Στην ιστορία πέρασε ο ηγέτης της  Suzuki Motor Corporation, Osamu Suzuki, ο οποίος πέθανε στις 25 Δεκεμβρίου 2024 σε ηλικία 94 ετών, λόγω κακοήθους λεμφώματος, σύμφωνα με δήλωση της εταιρείας δύο ημέρες μετά.

Ο πολυσχιδής βιομήχανος μετέτρεψε την οικογενειακή επιχείρηση από προμηθευτή μοτοσυκλετών και φθηνών εξειδικευμένων οχημάτων σε μια παγκόσμια αυτοκρατορία, που επεκτάθηκε ταχύτατα στις αναδυόμενες αγορές, με πληθώρα προϊόντων. Βίωσε την άνοδο και την πτώση στις ΗΠΑ, έπειτα από πολυετή συνεργασία με την General Motors,  στη δε Ευρώπη συνέπραξε κατά περίπτωση με την Volkswagen και την Fiat.

Στα χρονικά της αυτοκινητοβιομηχανίας, μόνο λίγα άτομα – συμπεριλαμβανομένων των Alfred P. Sloan, Henry Ford και Ferdinand Piech – κατείχαν την απόλυτη εκτελεστική εξουσία για τόσο μακρά περίοδο όσο ο Suzuki.

Βλέποντας δυνατότητες εκεί που άλλοι δεν το ήταν σε θέση να το αντιληφθούν, ο Suzuki πήρε από νωρίς το προβάδισμα σε αγορές όπως της Ουγγαρίας και της Ινδίας, καθώς και στη δημοφιλή κατηγορία πολύ μικρών αυτοκινήτων στην Ιαπωνία.

Η ίδιος χάραξε τις κατευθυντήριες γραμμές για μια ολιστική μεταμόρφωση της εταιρείας. Όταν διορίστηκε πρόεδρος το 1978, η αυτοκινητοβιομηχανία είχε δύο εργοστάσια συναρμολόγησης και μέχρι το 2015, έφθασε τα 15. Το ανθρώπινο δυναμικό της εκτινάχθηκε, κυριολεκτικά, από 3.820 εργαζόμενους σε 57.400, ενώ η παγκόσμια παραγωγή εκτοξεύτηκε από 248.000 οχήματα, ετησίως, σε περισσότερα από 3 εκατομμύρια, με τα αυτοκίνητά της να πωλούνται σε 201 χώρες. Κατά το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου 2024, η Suzuki πούλησε 3,17 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως.

Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στην είσοδο της μάρκας, το 1982, στην Ινδία, όπου συνεργάστηκε με την υπό κρατικό έλεγχο Maruti Udyog. Το 2014, η Maruti Suzuki India κατέκτησε το 45%  της αγοράς, αν και πιο πρόσφατα το μερίδιό της έπεσε στο 40%, λόγω της έντασης του διεθνούς ανταγωνισμού. Η ευελιξία, ωστόσο, του Suzuki, στο να αναπροσαρμόζει τη στρατηγική του τον κατέστησε μεγάλο παίκτη σε άλλες ανερχόμενες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ανατολικής Ευρώπης και της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Σε αυτό συνετέλεσε η εμπειρία του γύρω από τα μίνι αυτοκίνητα της Ιαπωνίας, με κινητήρες όχι μεγαλύτερους από 660 κ.εκ. Τις δεκαετίες του ‘70 και του ‘80, η εν λόγω κατηγορία αντιπροσώπευε, περίπου, το ένα τέταρτο του συνόλου των ελαφρών οχημάτων που πωλήθηκαν στη χώρα. Αλλά, μέχρι τη δεκαετία του 2010, πέτυχε μερίδιο 40% των εγχώριων πωλήσεων.

Το κλειδί της επιτυχίας του Suzuki ήταν, πάντα, η ικανότητα παραγωγής μικρών, προσιτών και οικονομικών στη χρήση οχημάτων, με «σφραγίδα» αξιοπιστίας. Καθοριστικό ρόλο στη μακρόχρονη ισχυρή πορεία του έπαιξε η εμμονή στην περικοπή του κόστους και την αποτελεσματικότητα.

Προηγούμενο άρθροFord Capri: «Επί της υποδοχής» στο Golden Hall (εικόνες)
Επόμενο άρθροIVECO BUS: Big deal στη Γερμανία – Συμφωνία με την BusGruppe για πράσινα λεωφορεία