
Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ακύρωσε επίσημα τον ιστορικό κανονισμό της Καλιφόρνια που απαγόρευε την πώληση νέων βενζινοκίνητων οχημάτων από το 2035.
Προ ημερών υπέγραψε διάταγμα που ουσιαστικά καταργεί την πολυετή εξουσία της Καλιφόρνια να ορίζει τα δικά της πρότυπα εκπομπών ρύπων στα οχήματα – εξουσία που διατηρούσε από το 1970 βάσει του Νόμου για Καθαρό Αέρα (Clean Air Act). Η Καλιφόρνια είχε πρωτοστατήσει στη θέσπιση αυστηρών προτύπων εκπομπών, πέρα από τις ομοσπονδιακές απαιτήσεις, με αρκετές άλλες πολιτείες να την ακολουθούν.
Όπως ανέφερε το Bloomberg, περιβαλλοντικές οργανώσεις καταδίκασαν την απόφαση, υποστηρίζοντας ότι θα επιβραδύνει την πρόοδο προς τους κλιματικούς στόχους και θα αυξήσει το κόστος για τους καταναλωτές. «Η επίθεση της διοίκησης Τραμπ στον καθαρό αέρα και τα καθαρά οχήματα εξυπηρετεί μόνο τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, αφήνοντας τους Αμερικανούς να πληρώνουν τον λογαριασμό με υψηλότερο κόστος καυσίμων, περιορισμένες επιλογές και περισσότερη ρύπανση», δήλωσε η Κάθριν Γκαρσία, διευθύντρια του προγράμματος Clean Transportation for All του Sierra Club.
Από την άλλη πλευρά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες χαιρέτισαν την κίνηση, εκφράζοντας την υποστήριξή τους στην κατάργηση μιας υποχρέωσης που θεωρούσαν ανεφάρμοστη και υπερβολικά δαπανηρή. Σε δήλωσή της, η Toyota ανέφερε ότι «μια αγορά καθοδηγούμενη από τους καταναλωτές με ένα ενιαίο εθνικό πρότυπο εκπομπών θα φέρει μεγαλύτερη σταθερότητα και υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο».
Αν και στο παρελθόν η General Motors είχε δεσμευθεί να προσφέρει πλήρως ηλεκτρικά ελαφρά οχήματα έως το 2035, έχει γίνει πιο επικριτική απέναντι στο σχέδιο της Καλιφόρνια. Τον Μάιο, κάλεσε χιλιάδες υπαλλήλους γραφείου να επικοινωνήσουν με Αμερικανούς νομοθέτες και να αντιταχθούν στον κανονισμό, επικαλούμενη ανησυχίες για την επιλογή και την οικονομική δυνατότητα των καταναλωτών.
Η Ένωση Καινοτομίας στην Αυτοκινητοβιομηχανία (Alliance for Automotive Innovation), που εκπροσωπεί τις GM, Stellantis, Ford, Hyundai, Volkswagen και άλλες εταιρείες, συμμερίζεται αυτή τη στάση, προειδοποιώντας ότι η επιβολή του κανονισμού θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας και διαταραχές στην παραγωγή, εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν καταφέρουν να καλύψουν τις επιθετικές ποσοστώσεις μηδενικών εκπομπών (ZEV). Προς το παρόν, τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μόλις το 20 έως 25% των νέων πωλήσεων στην Καλιφόρνια, ποσοστό που υπολείπεται του στόχου 35% για το 2026.
Πέρα από την ανάκληση της ειδικής άδειας της Καλιφόρνια, η διοίκηση Τραμπ προχωρά επίσης σε αναθεώρηση των ομοσπονδιακών προτύπων εκπομπών που τέθηκαν υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν, καθώς και στην κατάργηση της ομοσπονδιακής φορολογικής έκπτωσης ύψους 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά οχήματα.