Τέσσερις από τις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης κατέγραψαν αντίθετες επιδόσεις μεταξύ της αγοράς νέων και της αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Αποσυνδέονται θεμελιωδώς οι δύο αγορές; Επίσης, η Autovista24 επισημαίνει ότι η αγορά μεταχειρισμένων του Ηνωμένου Βασιλείου παρουσιάζει την ισχυρότερη ανάκαμψη και βρίσκεται πλέον μια ανάσα από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Οι αγορές μεταχειρισμένων στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία σημείωσαν όλες θετική ανάπτυξη στο πρώτο εξάμηνο του 2025, με συνολική αύξηση περίπου 1,8% σε ετήσια βάση – παρά τη συνεχιζόμενη μεταβλητότητα στην αγορά καινούριων αυτοκινήτων.

Θεμελιώδης αποσύνδεση

Η περίοδος χαρακτηρίστηκε από μια θεμελιώδη απόκλιση μεταξύ των επιδόσεων νέων και μεταχειρισμένων σε τέσσερις από τις πέντε αγορές:

  • Στην Ιταλία, οι συναλλαγές μεταχειρισμένων αυξήθηκαν κατά 3,1%, ενώ οι ταξινομήσεις καινούριων μειώθηκαν κατά 3,5%.
  • Στη Γερμανία σημειώθηκε ήπια αύξηση 0,3% στα μεταχειρισμένα, έναντι σημαντικής πτώσης 4,7% στις πωλήσεις νέων.
  • Στη Γαλλία, παρόμοια απόκλιση: +0,9% στα μεταχειρισμένα, ενώ οι πωλήσεις νέων παρέμειναν ουσιαστικά στάσιμες.
  • Στην Ισπανία, η απόκλιση ευνόησε την αγορά νέων (+13,9%), ενώ η αύξηση στα μεταχειρισμένα περιορίστηκε στο 3%.

Η απόκλιση δείχνει ότι τα δύο τμήματα κινούνται από διαφορετικά κίνητρα: οι αγοραστές μεταχειρισμένων αναζητούν όλο και περισσότερο αξία μέσα στην οικονομική αβεβαιότητα, ενώ οι αγορές νέων καθοδηγούνται κυρίως από πολιτικές ενισχύσεις και ανάγκες αντικατάστασης.

Ραγδαία άνοδος των EV

Μια άλλη σημαντική εξέλιξη είναι η επιταχυνόμενη υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, με τις πωλήσεις μεταχειρισμένων ηλεκτρικών (EV) να εκτοξεύονται σε όλες τις αγορές, με ρυθμούς αύξησης από 15% έως 52%. Η συνολική εικόνα αντικατοπτρίζει διαφορετικά περιβάλλοντα πολιτικής και οικονομικές συνθήκες. Το Ηνωμένο Βασίλειο πέτυχε την ισχυρότερη ανάκαμψη, φτάνοντας μόλις 0,9% κάτω από τα προ-πανδημίας επίπεδα.

Συνολικά, οι συναλλαγές στις πέντε μεγαλύτερες αγορές ανήλθαν σε περίπου 13,9 εκατ. μονάδες στο Α΄ εξάμηνο 2025 (+1,8% σε ετήσια βάση). Πρώτο το Ηνωμένο Βασίλειο με 4,02 εκατ. συναλλαγές (+2,2%), ακολούθησε η Γερμανία (3,27 εκατ., +0,3%), η Ιταλία (2,85 εκατ., +3,1%), η Γαλλία (2,72 εκατ., +0,9%) και η Ισπανία (1,03 εκατ., +3%).

Πώς τα πήγαν οι «Μεγάλοι Πέντε»

ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ: Ο ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ

Το Ηνωμένο Βασίλειο σημείωσε το 10ο συνεχόμενο τρίμηνο ανάπτυξης και πλησιάζει στα επίπεδα του 2019. Η διατηρήσιμη αυτή πορεία αντανακλά την ομαλοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού, με τις ταξινομήσεις νέων να έχουν ανακάμψει και να τροφοδοτούν την αγορά μεταχειρισμένων.
Η χώρα κατέγραψε και τη μεγαλύτερη στροφή προς τα μεταχειρισμένα BEV (+40%, σχεδόν 69.000 μονάδες, μερίδιο 3,4%). Τα HEV αυξήθηκαν 27,7% (100.000+ μονάδες, 5%) και τα PHEV 10,3% (24.500 μονάδες, 1,2%). Συνολικά, το μερίδιο EV στα μεταχειρισμένα έφτασε το 9,7% το Β΄ τρίμηνο.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ: ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ ÜBER ALLES

Η αγορά μεταχειρισμένων παρέμεινε εξαιρετικά ανθεκτική με ελάχιστη μεταβλητότητα, +0,3% (μόλις 8.985 επιπλέον μονάδες). Η σταθερότητα αντικατοπτρίζει ώριμη αγορά που ισορροπεί, παρά τις διαταραχές στην προσφορά νέων. Η μείωση 4,7% στις νέες ταξινομήσεις περιόρισε την εισροή αποθέματος, αλλά η ζήτηση παρέμεινε σταθερή.

ΙΤΑΛΙΑ: ΑΠΡΟΣΜΕΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Η Ιταλία κατέγραψε ίσως την πιο εντυπωσιακή επίδοση. Σχεδόν 2,85 εκατ. συναλλαγές (+3,1%), σε πλήρη αντίθεση με τη μείωση 3,5% στις νέες πωλήσεις. Η ισχυρή εγχώρια ζήτηση δείχνει στροφή καταναλωτών σε μεταχειρισμένα, ως πιο συμφέρουσα επιλογή σε περιόδους αβεβαιότητας.

ΓΑΛΛΙΑ: ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Η γαλλική αγορά επηρεάστηκε από αβεβαιότητα σχετικά με τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών (Crit’Air), οι οποίες ενδέχεται να καταργηθούν. Η εκκρεμότητα ανέκοψε τη δυναμική: 2,72 εκατ. συναλλαγές (+0,9%), αλλά με πτώση 0,3% το Β΄ τρίμηνο. Παρά ταύτα, η ηλεκτροκίνηση συνεχίστηκε: PHEV +43% (Ιούνιος), HEV +19%, BEV +15%, με συνολικό μερίδιο EV 11,1%.

ΙΣΠΑΝΙΑ: ΑΓΟΡΑ ΑΝΤΙΦΑΣΕΩΝ

Οι συναλλαγές μεταχειρισμένων έφτασαν τα 1,03 εκατ. (+3%), όμως η εικόνα σκιάζεται από τη γήρανση του στόλου: άνω των 15 ετών οχήματα αποτελούν πλέον 41% των μεταχειρισμένων. Στον αντίποδα, η αγορά νέων «έτρεξε» με +14%, ενισχυμένη από το MOVES III (κίνητρα EV έως €7.000). Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων BEV εκτινάχθηκαν +52% (αλλά μόλις 1,2% μερίδιο), ενώ τα PHEV αυξήθηκαν 41,5%.

Ραγδαία επιτάχυνση

Το παζλ των μεταχειρισμένων στην Ευρώπη δείχνει μια εικόνα εκρηκτικής αύξησης των EV, χάρη σε:

  • Ταχέως αυξανόμενη προσφορά (λήξεις leasing, trade-in πρώτων χρηστών).
  • Βελτιωμένη προσιτότητα τιμών, καθιστώντας τα EV ελκυστικά στο ευρύ κοινό.
  • Σημαντική διεύρυνση υποδομών φόρτισης, μειώνοντας δραστικά το «άγχος αυτονομίας».
  • Μεγαλύτερη ενημέρωση και θετική διάδοση εμπειρίας από στόμα σε στόμα.

Προοπτικές

Βραχυπρόθεσμα, η προοπτική για το Β΄ εξάμηνο 2025 και το Α΄ 2026 είναι θετική, χάρη στην αυξανόμενη προσφορά EV, την ωρίμανση της τεχνολογίας, τις επεκτεινόμενες εγγυήσεις και την ενισχυόμενη εμπιστοσύνη. Μέχρι το 2028, τα EV μπορεί να φτάσουν το 20% της αγοράς μεταχειρισμένων και οι online πλατφόρμες το 40% του μεριδίου.

Για τους «Μεγάλους Πέντε»:

  • Το Ην. Βασίλειο πιθανότατα θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 μέχρι το τέλος του 2025.
  • Η Γερμανία θα δει ήπια ανάπτυξη (1–2%), με μερίδιο EV 8–10% έως το 2026.
  • Η Ιταλία θα κινηθεί στο +2% έως +4%, λόγω προσανατολισμού σε αξία.
  • Η αβεβαιότητα στη Γαλλία αναμένεται να λυθεί το 2026, επιτρέποντας επιτάχυνση.
  • Η Ισπανία χρειάζεται πολιτικές για την ανανέωση του στόλου.

Μαθήματα για τους εμπλεκόμενους

  • Οι έμποροι πρέπει να επενδύσουν σε τεχνογνωσία EV, υποδομές φόρτισης και ψηφιακές στρατηγικές.
  • Τα προγράμματα πιστοποιημένων μεταχειρισμένων (CPO) θα γίνουν κρίσιμα για την εμπιστοσύνη των αγοραστών.
  • Οι κατασκευαστές πρέπει να προετοιμαστούν για αυξημένα EV leasing returns και να αναπτύξουν προηγμένες στρατηγικές remarketing.
  • Οι πολιτικοί οφείλουν να αντιμετωπίσουν τον γηρασμένο στόλο, να παρέχουν ρυθμιστική σαφήνεια και να στηρίξουν ειδικά την αγορά μεταχειρισμένων EV (καθώς σήμερα τα κίνητρα στοχεύουν κυρίως στα καινούρια).

Η στοχευμένη στήριξη της αγοράς μεταχειρισμένων EV αποτελεί υποαξιοποιημένη διαδρομή για ταχύτερη, ευρύτερη και πιο βιώσιμη ηλεκτροκίνηση των στόλων της Ευρώπης.

Προηγούμενο άρθροVolkswagen ID. CROSS Concept: Συμπαγές SUV
Επόμενο άρθροΝέο Renault Clio: Από “λευκό χαρτί” – Πιο σπορ σχεδίαση και πιο αποδοτικό υβριδικό σύστημα κίνησης