Το αμιγώς ηλεκτρικό μικρό SUV Volvo EX30 σχεδιάστηκε για να έχει το μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα από κάθε άλλο Volvo μέχρι σήμερα.
Το νέο Volvo EX30 είναι ένα “απόσταγμα” σπουδαίων πραγμάτων που έχει πετύχει η Volvo Cars μέχρι σήμερα: ένα μικρό αμιγώς ηλεκτρικό SUV για τη σύγχρονη εποχή, σχεδιασμένο για να είναι ασφαλές και να έχει το μικρότερο αποτύπωμα CO2 από κάθε άλλο μοντέλο Volvo μέχρι τώρα.
Αντιμετωπίζοντας τις εκπομπές στο σύνολο της διαδικασίας παραγωγής και του κύκλου ζωής του Volvo EX30, η εταιρεία πέτυχε τη μείωση του συνολικού του αποτυπώματος άνθρακα για 200.000 χλμ οδήγησης σε κάτω από 30 τόνους*. Πρόκειται για μείωση της τάξης του 25% σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα C40 και XC40 και σημαντικό βήμα προς τον στόχο της Volvo Cars να ελαττώσει τις συνολικές της εκπομπές CO2 ανά αυτοκίνητο κατά 40% μεταξύ 2018 και 2025.
Ως αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Volvo EX30 έχει μηδενικές εκπομπές στην εξάτμιση, κάτι το οποίο δεν συνεισφέρει απλώς σε χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα, αλλά έχει σημαντικά θετικό αντίκτυπο και στην ποιότητα του αέρα: π.χ., σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφορνίας, ακόμη και μία μικρή αύξηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μία περιοχή, έχει άμεσο θετικό αποτέλεσμα στον αριθμό των επισκέψεων στις εντατικές μονάδες εξαιτίας του άσθματος.
Ωστόσο, για να μειωθεί το συνολικό αποτύπωμα ενός αυτοκινήτου, η ηλεκτροκίνηση δεν είναι αρκετή. Ένα αυτοκίνητο δεν οδηγείται απλώς, αλλά σχεδιάζεται, εξελίσσεται, κατασκευάζεται και μεταφέρεται επίσης. Όλα αυτά τα στάδια προσφέρουν ευκαιρίες για την περαιτέρω μείωση των αερίων θερμοκηπίου.
«Το νέο μας EX30 είναι ένα μεγάλο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους μας για τη βιωσιμότητα», δήλωσε ο Επικεφαλής Βιωσιμότητας της Volvo Cars, Anders Kärrberg. «Έως το 2025, στοχεύουμε να ελαττώσουμε τις συνολικές μας εκπομπές CO2 ανά αυτοκίνητο κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 2018, μέσω μείωσης 50% στις συνολικές εκπομπές ρύπων στην εξάτμιση και 25% στις εκπομπές από τις λειτουργίες μας, την προμήθεια πρώτων υλών και την εφοδιαστική αλυσίδα, στην πορεία προς την εξέλιξή μας σε μία κλιματικά ουδέτερη εταιρεία μέχρι το 2040».
Ανακυκλωμένα υλικά παντού
Με ποιον τρόπο, λοιπόν, μειώθηκε το ανθρακικό αποτύπωμα του Volvo EX30 κατά 75% σε σχέση με τα τρέχοντα ηλεκτρικά μοντέλα της εταιρείας; Καταρχάς, σχεδιάζοντας ένα μικρότερο αυτοκίνητο σημαίνει ότι χρειάζεσαι λιγότερα υλικά για να το κατασκευάσεις. Με δεδομένο ότι το αλουμίνιο και ο χάλυβας είναι από τα υλικά που συνεισφέρουν περισσότερο στις εκπομπές CO2 που συνδέονται με την παραγωγή. Έτσι, χρησιμοποιείται λιγότερος χάλυβας και αλουμίνιο στην κατασκευή του μικρού SUV, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται το ποσοστό τους που είναι ανακυκλωμένο. Περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου του αλουμινίου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή του αυτοκινήτου είναι ανακυκλωμένο, ενώ το ίδιο ισχύει και για περίπου το 17% όλου του χάλυβα, κάτι που μειώνει περαιτέρω την περιβαλλοντική επίπτωση από αυτά τα υλικά.
Η ίδια προσέγγιση εφαρμόζεται και στο εσωτερικό, καθώς το πιο βιώσιμο εξάρτημα είναι το εξάρτημα που δεν υφίσταται. Με οδηγό τη βελτιστοποίηση ως αρχή βιώσιμης σχεδίασης για το εσωτερικό του Volvo EX30, οι σχεδιαστές κατάφεραν να συγκεντρώνουν σε ένα εξάρτημα πολλαπλές λειτουργίες. Αυτό μειώνει τον αριθμό των τμημάτων που χρειάζονται στο εσωτερικό χωρίς συμβιβασμούς στη λειτουργικότητα.
Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στο Volvo EX30 αποτελούν επίσης συνεισφορά σε μία πιο βιώσιμη προσέγγιση για την κατασκευή νέων αυτοκινήτων. Περίπου το 17% όλων των πλαστικών του αυτοκινήτου, από εξαρτήματα του εσωτερικού έως τους προφυλακτήρες, είναι ανακυκλωμένα – πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ όλων των αυτοκινήτων Volvo έως σήμερα, όπως δηλώνει η εταιρεία.
Βήμα προς την κλιματική ουδετερότητα
Ένα άλλο κρίσιμο πεδίο για τη μείωση των εκπομπών είναι η η χρήση καθαρής ενέργειας κατά τη διαδικασία παραγωγής και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το Volvo EX30 θα κατασκευάζεται σε εργοστάσιο που τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από κλιματικά ουδέτερη ενέργεια, συμπεριλαμβανομένης 100% κλιματικά ουδέτερης ηλεκτρικής ενέργειας.
Όσον αφορά την αλυσίδα εφοδιασμού, το 95% των κύριων προμηθευτών της Volvo για το αυτοκίνητο δεσμεύτηκε για χρήση 100% ανανεώσιμης ενέργειας στην παραγωγή τους έως το 2025 – και πολλοί εξ αυτών έχουν ήδη πετύχει αυτόν τον στόχο. Όπως επισημαίνει η ανακοίνωση της εταιρείας φιλοδοξία της είναι όχι μόνο να μειώνει τις εκπομπές στις δικές της δραστηριότητες, αλλά να ενθαρρύνει και τους συνεργάτες της στην ευρύτερη αλυσίδα εφοδιασμού να κάνουν το ίδιο.
Η διαδικασία παραγωγής για το Volvo EX30 έχει επίσης γίνει αποτελεσματικότερη σε πολλά επίπεδα. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο αντιπροσωπεύει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά αξιοποίησης υλικού σε πρεσαριστά τμήματα αμαξώματος κατά τη διάρκεια της παραγωγής.
Επιπλέον, όσοσν αφορά στην ιχνηλασιμότητα υλικών, ιδιαίτερα στην παραγωγή μπαταριών για το EX30, η Volvo χρησιμοποιεί τεχνολογία blockchain που συμβάλλει στην ιχνηλάτηση σημαντικών πρώτων υλών, στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται το λίθιο, το μαγγάνιο, το κοβάλτιο, ο γραφίτης και το νικέλιο.
Πιο έξυπνα και βιώσιμα υλικά
Στο εσωτερικό χρησιμοποιείται ευρεία σειρά ανακυκλωμένων και ανανεώσιμων υλικών, για τα καθίσματα, το ταμπλό και τις πόρτες, συμπεριλαμβανομένων υλικών όπως το τζιν, το λινάρι και ένα μείγμα μαλλιού που εμπεριέχει περίπου 70% ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Το τζιν, ιδιαίτερα, είναι ένα καλό παράδειγμα των πιο έξυπνων και βιώσιμων τρόπων χρήσης υλικών.
Για τη δημιουργία του εσωτερικού διάκοσμου Denim, χρησιμοποιούνται ίνες που κανονικά θα συμπεριλαμβάνονταν στα απορρίμματα της διαδικασίας ανακύκλωσης του τζιν. Όταν τα τζιν ανακυκλώνονται, οι ίνες τους τυλίγονται σε ένα νήμα, με τις μακριές να συνδέονται η μία με την άλλη. Ωστόσο, οι ίνες μικρού μήκους συνήθως αποβάλλονται ως απορρίμματα. Αυτές οι ίνες «διασώζονται», χρησιμοποιούμενες στον εσωτερικό διάκοσμο Denim.
Μειώνοντας το μέγεθος χωρίς συμβιβασμούς
Όλα τα παραπάνω συνεισφέρουν σε ένα αυτοκίνητο του οποίου ο αποκαλούμενος «cradle-to-gate» αντίκτυπος CO2 εκτιμάται σε 18 τόνους. Ο όρος «cradle-to-gate» αναφέρεται στην επίπτωση άνθρακα από την εξόρυξη πρώτων υλών έως το ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που φθάνει στην έκθεση – δηλαδή πριν αρχίσει να χρησιμοποιείται. Το EX30 είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε στο τέλος της ζωής του να ανακτάται κατά 95%, μέσω ανακύκλωσης των υλικών και ανάκτησης ενέργειας από ό,τι δεν μπορεί να ανακτηθεί.
Εν συντομία, το Volvo EX30 μειώνει τον προσωπικό αντίκτυπο CO2 του χρήστη του, χωρίς να τον αναγκάζει σε συμβιβασμούς στην ασφάλεια, την οδηγική άνεση ή την πρακτικότητα.
Το νέο Volvo EX30 θα παρουσιαστεί στις 7 Ιουνίου και από την ίδια μέρα θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες σε επιλεγμένες αγορές, μεταξύ των οποίων και η ελληνική.
Ο υπολογισμός του αποτυπώματος άνθρακα σε λιγότερο από 30 τόνους για 200.000 χλμ οδήγησης βασίζεται στη φόρτιση με ηλεκτρική ενέργεια προερχόμενη από μίγμα ηλεκτρικής ενέργειας της EΕ27