
Η Mercedes-Benz Trucks και η τεχνολογική εταιρεία MANSIO, με έδρα το Άαχεν, αναβιώνουν την ιδέα του Pony Express του 19ου αιώνα στο πλαίσιο ενός πιλοτικού έργου.
Σε αντίθεση με τον αρχικό Pony Express, όπου ο στόχος ήταν η όσο το δυνατόν ταχύτερη και αδιάλειπτη μεταφορά αγαθών, η σύγχρονη εκδοχή της «σκυταλοδρομίας» επιδιώκει τη μέγιστη αξιοποίηση του οχήματος: Οι οδηγοί φορτηγών παραδίδουν το φορτίο ή το ρυμουλκούμενο σε άλλο φορτηγό σε προκαθορισμένο σημείο συνάντησης. Αν το όχημα επιστρέψει ταχύτερα στο κέντρο διανομής, μπορεί να ξαναβγεί αμέσως στον δρόμο – για παράδειγμα μετά από αλλαγή οδηγού – και να συνεχίσει να αποφέρει έσοδα. Αυτό σημαίνει ότι τα φορτηγά αποσβένονται πιο γρήγορα για τις μεταφορικές εταιρείες.
Επιπλέον, ο προηγούμενος οδηγός μπορεί να επιστρέψει στο σπίτι του και να κοιμηθεί εκεί αντί να διανυκτερεύσει στο φορτηγό σε χώρο στάθμευσης. Η επιστροφή στο σπίτι στο τέλος της βάρδιας μπορεί να κάνει το επάγγελμα πολύ πιο ελκυστικό, ειδικά υπό το πρίσμα της αυξανόμενης έλλειψης οδηγών. Η σκυταλοδρομία μεταφοράς είναι ήδη κοινή πρακτική εντός μεμονωμένων εταιρειών που διαθέτουν δικά τους κέντρα. Το πιλοτικό έργο, που ξεκίνησε την άνοιξη του 2025, φιλοδοξεί τώρα να ανοίξει τον δρόμο για συνεργασία μεταξύ διαφορετικών μεταφορικών επιχειρήσεων.
Ο Μάρτιν Γκάισερτ, επικεφαλής του έργου στη Mercedes-Benz Trucks, δηλώνει:
«Η σκυταλοδρομία λειτουργεί τόσο με πετρελαιοκίνητα όσο και με ηλεκτρικά φορτηγά. Ωστόσο, το μοντέλο έχει νόημα μόνο εάν τα δρομολόγια είναι συντονισμένα και κανένα όχημα δεν περιμένει το άλλο. Ο συνεχής συγχρονισμός – και επομένως η επιθυμητή αποδοτικότητα – είναι εφικτός μέσω της ανταλλαγής δεδομένων, μερικές φορές σε πραγματικό χρόνο. Αυτό περιλαμβάνει πληροφορίες για τη θέση κάθε οχήματος, τον προβλεπόμενο χρόνο ταξιδιού, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας για τα ηλεκτρικά φορτηγά, τις προγραμματισμένες διαδρομές και τα στοιχεία παραγγελιών. Το λογισμικό της MANSIO που χρησιμοποιούμε στο πιλοτικό έργο λειτουργεί ως διεπαφή ανάμεσα στα διάφορα συστήματα των συνεργαζόμενων εταιρειών».
Κεντρικό σκέλος του πιλοτικού έργου
Η μεταφορική εταιρεία Logistik Schmitt από το Bietigheim στη Βάδη Γερμανίας, σε συνεργασία με έναν εταίρο logistics, σχεδιάζει να εφαρμόσει για έξι μήνες τη μέθοδο αυτή στην καθημερινή κυκλική διαδρομή περίπου 1.000 χιλιομέτρων μεταξύ της μονάδας της Daimler Buses στο Μανχάιμ και ενός προμηθευτή κοντά στη Λειψία. Ένα eActros 600 και ένα Actros L θα συναντώνται σε καθορισμένο σημείο ανταλλαγής περίπου στη μέση της διαδρομής. Εκεί θα ανταλλάσσονται οι ρυμουλκούμενες καρότσες και τα φορτηγά θα επιστρέφουν το καθένα στο σημείο εκκίνησής του – στο Μανχάιμ και κοντά στη Λειψία. Το eActros 600 θα φορτίζεται στη μονάδα της Daimler στο Μανχάιμ και στο Hermsdorfer Kreuz, όπου υπάρχει σταθμός φόρτισης που λειτουργεί από την Milence – την κοινοπραξία υποδομών φόρτισης στην οποία η Daimler Truck είναι μέτοχος.
Pony Express: 3.200 χιλιόμετρα με άλογο
Ο Pony Express ξεκίνησε στις ΗΠΑ το 1860. Ήταν για την εποχή ένα ταχύτατο ταχυδρομικό δίκτυο, με ιππείς να μεταφέρουν την αλληλογραφία σε απόσταση 3.200 χιλιομέτρων από το Μισούρι μέχρι την Καλιφόρνια. Το μυστικό της ταχύτητας: κάθε ιππέας παρέδιδε την αλληλογραφία στον επόμενο, ώστε να καλύπτεται η τεράστια απόσταση ταχύτερα. Χρειάζονταν περίπου 10 ημέρες, 120 άλογα και 40 ιππείς για να ολοκληρωθεί η διαδρομή.