
Ειδικοί σε θέματα οδικής ασφάλειας καλούν τις εταιρείες διαχείρισης στόλων να παρέχουν εξειδικευμένη εκπαίδευση στους οδηγούς ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων που μεταβαίνουν σε ηλεκτρικά φορτηγά 4,25 τόνων.
Μια παρεκκλίνουσα ρύθμιση σε επίπεδο ΕΕ επιτρέπει σε οδηγούς με απλή άδεια οδήγησης, που καλύπτει οχήματα έως 3,5 τόνους, να οδηγούν βαρύτερα φορτηγά, εφόσον το επιπλέον βάρος οφείλεται στην μπαταρία.
Ωστόσο, τα βαρύτερα οχήματα έχουν διαφορετική δυναμική οδήγησης και αποστάσεις φρεναρίσματος, και απαιτούν νέο σύνολο δεξιοτήτων ώστε να αξιοποιηθεί στο έπακρο η τεχνολογία, δήλωσε ο Greg Ford, επικεφαλής εταιρικής εκπαίδευσης στην RED Corporate Driver Training, η οποία έχει λανσάρει νέο πρόγραμμα εκπαίδευσης για ηλεκτρικά φορτηγά, ώστε οι οδηγοί να εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά των οχημάτων μηδενικών εκπομπών.
«Αυτή η νέα κατηγορία μεγαλύτερων ηλεκτρικών φορτηγών αποτελεί πρόκληση για τους οδηγούς», είπε. «Ένα από τα βασικά στοιχεία που πρέπει να προσέχουν είναι η αναγεννητική πέδηση, που επιβραδύνει το όχημα όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι από το γκάζι – αυτή η άμεση επιβράδυνση μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα σε δρόμους υψηλής ταχύτητας.»
Σε ορισμένα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, οι οδηγοί μπορούν να ρυθμίσουν το επίπεδο της αναγεννητικής πέδησης σύμφωνα με το στυλ οδήγησής τους – δυνατότητα που ιδανικά πρέπει να καλύπτεται κατά την παράδοση του οχήματος.
Ο Ford τόνισε επίσης την ανάγκη εκπαίδευσης των οδηγών ηλεκτρικών LCV (e-LCV) στην αναγνώριση κινδύνων, καθώς υπάρχει αυξημένος κίνδυνος οι πεζοί να διασχίσουν τον δρόμο χωρίς να αντιληφθούν ένα σχεδόν αθόρυβο ηλεκτρικό όχημα.
Βέλτιστη αξιοποίηση της αυτονομίας
Η εκμάθηση του τρόπου μεγιστοποίησης της αυτονομίας των ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων μπορεί επίσης να μειώσει το άγχος που σχετίζεται με την «ανησυχία αυτονομίας», αλλά απαιτεί προχωρημένες οδηγικές δεξιότητες, δήλωσε ο Jonathan Mosley, διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της E-Training World, η οποία προσφέρει διαδικτυακά σεμινάρια εκπαίδευσης οδηγών στόλων.
«Ο πιο αποδοτικός και ασφαλής τρόπος οδήγησης οποιουδήποτε οχήματος είναι η διατήρηση όσο το δυνατόν πιο σταθερής ταχύτητας, ώστε να μειώνεται η ανάγκη για συνεχές φρενάρισμα», είπε. «Αυτό ισχύει ιδιαιτέρως στα ηλεκτρικά οχήματα. Όσο περισσότερο διατηρείται σταθερή η ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη αυτονομία προσφέρει η μπαταρία. Οι οδηγοί πρέπει να βλέπουν μακριά μπροστά, να προβλέπουν τους κινδύνους και να κάνουν ήπιες προσαρμογές στην ταχύτητα. Τα ίδια χαρακτηριστικά που παρατείνουν τη διάρκεια της φόρτισης ενός EV, είναι και αυτά που καθιστούν την οδήγηση ασφαλέστερη – μια κλασική ‘win-win’ κατάσταση.»
Εξοικείωση με το όχημα
Πέρυσι, ο Σύνδεσμος Επαγγελματιών Στόλων (Association of Fleet Professionals) αναθεώρησε το «Πρότυπο Αντιπροσώπων» του, που θέτει το πρότυπο παράδοσης οχήματος από τον αντιπρόσωπο στον οδηγό στόλου. Το αναθεωρημένο πρότυπο αναγνωρίζει ότι οι εποχές όπου ο οδηγός μπορούσε να καθίσει σε ένα νέο όχημα και να εξοικειωθεί με όλες τις λειτουργίες του μέσα σε λίγα λεπτά έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.
Η διευθύντρια του AFP, Julie Summerell, δήλωσε: «Οι αντιπρόσωποι θα πρέπει να πραγματοποιούν ουσιαστική διαδικασία εξοικείωσης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν οι οδηγοί μεταβαίνουν από βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα σε υβριδικό ή πλήρως ηλεκτρικό για πρώτη φορά.»
Συμβουλές από την Allianz
Η μετάβαση αυτή μπορεί να σημαίνει ότι οι οδηγοί περνούν από χειροκίνητο σε αυτόματο κιβώτιο για πρώτη φορά, σύμφωνα με την ασφαλιστική εταιρεία Allianz.
Η Allianz συμβουλεύει τους στόλους να εξοικειώσουν τους οδηγούς με τη στιγμιαία ροπή των ηλεκτρικών κινητήρων, που προσφέρει πολύ ταχύτερη επιτάχυνση σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Η εταιρεία προτείνει επίσης εκπαίδευση στον προγραμματισμό διαδρομών, ώστε οι οδηγοί να ελέγχουν την ύπαρξη κατάλληλων σταθμών φόρτισης κατά μήκος της διαδρομής.
Τέλος, επειδή τα ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα είναι πιθανότερο να είναι διασυνδεδεμένα σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα προκάτοχά τους, η Allianz σημειώνει ότι είναι σημαντικό οι οδηγοί να διατηρούν το λογισμικό του οχήματος ενημερωμένο, ενεργοποιώντας τις ασύρματες (over-the-air) ενημερώσεις, ώστε να διασφαλίζεται η λειτουργία προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και να μειώνεται ο κίνδυνος κυβερνοεπιθέσεων.