Ο συλλέκτης οροφής υδρογόνου φαίνεται πως θα κάνει τη διαφορά, αναδεικνύοντας το υδρογόνο ως μέσον ενέργειας αυτοκινήτων και όχι μόνο.

Ο συλλέκτης οροφής υδρογόνου αναπτύχθηκε από το βελγικό ερευνητικό πρόγραμμα SolHyd, που συνδέεται με το Πανεπιστήμιο της Λουβέν. Ο συλλέκτης αυτός μπορεί να παράγει 250 λίτρα πράσινου υδρογόνου, απευθείας από την υγρασία της ατμόσφαιρας, μέσω ηλιακής ενέργειας.

Η εγκατάσταση 20 τέτοιων συλλεκτών στην οροφή – και μια δεξαμενή αποθήκευσης – αρκούν για να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες ενός αυτοκινήτου FCEV, όπως το Toyota Mirai. Αλλά, φυσικά, οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν το υδρογόνο για την θέρμανση του σπιτιού τους.

Το θέμα με την παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι πως απαιτείται μεγάλη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για το ενδιάμεσο στάδιο της ηλεκτρόλυσης, που διασπά το νερό σε υδρογόνο και οξυγόνο. Πρόκειται για αναποτελεσματική μέθοδο και το υδρογόνο δεν μεταφέρεται εύκολα. Το ερώτημα που τίθεται από πολλούς είναι το εξής: γιατί να μη χρησιμοποιηθεί η πράσινη ηλεκτρική ενέργεια απευθείας για φόρτιση ενός BEV;

Το αντεπιχείρημα είναι πως το υδρογόνο μπορεί να βοηθήσει στην αποθήκευση πλεονάζουσας ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, δεν επαρκεί για κάλυψη της ευρωπαϊκής αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των αναγκών στόλων και κινητικότητας.

Το θέμα είναι περίπλοκο, αλλά εν συντομία, η SolHyd κατάφερε να παρακάμψει το πρόβλημα της ηλεκτρόλυσης, καθιστώντας την παραγωγή όχι μόνο πιο εφικτή αλλά και πολύ φθηνότερη όταν κλιμακωθεί. Οι συλλέκτες τους παράγουν καθαρό υδρογόνο απευθείας από το περιβάλλον, με απόδοση 15%. Οι παραδοσιακοί ηλιακοί συλλέκτες έχουν απόδοση 19%. Η Solhyd ισχυρίζεται πως αυτό αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ.

Για να αποδειχθεί η λειτουργικότητα των συλλεκτών σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει τεθεί υπό αξιολόγηση πρότυπο πιλοτικό έργο στο Capetown της Νότιας Αφρικής. Οι ερευνητές θέλουν να αποδείξουν την καταλληλότητα της τεχνολογίας σε ξηρά κλίματα.

Ωστόσο, ο συλλέκτης SolHyd έχει ξεπεράσει την ακαδημαϊκή φάση. Κατασκευάζεται ήδη μονάδα παραγωγής στο Louvain. Μέχρι το τέλος του 2022, η εγκατάσταση θα μπορεί να παράγει 5.000 συλλέκτες ετησίως.

Προηγούμενο άρθροΑνανεωμένα Volvo και εμπροσθοκίνητο C40 Recharge
Επόμενο άρθροΤο Citroën Ami ήλθε στην Ελλάδα