Πιεστικός είναι ο ανταγωνισμός στον κλάδο φορτηγών, αφού η αποτυχία κάλυψης της ζήτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών στην ΕΕ θα αποτελέσει ευκαιρία για ξένους ανταγωνιστές, όπως η Tesla και η BYD, όπως αναφέρει η T&E, βασιζόμενη σε μελέτη της BCG.

Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών κινδυνεύουν να χάσουν το 11% της αγοράς της ΕΕ λόγω διεθνών ανταγωνιστών έως το 2035, προέβλεψε η Boston Consulting Group (BCG) σε μελέτη που της ανέθεσε η Transport & Environment (T&E), με θέμα την εκτίμηση των επιπτώσεων της μετάβασης σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη. Πρόκειται για μια από τις τρείς προοπτικές της BCG σχετικά με τον αντίκτυπο του διεθνούς ανταγωνισμού. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε απώλεια μεριδίου αγοράς ισοδύναμο με αυτό των μεγάλων εταιρειών φορτηγών Scania ή IVECO, σε όφελος εταιρειών όπως η Tesla και η BYD, αναφέρει η T&E. Η ΜΚΟ καλεί τους νομοθέτες να υποστηρίξουν τους ευρωπαίους παραγωγούς να αυξήσουν την διάθεση φορτηγών μηδενικών εκπομπών και να τους προετοιμάσουν καλύτερα έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού.

Τα εμπόδια εισαγωγών είναι αυστηρότερα στην αγορά φορτηγών από των αυτοκινήτων, με περιορισμένη διεθνή εμπορία. Αυτό όμως μπορεί να αλλάξει γρήγορα εάν κάποιες περιοχές εξηλεκτριστούν ταχύτερα. Η BCG προβλέπει η ζήτηση φορτηγών μηδενικών εκπομπών στην ΕΕ να αυξηθεί κατά 55% έως το 2030, καθώς οι τιμές μειώνονται. Ωστόσο, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές κινδυνεύουν να μην ανταποκριθούν στα σημερινά πρότυπα CO2 των φορτηγών. Η T&E ανέφερε ότι οι νομοθέτες της ΕΕ πρέπει να θέσουν πιο φιλόδοξους στόχους και να απαιτήσουν από τους κατασκευαστές φορτηγών να παράγουν περισσότερα οχήματα μηδενικών εκπομπών. Αυτό θα βοηθούσε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων, όταν οι ευρωπαϊκές εταιρείες άργησαν να εξηλεκτριστούν και αντιμετωπίζουν πλέον έντονο ανταγωνισμό από κινέζους κατασκευαστές.

Η Sofie Defour, διευθύντρια εμπορευματικών μεταφορών της T&E, δήλωσε: «Ο κλάδος φορτηγών κινδυνεύει να απωλέσει μερίδιο αγοράς προς όφελος της Tesla και της BYD, όπως έγινε με την αγορά επιβατικών αυτοκινήτων. Εάν η Volkswagen και η Stellantis επέστρεφαν πέντε χρόνια πίσω, τότε που τα ηλεκτρικά επιβατικά είχαν το ίδιο μερίδιο αγοράς με τα ηλεκτρικά φορτηγά σήμερα, θα έκαναν τις ίδιες επιλογές; Για να διατηρήσουν την κυριαρχία τους στο εσωτερικό, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών πρέπει να μεταβούν ταχύτερα στην ηλεκτροκίνηση. Η αυστηροποίηση των προτύπων CO2 της ΕΕ, παράλληλα με την πράσινη βιομηχανική πολιτική, θα διασφαλίσουν την κάλυψη της ζήτησης, μειώνοντας συγχρόνως το κόστος για τους μεταφορείς».

Οι αυστηρότεροι στόχοι CO2 θα διασφάλιζαν τα οφέλη των ευρωπαίων εργαζομένων από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά φορτηγά. Η BCG προσομοίωσε τον αντίκτυπο διαφορετικών ταχυτήτων μετάβασης σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών στην απασχόληση και διαπίστωσε ότι όσο πιο ταχεία η μετάβαση, τόσο μεγαλύτερα τα κέρδη έως το 2035. Οι στόχοι που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργήσουν 7.000 επιπλέον θέσεις εργασίας στον κλάδο έως το 2035, σε σύγκριση με τους σημερινούς, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E βάσει της προσομοίωσης της BCG. Με τους πιο φιλόδοξους στόχους που προτείνονται από την T&E, θα δημιουργηθούν 23.000 νέες θέσεις εργασίας.

Θα αυξηθεί και η συνεισφορά του κλάδου κατασκευής φορτηγών στην ευρωπαϊκή οικονομία. Οι προτεινόμενοι στόχοι της Επιτροπή της ΕΕ θα αυξήσουν το ΑΕΠ κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον σε σύγκριση με τα τρέχοντα πρότυπα, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E, που βασίζεται στην προσομοίωση της BCG. Οι προτεινόμενοι στόχοι της T&E θα προσθέσουν στο ΑΕΠ 27 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η Sofie Defour δήλωσε: «Η μετάβαση σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών ευνοεί τις θέσεις εργασίας και το κλίμα. Αλλά τα οικονομικά κέρδη εξαρτώνται από την ταχύτητα της μετάβασης. Οι νομοθέτες της ΕΕ πρέπει να χαράξουν πιο φιλόδοξη πορεία για τους κατασκευαστές φορτηγών από την που υπάρχουσα».

Να σημειωθεί ότι ο ακριβής αντίκτυπος του διεθνούς ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή αγορά εξαρτάται από τις περιπτώσεις εισαγωγών. Η BCG προσδιόρισε τρία σενάρια: 1) «Πλήρως τοπική παραγωγή», όπου οι κατασκευαστές φορτηγών της ΕΕ χάνουν το 11% της αγοράς. 2) «Τοπική συναρμολόγηση με μερικές τοπικές προμήθειες», όπου χάνεται το 8% της αγοράς. 3) «Ανταγωνισμός βάσει εισαγωγών», όπου η παραγωγή δεν γίνεται τοπικά και οι εισαγωγές παραμένουν στο 3%. Αυτά τα σενάρια έρχονται σε αντίθεση με την «επιτυχή άμυνα», όπου οι κατασκευαστές φορτηγών της ΕΕ ανταποκρίνονται στη ζήτηση και οι ξένοι ανταγωνιστές δεν κερδίζουν έδαφος.

Οι στόχοι της T&E ζητούν από τις κατασκευαστές φορτηγών να μειώσουν τις εκπομπές των νέων οχημάτων τους κατά 65% το 2030 και 100% το 2035, ευθυγραμμίζοντας την προσφορά οχημάτων μηδενικών εκπομπών με την προβλεπόμενη ζήτηση. Συγκριτικά, οι σημερινές πολιτικές απαιτούν μείωση των εκπομπών νέων οχημάτων κατά 30% έως το 2030 και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει αύξηση της απαίτησης στο 45% έως το 2030 και μείωση κατά 90% έως το 2040.

Φωτογραφία: Transport & Environment 

Προηγούμενο άρθροAbarth 595, ένας σκορπιός κλείνει 60 χρόνια
Επόμενο άρθροH Suzuki συμμετέχει στην Japan Mobility Show 2023