Συνολικά, το ντίζελ συνέχισε να κυριαρχεί στην αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV) της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2022, με το 86,0% των συνολικών ταξινομήσεων, αν και μειώθηκε το μερίδιο αγοράς τους σε σύγκριση με το 2021 (όταν κατείχε το 90,2%).

Αντίθετα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της ACEA, τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα βαν παρουσίασαν ισχυρή ανάπτυξη το περασμένο έτος, διπλασιάζοντας σχεδόν το μερίδιο αγοράς τους από 3% το 2021 σε 5,3% το 2022.

Βαν ντίζελ και βενζίνης

Το 2022, οι πωλήσεις των LCV ντίζελ μειώθηκαν κατά 21,9% σε ολόκληρη την ΕΕ, σε 1,1 εκατ. μονάδες, καθώς η συνολική πτώση της αγοράς ελαφρών επαγγελματικών επηρέασε κυρίως τα οχήματα που κινούνται με ντίζελ. Διψήφια πτώση υπέστησαν και οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ: Γαλλία (-23,5%), Ισπανία (-23,5%), Ιταλία (-19,4%) και Γερμανία (-17,0%). Μείωση (-8,1%) κατέγραψε και η ελληνική αγορά στα ντίζελ με 8.803 μονάδες το 2022 έναντι 9.581 το 2021, με μερίδιο αγοράς ωστόσο στο 91,1%.

Από την άλλη πλευρά, ο αριθμός των βαν βενζίνης που ταξινομήθηκαν αυξήθηκε στις 64.585 μονάδες πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 9,2%. Ως αποτέλεσμα, η βενζίνη κέρδισε μερίδιο, αντιπροσωπεύοντας το 5,0% της συνολικής αγοράς (αύξηση 1,3 ποσοστιαίων μονάδων από το 2021). Από τις τέσσερις βασικές αγορές της ΕΕ, μόνο η Γερμανία παρουσίασε πτώση στα βαν βενζίνης (-4,8%), ενώ οι άλλες τρεις αγορές συνέβαλαν θετικά στις επιδόσεις της περιοχής. Η Ιταλία και η Ισπανία σημείωσαν την ισχυρότερη ανάπτυξη με διψήφια αύξηση (+57,1% και +25,0% αντίστοιχα), ενώ η Γαλλία ακολούθησε με πιο μέτρια άνοδο (6,0%). Ελαφρώς ανοδικά κινήθηκαν στην Ελλάδα τα βενζινοκίνητα βαν με 406 μονάδες πέρυσι έναντι 400 πρόπερσι (+1,5%) και με το μερίδιο αγοράς τους στο 4,2%.

Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)

Oι ταξινομήσεις ηλεκτρικά φορτιζόμενων LCV (BEV και PHEV) to 2022 στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 42,5%, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το μερίδιο αγοράς (από 3,0% σε 5,3% των συνολικών πωλήσεων). Όλες οι μεγάλες αγορές της περιοχής σημείωσαν διψήφια αύξηση, με την Ισπανία να προηγείται (+57,3%), ακολουθούμενη από τη Γερμανία (+41,3%), τη Γαλλία (+33,0%) και την Ιταλία (+20,5%). Στην Ελλάδα ταξινομήθηκαν 169 μονάδες, καταλαμβάνοντας το 1,7% της αγοράς, έναντι 106 μονάδων το 2021 (+59,4%).

Τα υβριδικά ηλεκτρικά σημείωσαν επίσης ανάπτυξη το 2022, με τις ταξινομήσεις τους αυξημένες κατά 23,9%, αντιπροσωπεύοντας το 2,5% της αγοράς LCV στην ΕΕ (από 1,7% το 2021). Η Ιταλία – η μεγαλύτερη αγορά της ΕΕ για υβριδικά βαν, που αντιπροσωπεύει το 54% των συνολικών ταξινομήσεων – σημείωσε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (+43,0%). Η Γαλλία (+13,3%) και η Γερμανία (+3,1%) κατέγραψαν επίσης αύξηση, αν και πιο μέτρια, ενώ η Ισπανία σημείωσε μικρή πτώση (-0,8%). Η χώρα μας παρουσίασε άνοδο και στα υβριδικά με 247 μονάδες το 2022 έναντι 177 το 2021 (+39,5%) φτάνοντας το μερίδιο αγοράς τους στο 2,6%.

Οι πωλήσεις βαν λοιπών εναλλακτικών καυσίμων μειώθηκαν κατά 28,7%, μετρώντας 15.221 μονάδες και αποτελούν μόνο το 1,2% των συνολικών ταξινομήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Η Γαλλία ήταν η μόνη βασική αγορά της ΕΕ που σημείωσε αύξηση στις πωλήσεις βαν εναλλακτικών καυσίμων (+2,1%), ενώ η Ισπανία παρουσίασε σημαντική πτώση (-84,4%). Μείωση παρουσίασε η συγκεκριμένη κατηγορία βαν στη χώρα μας με 39 ταξινομήσεις το 2022 έναντι 162 του 2021 (-75,9%), κατεβάζοντας το μερίδιο αγοράς τους στο 0,4%.

Φωτογραφία: ACEA

Προηγούμενο άρθροΠιλοτικός στόλος με την BMW iX5 Hydrogen
Επόμενο άρθροStellantis: επένδυση 155 εκατ. δολαρίων στις ΗΠΑ