Οι εταιρείες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (EV) έχουν συγκεντρώσει σχεδόν 14 δισ. δολάρια από την αρχή του 2022, σημειώνοντας σημαντική ώθηση στη χρηματοδότηση της υποδομής που απαιτείται για την υποστήριξη της αυξανόμενης ζήτησης επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV).
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του BloombergNEF (BNEF), αυτή η αύξηση των επενδύσεων αντανακλά μια ευρύτερη παγκόσμια ώθηση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα από τις οδικές μεταφορές. Η έκθεση, που ανατέθηκε από το ολλανδικό Υπουργείο Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων, περιγράφει την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς οχημάτων μηδενικών εκπομπών και τον ουσιαστικό ρόλο που διαδραματίζει η υποδομή φόρτισης σε αυτή τη μετάβαση.
Η υποδομή φόρτισης παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες για την ευρεία υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, ιδιαίτερα για επαγγελματικούς στόλους. Η έκθεση του BNEF αποκαλύπτει ότι σχεδόν 600.000 νέοι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης εγκαταστάθηκαν παγκοσμίως το πρώτο εξάμηνο του 2024, ανεβάζοντας το σύνολο σε περίπου 4,5 εκατομμύρια. Η Κίνα συνεχίζει να κυριαρχεί σε αυτόν τον χώρο, φιλοξενώντας το 70% των φορτιστών παγκοσμίως, ενώ ισχυρή ανάπτυξη παρατηρείται και στην Ευρώπη, όπου ο αριθμός των υπερ-ταχέων φορτιστών έχει επταπλασιαστεί από το 2021.
Με περισσότερα από 3 δισ. δολάρια χρηματοδοτήθηκαν οι εταιρείες φόρτισης μόλις το πρώτο εξάμηνο του 2024. Αυτό το κεφάλαιο έχει συγκεντρωθεί μέσω διαφόρων καναλιών, συμπεριλαμβανομένων εξαγορών, επιχειρηματικών κεφαλαίων και ιδιωτικών επενδύσεις σε μετοχές. Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτών των συμφωνιών, με τις δύο χώρες να προηγούνται στον αριθμό των συναλλαγών.
Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι η Terawatt με έδρα την Καλιφόρνια, η οποία συγκέντρωσε 1 δισ. δολάρια το 2022 για την κατασκευή σταθμών φόρτισης φορτηγών κατά μήκος των μεγάλων εμπορευματικών διαδρομών των ΗΠΑ. Ομοίως, η WattEV, ένας άλλος κατασκευαστής σταθμών φόρτισης με έδρα την Καλιφόρνια, εξασφάλισε χρηματοδότηση το 2023 για να επεκτείνει τις υπηρεσίες leasing και φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών. Αυτές οι επενδύσεις αντικατοπτρίζουν την αυξανόμενη εμπιστοσύνη στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του τομέα φόρτισης EV και τον κρίσιμο ρόλο του στον εξηλεκτρισμό των μεταφορών.
Αντιμετώπιση των προκλήσεων
Τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, όπως τα φορτηγά, απαιτούν φορτιστές υψηλής ισχύος που είναι ακριβότεροι και πιο περίπλοκοι στην εγκατάσταση από αυτούς που χρειάζονται για επιβατικά οχήματα. Επιπλέον, υπάρχουν σημαντικά γεωγραφικά κενά υποδομής φόρτισης, ιδιαίτερα στις αγροτικές περιοχές και στις αναπτυσσόμενες οικονομίες.
Η έκθεση του BNEF υπογραμμίζει τις καινοτόμες λύσεις που αναδύονται για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων. Στην Κίνα, π.χ., η εναλλαγή μπαταριών κερδίζει δυναμική ως τρόπος μείωσης του χρόνου διακοπής λειτουργίας των επαγγελματικών οχημάτων. Αντί να περιμένουν να φορτιστεί η μπαταρία, τα φορτηγά μπορούν να ανταλλάξουν μια μπαταρία που έχει εξαντληθεί με μια πλήρως φορτισμένη μέσα σε λίγα λεπτά. Αυτή η προσέγγιση, που υποστηρίζεται με περισσότερους των 600 σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών στην Κίνα, αποτελεί απόδειξη των δημιουργικών λύσεων που αναπτύσσονται για την κάλυψη των αναγκών των ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων.
Καθώς οι τιμές των μπαταριών συνεχίζουν να πέφτουν και οι σειρές οχημάτων βελτιώνονται, το BNEF προβλέπει ότι τα ηλεκτρικά φορτηγά θα μπορούσαν να επιτύχουν εξίσωση του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας τους (TCO) με τα πετρελαιοκίνητα οχήματα μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ιδιαίτερα για διαδρομές μικρών και μεσαίων αποστάσεων, αυξάνοντας περαιτέρω τη ζήτηση για υποδομές φόρτισης.
Πολλά υποσχόμενο μέλλον
Τα σχεδόν 14 δισ. δολάρια που συγκεντρώθηκαν από το 2022 σηματοδοτούν μια κρίσιμη καμπή στην παγκόσμια στροφή προς τις μεταφορές μηδενικών εκπομπών. Οι φιλόδοξοι στόχοι των χωρών για μείωση των εκπομπών άνθρακα, αυξάνουν την ανάγκη για ευρεία, αξιόπιστη υποδομή φόρτισης. Ενώ η ανάπτυξη αυτής της υποδομής παραμένει πρόκληση, ειδικά σε περιοχές όπου η υιοθέτηση έχει καθυστερήσει, οι καινοτόμες προσεγγίσεις και η ισχυρή κρατική υποστήριξη επιταχύνουν την πρόοδο.
Ο δείκτης φόρτισης EV Roland Berger 2024 υποδεικνύει ότι η επέκταση της υποδομής φόρτισης επιβραδύνεται σε αρκετές κρίσιμες περιοχές, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Μια εξέχουσα τάση στον Δείκτη του 2024 είναι το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ Δυτικής και Ανατολικής Ευρώπης όσον αφορά την υιοθέτηση και την υποδομή φόρτισης EV. Η Δυτική Ευρώπη ηγείται της επανάστασης των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά αρκετές χώρες της περιοχής αντιμετωπίζουν τώρα επιβράδυνση τόσο στις πωλήσεις όσο και στην ανάπτυξη υποδομών. Η Γαλλία, π.χ. κατάφερε να διατηρήσει σταθερές τις πωλήσεις EV και να ενισχύσει το δίκτυο φόρτισης της, ανεβαίνοντας στην τέταρτη θέση του δείκτη. Ωστόσο, ακόμη και στη χώρα αυτή, ο ρυθμός ανάπτυξης των υποδομών πρέπει να επιταχυνθεί για να καλύψει τη μελλοντική ζήτηση.
Αντίθετα, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης αρχίζουν να κάνουν σημαντικά βήματα. Η Ουγγαρία και η Ρουμανία ξεχωρίζουν για τις προόδους τους τόσο στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων όσο και στην επέκταση των δημόσιων δικτύων φόρτισης. Η Ουγγαρία, ειδικότερα, έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την υποδομή φόρτισης, αν και απαιτείται ακόμα σημαντική πρόοδος για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση. Η Ρουμανία παρουσιάζει ουσιαστική βελτίωση στον δείκτη, με αξιοσημείωτη αύξηση στην ικανοποίηση των πελατών όσον αφορά τη δημόσια φόρτιση.
Παρά τις βελτιώσεις, η ταχεία φόρτιση παραμένει σημαντική πρόκληση σε μεγάλο μέρος της Ανατολικής Ευρώπης, καθώς και για τη χώρα μας. Τα δημόσια δίκτυα ταχείας φόρτισης, απαραίτητα για διαδρομές μεγάλων αποστάσεων και οδηγούς χωρίς επιλογές φόρτισης στο σπίτι, είναι περιορισμένα. Η αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος είναι ζωτικής σημασίας για την ηλεκτρική κινητικότητα.
Πηγές: BloombergNEF, EV Roland Berger 2024, EVMarketsReports
Φωτογραφία: Ford E-Transit Custom