Ένας νόμος της ΕΕ για τον εξηλεκτρισμό των εταιρικών στόλων θα μπορούσε να εξασφαλίσει ζήτηση για περισσότερα από 2 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα Ευρωπαίων κατασκευαστών το 2030.

Αυτό αναφέρεται σε νέα ανάλυση του «πράσινου» φορέα Transport&Environment. Αυτός ο νόμος, τον οποίο έχει επιφορτιστεί να συντάξει ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, μπορεί να προσφέρει κατά μέσο όρο τις μισές από τις πωλήσεις EV που χρειάζονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες για να επιτύχουν τον δεσμευτικό στόχο εκπομπών CO₂ (2030) και να αποφύγουν την καταβολή κυρώσεων. Για Ομίλους όπως η Stellantis ή η BMW αυτό φτάνει στο 54% και στο 58%. Η T&E μιλά για έναν στόχο της ΕΕ, που αφορά όλους τους στόλους με περισσότερα από 100 αυτοκίνητα καθένας, να αγοράζουν μόνο ηλεκτρικά από το 2030.

Οι στόχοι εξηλεκτρισμού στόλου θα ωφελήσουν ιδιαίτερα τους ευρωπαϊκούς ομίλους αυτοκινήτων, καθώς το 62% των πωλήσεών τους είναι στην αγορά fleet σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο ποσοστό 49% των εκτός Ευρώπης κατασκευαστών.

Τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ με περίπου το 60% των νέων πωλήσεων να πραγματοποιείται σε αυτόν τον τομέα. Παρά τις υψηλές δυνατότητές της να υποστηρίξει τα ευρωπαϊκά εργοστάσια στη μετάβασή τους προς τον εξηλεκτρισμό, αυτή η αγορά «δεν τραβάει» όσο θα έπρεπε. Οι εταιρείες fleet στην Ευρώπη δύσκολα εξηλεκτρίζονται ταχύτερα από τη λιανική (μόλις 14,3% έναντι 13,6%). Στις δύο μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της ΕΕ, τη Γερμανία και τη Γαλλία, οι εταιρείες κινούνται ακόμη πιο αργά…

Ως γνωστόν, τον Ιανουάριο η Κομισιόν ξεκίνησε διάλογο για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, του οποίου προεδρεύει ο Πρόεδρός της von der Leyen. Ο κύριος στόχος αυτού του διαλόγου είναι «η αντιμετώπιση των κρίσιμων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος και η διασφάλιση της συνεχούς επιτυχίας του ως κύριος μοχλός των ευρωπαϊκών οικονομιών». Αυτός ο διάλογος θα οδηγήσει σε ένα σχέδιο δράσης για την αυτοκινητοβιομηχανία που θα παρουσιαστεί ολοκληρωμένα στις 5 Μαρτίου. Ένας νέος νόμος της ΕΕ που θέτει δεσμευτικούς στόχους ηλεκτροκίνησης για μεγάλους στόλους θα στηρίξει ξεκάθαρα τις επενδύσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων της ΕΕ στην ηλεκτροκίνηση, ενώ εκτιμάται πως θα φέρει σχεδόν 7 εκατομμύρια περισσότερα προσιτά EV στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έως το 2035 για ιδιώτες αγοραστές. Στην Ευρώπη, σχεδόν 8 στους 10 πολίτες της ΕΕ αγοράζουν το αυτοκίνητό τους από την αγορά των μεταχειρισμένων.

Ο Stef Cornelis, διευθυντής προγράμματος ηλεκτρικών στόλων στον T&E, τονίζει: «Σήμερα περισσότερο από ποτέ η Ευρώπη χρειάζεται πολιτικές για το κλίμα που ενισχύουν επίσης την ανταγωνιστικότητά μας. Οι στόχοι ηλεκτροκίνησης για μεγάλους στόλους κάνουν ακριβώς αυτό: ζητάμε από τις μεγάλες εταιρείες να προχωρήσουν πιο γρήγορα στον ηλεκτρισμό και ως εκ τούτου να ενισχύσουν τη ζήτηση για περισσότερα από 2 εκατομμύρια EVs που κατασκευάζονται από ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων».

«Αντί να ασκούν πιέσεις για την αποδυνάμωση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να υποστηρίξουν έναν ευρωπαϊκό νόμο για τους στόλους που θα τους υποστηρίξει πραγματικά στην επίτευξη των στόχων τους».

Ο T&E καλεί, επίσης, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ανακοινώσει μια πρωτοβουλία οικολογικής «βαθμολογίας» της ΕΕ – αντικατοπτρίζοντας το γαλλικό οικολογικό μπόνους – που αξιολογεί και επιβραβεύει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλών εκπομπών άνθρακα που χρησιμοποιούν καθαρά υλικά. Ως αποτέλεσμα, τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη θα έχουν καλύτερη βαθμολογία χάρη στην καθαρότερη ενέργεια που χρησιμοποιείται στη διαδικασία κατασκευής. Ο νόμος για τους στόλους της ΕΕ θα πρέπει να ορίζει την απαίτηση ότι τα εταιρικά EV πρέπει να πληρούν ένα συγκεκριμένο επίπεδο οικολογικής βαθμολογίας και, ως εκ τούτου, να αυξάνουν τη ζήτηση για αυτοκίνητα κατασκευασμένα στην ΕΕ.

Ο Stef Cornelis προσθέτει: «Ως επόμενο βήμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να προχωρήσει γρήγορα ανακοινώνοντας δεσμευτικούς στόχους ηλεκτροκίνησης για μεγάλους στόλους. Αυτό θα δημιουργήσει επενδυτική βεβαιότητα, όχι μόνο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και για άλλους βασικούς τομείς, όπως η βιομηχανία υποδομών φόρτισης, βοηθώντας τους να σχεδιάσουν την ανάπτυξη και τις επενδύσεις της υποδομής δικτύου».

Προηγούμενο άρθροPHEV: Πρόβλημα με τις νέες μετρήσεις εκπομπών στην ΕΕ
Επόμενο άρθροVolkswagen: Ετοιμάζει μικρό ηλεκτρικό με 20.000 ευρώ – Απάντηση στον ανταγωνισμό σε Δύση & Ανατολή