
Η ολλανδική πλατφόρμα κινητικότητας Umob εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ για την επέκτασή της σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η εξέλιξη αυτή ακολουθεί προηγούμενη ενίσχυση 6 εκατομμυρίων ευρώ το 2023, καθώς και την εξαγορά της MaaS Global, της φινλανδικής πρωτοπόρου στον τομέα της «Κινητικότητας ως Υπηρεσία» (Mobility-as-a-Service – MaaS), που ανέπτυξε την πλατφόρμα Whim.
Η Umob, που ιδρύθηκε το 2021 στο Ρότερνταμ, δραστηριοποιείται στον χώρο του MaaS, προσφέροντας στους χρήστες της μια ενιαία εφαρμογή για τον σχεδιασμό και την πληρωμή διαδρομών με διάφορα μέσα μεταφοράς – από ταξί και κοινόχρηστα οχήματα έως τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Στις αρχές του 2024, η Umob άρχισε να δραστηριοποιείται εκτός Ολλανδίας, επεκτεινόμενη σε ευρωπαϊκές αγορές όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία. Η νέα χρηματοδότηση αναμένεται να επιταχύνει και να ενισχύσει την ανάπτυξή της σε σημαντικές ευρωπαϊκές πόλεις.
Καθώς επεκτείνεται, η Umob θα έχει πολλά να μάθει από την εμπειρία της MaaS Global – τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Για κάποιο διάστημα, η MaaS Global ήταν το «αγαπημένο παιδί» των επενδυτών, συγκεντρώνοντας 70 εκατομμύρια ευρώ από μεγάλες εταιρείες όπως η BP, η Toyota και η Mitsubishi.
Παρά το γεγονός ότι διευκόλυνε 31 εκατομμύρια διαδρομές για πάνω από 1 εκατομμύριο χρήστες, η εταιρεία δεν κατάφερε να καταστεί κερδοφόρα – αποκαλύπτοντας το χάσμα ανάμεσα στην (υψηλή) υιοθέτηση και τη (χαμηλή) κερδοφορία, ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλοί πάροχοι MaaS.
Αυτό είναι ακριβώς το αρνητικό παράδειγμα που η CEO της Umob, Bibi Jorissen, έχει δηλώσει ρητά ότι θέλει να αποφύγει. Υπάρχει όμως και θετική πλευρά: η Umob μπορεί να αξιοποιήσει το λογισμικό που η MaaS Global ανέπτυξε με επένδυση 40 εκατομμυρίων ευρώ.
Έτσι, μεγαλύτερο μέρος της νέας χρηματοδότησης μπορεί να διατεθεί στην επιχειρηματική ανάπτυξη και όχι στην ανάπτυξη τεχνολογικών υποδομών.
Ένα ακόμη θετικό στοιχείο είναι ότι διάφορα επίπεδα διακυβέρνησης είναι πλέον πιο ευαισθητοποιημένα στα οφέλη των δημόσιων και κοινόχρηστων μεταφορών για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ρύπανσης:
- Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναθέσει σε Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για την Αστική Κινητικότητα (EGUM) την υποβολή προτάσεων για τη βελτιστοποίηση των αστικών μεταφορών με στόχο τη βιωσιμότητα.
- Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, συμπεριλαμβανομένου του Λονδίνου, δίνουν προτεραιότητα στις δημόσιες και κοινόχρηστες μεταφορές για την καταπολέμηση της ρύπανσης και της συμφόρησης.
Και τα δύο επίπεδα διακυβέρνησης διαθέτουν χρηματοδοτικά εργαλεία για την υποστήριξη έργων που ευθυγραμμίζονται με αυτούς τους στόχους – στόχοι που συμπίπτουν με το όραμα της Umob.
Αυτά τα θετικά δεδομένα μπορεί να δημιουργήσουν καλύτερες προϋποθέσεις για την Umob από ό,τι είχε η MaaS Global πριν από μια δεκαετία. Ωστόσο, η μικρή βάση χρηστών της Umob δείχνει ότι η πορεία προς την ανάπτυξη παραμένει μακρά και περίπλοκη.