
Παρά την εντυπωσιακή ανάπτυξη των τελευταίων πέντε ετών, το μερίδιο των BEV στην Ευρώπη παραμένει εξαιρετικά άνισα κατανεμημένο στην ήπειρο.
Ως αποτέλεσμα, οι διεθνείς διαχειριστές στόλων αντιμετωπίζουν ολοένα και πιο αποκλίνουσες επιχειρησιακές συνθήκες στις εθνικές αγορές όπου δραστηριοποιούνται.
Όπως δείχνoυν τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Light Vehicle Database της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων Astutus Research, ο συνολικός στόλος αμιγώς ηλεκτρικών (δηλ. BEV) αυτοκινήτων και SUV στην Ευρώπη αυξήθηκε από 1 εκατομμύριο οχήματα το 2019 σε 8,11 εκατομμύρια το 2024.
Οκταπλασιασμός
Αυτός ο περισσότερο από οκταπλασιασμός σε απόλυτους αριθμούς είναι εντυπωσιακός και σε σχετικούς όρους: από το 0,4% του συνολικού στόλου των χωρών που περιλαμβάνονται, στο 2,7% – σχεδόν επταπλασιασμός (ελαφρώς μικρότερος από το απόλυτο μέγεθος, καθώς ο συνολικός στόλος αυξήθηκε κατά περίπου 20%, από 250 εκατ. το 2019 σε περίπου 300 εκατ. το 2024).
Η σχετική αύξηση του μεριδίου των BEV στον συνολικό στόλο είναι εντυπωσιακή σε όλες τις περιοχές της Ευρώπης. Ωστόσο, τα απόλυτα αποτελέσματα διαφέρουν έντονα.
Στην Κεντρική και Νότια Ευρώπη, το σχετικό μερίδιο των BEV στους εθνικούς στόλους αυξήθηκε οκταπλάσια και εξαπλάσια αντίστοιχα – κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Όμως, επειδή η ανάπτυξη ξεκίνησε από πολύ χαμηλή βάση, το απόλυτο μερίδιο παραμένει εξαιρετικά μικρό: 0,8% στη Νότια Ευρώπη (Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία) και όχι πάνω από 0,6% στην Κεντρική Ευρώπη (Βαλτικές χώρες, Πολωνία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία, Κροατία, Ουγγαρία, Ρουμανία).
Στον αντίποδα βρίσκεται η Νορβηγία, όπου το μερίδιο των BEV αυξήθηκε «μόλις» τριπλάσια – αλλά επειδή η χώρα-πρωτοπόρος ξεκίνησε από πολύ υψηλή βάση (9,3%), αυτό σημαίνει ότι σήμερα το 27,4% όλων των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη Νορβηγία είναι BEV.
Η σχετική ανάπτυξη ήταν ισχυρότερη στις υπόλοιπες σκανδιναβικές χώρες (Δανία, Φινλανδία, Σουηδία): πάνω από 15πλάσια, από το 0,5% στο 7,7%.
Δύο είδη αγορών
Ξεκινώντας από σχεδόν παρόμοια βάση (0,4%), οι χώρες της Βορειοδυτικής Ευρώπης (τρεις DACH, τρεις Benelux, Γαλλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο) έφτασαν σε συνολικό επίπεδο διείσδυσης BEV μόλις 3,6%.
Συμπεράσματα:
- Με ποσοστό CAGR άνω του 50%, η συνολική ανάπτυξη των BEV σε όλη την Ευρώπη ήταν μαζική και ταχύτατη, τροφοδοτούμενη από επιδοτήσεις, πτώση κόστους μπαταριών και διεύρυνση γκάμας μοντέλων. Ωστόσο, η ανάπτυξη έχει επιβραδυνθεί τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω μειώσεων επιδοτήσεων από το 2023 και μετά.
- Το γεγονός ότι η υιοθέτηση των BEV παραμένει εξαιρετικά άνιση αντικατοπτρίζει τις οικονομικές, πολιτικές και υποδομικές ανισότητες στην Ευρώπη. Χωρίς στοχευμένη στήριξη από εθνικές κυβερνήσεις και θεσμούς της ΕΕ, το χάσμα αυτό κινδυνεύει να διευρυνθεί.
- Το συνολικό ευρωπαϊκό μερίδιο 2,7% τοποθετεί την ήπειρο σε ενδιάμεση θέση παγκοσμίως: πίσω από την Κίνα (8-10%), αλλά μπροστά από τις ΗΠΑ (περίπου 2%).
- Αν, όπως προβλέπει ο IEA, οι πωλήσεις BEV στην Ευρώπη ξεπεράσουν το 55% έως το 2030, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει τη συνολική διείσδυση BEV στο 20-25% εκείνη τη χρονιά.
Αν συνεχιστούν οι τρέχουσες τάσεις, η διείσδυση BEV θα είναι μεγαλύτερη στις σκανδιναβικές και βορειοδυτικές αγορές και μικρότερη στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη. Αυτό όχι μόνο θα δημιουργήσει πονοκέφαλο σε ρυθμιστικές και νομοθετικές αρχές που δυσκολεύονται να πιάσουν τους στόχους εξηλεκτρισμού, αλλά θα θέσει και σοβαρές προκλήσεις για τους διεθνείς διαχειριστές στόλων.
Καθώς το χάσμα μεταξύ πιο και λιγότερο εξηλεκτρισμένων περιοχών της Ευρώπης διευρύνεται, αυτοί θα πρέπει να μάθουν να διαχειρίζονται στόλους σε δύο εντελώς διαφορετικά είδη αγορών: από τη μία, εκείνες που κινούνται ταχέως προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό, και από την άλλη, όσες παραμένουν σε μεταβατικό στάδιο, όπου τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης εξακολουθούν να αποτελούν βιώσιμη εναλλακτική για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.