Δημοσιεύθηκαν τα φορολογικά έσοδα από οχήματα ανά αγορά που περιλαμβάνονται στον Φορολογικό Οδηγό της ACEA, ο οποίος παρέχει μια επισκόπηση όλων των σχετικών φόρων που επιβάλλονται σε οχήματα.
Τα μηχανοκίνητα οχήματα αποφέρουν φορολογικά έσοδα 398,4 δισ. ευρώ στις κυβερνήσεις σημαντικών ευρωπαϊκών αγορών, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Το ποσό αυτό – 3% υψηλότερο από πέρυσι – αντιπροσωπεύει σχεδόν δυόμισι φορές τον συνολικό προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το εθνικό εισόδημα κυμαίνεται από 99,9 δισ. ευρώ για τη Γερμανία, η οποία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο οχημάτων της ΕΕ, έως 6,2 δισ. ευρώ για την Ιρλανδία.
Όταν εξετάζουμε το σύνολο μέσου όρου φορολογικών εσόδων ανά μηχανοκίνητο όχημα, το Βέλγιο εισπράττει 3.187 ευρώ ανά όχημα ετησίως, με την Αυστρία (2.678 ευρώ) και τη Φινλανδία (2.523 ευρώ) να συμπληρώνουν την πρώτη τριάδα των χωρών της ΕΕ με το υψηλότερο έσοδο ανά όχημα. Τα χαμηλότερα φορολογικά έσοδα απαντώνται στην Ελλάδα και την Ισπανία, όπου το κράτος εισπράττει 1.264 και 1.068 ευρώ ανά όχημα αντίστοιχα.
Βεβαίως, θα πρέπει να σημειωθεί πως όταν γίνεται σύγκριση της φορολογικής επιβάρυνσης ανά όχημα, όπως αυτή που κάνει στην προκειμένη περίπτωση η ACEA, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και το διαφορετικό ύψος του ΑΕΠ κάθε χώρας. Έτσι, παρατηρούμε πως ενώ η χώρα μας είναι στη 12η θέση σε σύνολο 13 όσον αφορά στο ύψος της φορολογικής επιβάρυνσης ανά όχημα, όταν συγκρίνουμε το ποσό αυτό σε σχέση με το ΑΕΠ κατά κεφαλή, βρίσκεται στην 6η θέση. Στην περίπτωση αυτή τις τρεις πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν κατά σειρά το Βέλγιο (8,37%), η Φινλανδία (7,08%) και η Αυστρία (6,61%). Στις τρεις τελευταίες βρίσκονται οι Ισπανία (3,68%), Σουηδία (4,03%) και Γερμανία (4,98%), βλ. πίνακα:
Μέσος όρος ετήσιων φορολογικών εσόδων ανά μηχανοκίνητο όχημα, ανά χώρα (όπου υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία):
Χώρα | Μέσος όρος φορολογικών εσόδων/όχημα € | ΑΕΠ κατά κεφαλή (2019) € | % του ΑΕΠ | |
1 | Βέλγιο | 3.187 | 38.063 | 8,37% |
2 | Αυστρία | 2.678 | 40.511 | 6,61% |
3 | Φινλανδία | 2.523 | 35.641 | 7,08% |
4 | Ιρλανδία | 2.438 | 47.611 | 5,12% |
5 | Δανία | 2.251 | 42.798 | 5,26% |
6 | Ολλανδία | 2.158 | 41.023 | 5,26% |
7 | Γερμανία | 1.963 | 39.428 | 4,98% |
8 | Γαλλία | 1.911 | 34.690 | 5,51% |
9 | Ιταλία | 1.727 | 30.748 | 5,62% |
10 | Σουηδία | 1.561 | 38.762 | 4,03% |
11 | Πορτογαλία | 1.528 | 24.675 | 6,19% |
12 | Ελλάδα | 1.264 | 21.032 | 6,01% |
13 | Ισπανία | 1.068 | 29.048 | 3,68% |
Πηγή: ACEA / Eurostat, Επεξεργασία: fleetnews.gr
Αυτά τα στοιχεία δημοσιεύθηκαν στον ετήσιο Φορολογικό Οδηγό της ACEA, ο οποίος παρέχει μια επισκόπηση όλων των φόρων που επιβάλλονται σε οχήματα στην ΕΕ και σε άλλες παγκόσμιες αγορές, συμπεριλαμβανομένων των φόρων απόκτησης οχημάτων (ΦΠΑ, φόρος επί των πωλήσεων, φόρος ταξινόμησης), ιδιοκτησίας (ετήσια τέλη κυκλοφορίας, οδικός φόρος) και κυκλοφορίας (φόρος καυσίμων).
Εκτός από τη λεπτομερή εξέταση των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Ηνωμένου Βασιλείου και των τριών χωρών της ΕΖΕΣ, Ισλανδία, Νορβηγία και Ελβετία, ο Οδηγός παρέχει επίσης φορολογικές πληροφορίες για τη Βραζιλία, την Κίνα, την Ινδία, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, τη Ρωσία, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Με περισσότερες από 350 σελίδες, αυτή είναι η πληρέστερη ετήσια έκδοση μέχρι σήμερα.
«Οι φόροι οχημάτων, κυκλοφορίας και καυσίμων αποδίδουν τεράστια ποσά κρατικών εσόδων κάθε χρόνο στην ΕΕ», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema. «Αυτό το έσοδο πρέπει να βοηθήσει στη χρηματοδότηση της υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού που χρειάζεται πλέον επειγόντως για να καλύψει την ταχέως αναπτυσσόμενη υιοθέτηση των οχημάτων εναλλακτικής ισχύος. Πράγματι, κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σχεδόν το 14% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ ήταν ηλεκτρικά φορτιζόμενα. Ωστόσο, αυτή η τάση μπορεί να διατηρηθεί μόνον εάν οι κυβερνήσεις εντείνουν τις επενδύσεις σε υποδομές».
Όσον αφορά στους φόρους καυσίμων, η βενζίνη εξακολουθεί να φορολογείται περισσότερο από το ντίζελ σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες, με εξαίρεση το Βέλγιο και τη Σλοβενία. Ο φόρος επί του ντίζελ κυμαίνεται από 317 ευρώ / 1.000 λίτρα (στην Ουγγαρία) έως 617 ευρώ / 1.000 λίτρα (στην Ιταλία). Για τη βενζίνη, η φορολογία κυμαίνεται από 345 ευρώ / 1.000 λίτρα (Ουγγαρία) έως 813 ευρώ / 1.000 λίτρα (Ολλανδία). Στην Ελλάδα ο φόρος είναι 410 ευρώ / 1.000 λίτρα για το ντίζελ και 700 ευρώ / 1.000 λίτρα για τη βενζίνη.
Οι συντελεστές ΦΠΑ των νέων οχημάτων κυμαίνονται από 17% στο Λουξεμβούργο έως 27% στην Ουγγαρία (Ελλάδα 24%), σύμφωνα με την έκθεση.
Λίνα Τσαγκαράκη