Το τρέχον μοντέλο παροχής υπηρεσιών δημόσιων μεταφορών είναι θεμελιωδώς προβληματικό.

Αυτή είναι η άποψη του Tommaso Gecchelin, ιδρυτή και διευθυντή τεχνολογίας της NExT, μιας ιταλικής startup που αναπτύσσει ένα προηγμένο ευφυές σύστημα μεταφορών, βασισμένο σε σμήνη αρθρωτών ηλεκτρικών οχημάτων.

«Συχνά βλέπουμε λεωφορεία να κινούνται εντελώς άδεια», δήλωσε ο Gecchelin σε δελτίο Τύπου. «Είναι ένα φυσιολογικό σενάριο σε κάθε μεγάλη πόλη, επειδή τα δημόσια οχήματα μεταφορών σχεδιάζονται με βάση τη μέγιστη χωρητικότητα, αλλά αδυνατούν να προσαρμοστούν στη μεταβαλλόμενη ζήτηση στη διάρκεια της ημέρας».

Τα οχήματα της NExT λύνουν αυτό το πρόβλημα. Στις ώρες αιχμής μπορούν να ξεκινούν τη διαδρομή τους με πέντε ή περισσότερες κάψουλες (pods), που ενώνονται δυναμικά μέσω ενός ρομποτικού συστήματος ώστε να σχηματίσουν ένα ενιαίο όχημα χωρίς αρθρώσεις. Ανάλογα με τον αριθμό των καψουλών, η χωρητικότητα της NExT μπορεί να φτάσει εκείνη ενός 18μετρου λεωφορείου ή ακόμη και ενός τραμ. Στις ώρες χαμηλής κυκλοφορίας, η NExT μπορεί να λειτουργεί με μία, δύο ή τρεις κάψουλες, ενώ οι υπόλοιπες παραμένουν σταθμευμένες και φορτίζουν για την επόμενη περίοδο αιχμής.

Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών της NExT αποτελούν μια βιώσιμη λύση έξυπνης αστικής κινητικότητας: χρησιμοποιούν έως και 60% λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια σε σχέση με τα συμβατικά ηλεκτρικά λεωφορεία, επειδή κινούνται μόνο με τον ελάχιστο αναγκαίο αριθμό καψουλών για να καλύψουν τη ζήτηση. «Οι κάψουλες που λειτουργούν καταναλώνουν πολύ λιγότερη ενέργεια, όχι μόνο επειδή είναι ελαφρύτερες, αλλά και επειδή ο χώρος που καταλαμβάνουν οι επιβάτες και που πρέπει να ψυχθεί ή να θερμανθεί ανάλογα με την εποχή είναι μόνο ένα κλάσμα σε σχέση με εκείνον ενός παραδοσιακού λεωφορείου σταθερής χωρητικότητας», δήλωσε ο Gecchelin. «Επιπλέον, η δυνατότητα μείωσης του μήκους και του όγκου του λεωφορείου συμβάλλει σε μια γενικότερη μείωση της οδικής κυκλοφορίας».

Η NExT χρειάζεται κορυφαία εργαλεία της βιομηχανίας για να σχεδιάσει, να δοκιμάσει και να βελτιστοποιήσει ένα λεωφορείο που αναμένεται να μετασχηματίσει την αστική κινητικότητα. Γι’ αυτό αξιοποιεί την προσφορά 3DEXPERIENCE for Startups της Dassault Systèmes, η οποία της παρέχει μια προηγμένη σειρά λύσεων, συμπεριλαμβανομένου του CATIA για τον σχεδιασμό.

Η ανάγκη για ταχύτητα

Η ομάδα της NExT δεν χρησιμοποιούσε πάντοτε τις λύσεις της Dassault Systèmes. Στα πρώτα στάδια ίδρυσης της εταιρείας, χρησιμοποιούσε μια εναλλακτική λύση CAD, η οποία παρουσίαζε αρκετές δυσκολίες.

«Οι λύσεις μας για την αρθρωτή αστική κινητικότητα περιέχουν τεράστιο όγκο δεδομένων συναρμολόγησης, και η προηγούμενη λύση δεν μπορούσε να το διαχειριστεί», δήλωσε ο Edoardo Fantin, επικεφαλής μηχανικός της NExT. «Αναγκαζόμασταν να ανοίγουμε υποσυναρμολογήσεις, κάτι που ήταν πρόβλημα επειδή δεν μπορούσαμε να δουλέψουμε στο πλαίσιο ολόκληρου του οχήματος».

Δεν ήταν το μόνο ζήτημα που έκανε τη διαδικασία σχεδιασμού αργή και δυσκίνητη. «Έπρεπε πάντοτε να σχεδιάζουμε καινούρια εξαρτήματα από το μηδέν», πρόσθεσε ο Fantin. «Η τροποποίηση υπαρχόντων σχεδίων εξαρτημάτων ήταν χρονοβόρα. Χρειαζόμασταν μια καλύτερη λύση».

Ένας συνάδελφος, που γνώριζε τα προβλήματα του Fantin, του πρότεινε ότι οι λύσεις σχεδιασμού της Dassault Systèmes ίσως ταίριαζαν καλύτερα. Ο Fantin αρχικά υιοθέτησε την εφαρμογή SOLIDWORKS, πριν επιλέξει την προσφορά 3DEXPERIENCE for Startups, που του επέτρεψε να χρησιμοποιεί παράλληλα τα SOLIDWORKS και CATIA.

«Επιλέξαμε τις cloud-based εκδόσεις των λύσεων της Dassault Systèmes, κάτι που σήμαινε ότι μπορούσαμε όχι μόνο να τις εφαρμόσουμε σχεδόν αμέσως, αλλά και να επωφεληθούμε από τη δυνατότητα να εργαζόμαστε με ασφάλεια από οπουδήποτε υπάρχει σύνδεση στο διαδίκτυο», είπε ο Fantin. «Μας άρεσε επίσης το γεγονός ότι η λύση στο cloud μπορεί να κλιμακωθεί καθώς αναπτυσσόμαστε και μας διασφαλίζει ότι εργαζόμαστε πάντα με τα πιο ενημερωμένα εργαλεία της αγοράς».

Με τη βοήθεια του συναδέλφου του, ο Fantin άρχισε να δουλεύει εξαιρετικά γρήγορα. «Χρησιμοποιούσα το CATIA κατευθείαν», είπε. «Η λύση είναι πολύ διαισθητική, οπότε δεν χρειάστηκα ιδιαίτερη εκπαίδευση – την έμαθα γρήγορα με την υποστήριξη του συναδέλφου μου. Έλαβα επίσης μεγάλη βοήθεια από την IFWE Community της Dassault Systèmes, που μου δίνει άμεση πρόσβαση στην ομάδα υποστήριξης για συμβουλές πάνω σε βέλτιστες πρακτικές του κλάδου. Είναι ένα εξαιρετικό χαρακτηριστικό που δεν έχω δει διαθέσιμο σε άλλα εργαλεία σχεδιασμού».

Γρηγορότερα και εξυπνότερα

Οι διάφορες εφαρμογές του CATIA – όπως το Part Design, το Sheet Metal Design και το Assembly Design – επιτρέπουν στον Fantin να μηχανικοποιεί όλα τα στοιχεία του έξυπνου οχήματος κινητικότητας της NExT – από τα μηχανικά μέρη και το εσωτερικό της καμπίνας, μέχρι τη συνολική δομή – πολύ ταχύτερα σε σχέση με το παρελθόν, όλα μέσα σε ένα ενιαίο περιβάλλον.

«Τώρα μπορώ να ανοίγω ολόκληρη τη συναρμολόγηση του οχήματος με ευκολία και να σχεδιάζω ένα συγκεκριμένο εξάρτημα – όπως το κάθισμα του οδηγού, ένα νέο σύστημα δαπέδου ή ακόμη και τους σωλήνες κλιματισμού – με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια, επειδή μπορώ να το βλέπω στο πλαίσιο ολόκληρου του οχήματος», είπε ο Fantin.

Αυτό κάνει τη διαδικασία καινοτομίας απλούστερη. «Μπορούμε να συλλάβουμε μια νέα ιδέα πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι πριν», είπε. «Με ένα μόνο κλικ μπορούμε να μετακινήσουμε πολύ μεγάλα τμήματα μέσα στη συναρμολόγηση και να ανακαλύψουμε έναν νέο τρόπο να εφαρμόσουμε ένα εξάρτημα στο όχημα».

Χάρη στη βιβλιοθήκη εξαρτημάτων PartSupply του CATIA – έναν ολοκληρωμένο κατάλογο τρισδιάστατων εξαρτημάτων από χιλιάδες προμηθευτές – ο Fantin δεν χρειάζεται πλέον να σχεδιάζει ποικίλα αντικείμενα από το μηδέν. «Στο όχημά μας υπάρχουν πολλά βίδες, πολλά παξιμάδια και πολλά συνδετικά στοιχεία, για παράδειγμα», είπε. «Αντί να χρειάζομαι πέντε λεπτά για να σχεδιάσω το καθένα από αυτά, μπορώ απλά να τα κατεβάζω από το PartSupply και να τα εισάγω απευθείας στη συναρμολόγηση. Αυτό εξοικονομεί τεράστιο χρόνο και συνεπώς χρήματα».

Οι παραμετρικές δυνατότητες του CATIA σημαίνουν επίσης ότι μόλις σχεδιαστούν εξαρτήματα μοναδικά για τη NExT, μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν. «Είναι πολύ εύκολο να τροποποιήσεις εξαρτήματα στο CATIA», είπε ο Fantin. «Μπορείς να αλλάξεις μόνο έναν αριθμό, και το εξάρτημα που έχεις σχεδιάσει αλλάζει εντελώς. Μπορώ, για παράδειγμα, να προσαρμόσω τις διαστάσεις των καθισμάτων οδηγού ή επιβατών, ώστε να βελτιστοποιήσω τη χρήση του χώρου, χωρίς όμως να επηρεαστεί η ακεραιότητα του σχεδιασμού».

Προηγούμενο άρθροNέο Citroёn C3 VAN: Mε τιμή εκκίνησης 20.713€ – Διατίθεται και αμιγώς ηλεκτρικό
Επόμενο άρθροHYUNDAI Concept THREE: Νέα σχεδιαστική γλώσσα