρουσία στην περιοχή».