
Μια ακαδημαϊκή μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Σαν Ντιέγκο (UC), για την ασφάλεια στόλων, διαπίστωσε ότι οι επαγγελματίες οδηγοί ανταποκρίνονται καλύτερα σε έναν στρατηγικό συνδυασμό πρωτοβουλιών ασφάλειας.
Η έκθεση αναφέρει ότι ο βέλτιστος συνδυασμός περιλαμβάνει ανατροφοδότηση από προϊστάμενο μέσω προσωπικών συναντήσεων, αυτοκαθοδηγούμενη μάθηση, εκπαίδευση με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης και δομημένη αναγνώριση και επιβράβευση.
Ωστόσο, η μελέτη επισημαίνει ότι, αν και η εξατομικευμένη εκπαίδευση αποτελεί την πιο αποτελεσματική μορφή παρέμβασης, είναι δύσκολο να εφαρμοστεί σε μεγάλη κλίμακα σε στόλους πολλών οδηγών.
Εξατομικευμένη προσέγγιση
Για τον λόγο αυτό, η έρευνα προτείνει τη συμπλήρωση της ανθρώπινης καθοδήγησης με αυτοματοποιημένες ειδοποιήσεις μέσα στο όχημα, που ενεργοποιούνται από αισθητήρες και συστήματα βιντεοανάλυσης όταν εντοπίζουν επικίνδυνες συμπεριφορές, όπως υπερβολική ταχύτητα, απόσπαση προσοχής ή κόπωση.
Ο δρ. Nadir Weibel, κύριος ερευνητής και καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής & Μηχανικής του UC San Diego, δήλωσε:
«Τα στοιχεία αυτής της έρευνας δείχνουν ότι οι προσεγγίσεις καθοδήγησης από διαχειριστές και εξατομικευμένης εκπαίδευσης, όταν συνδυάζονται με τα πλεονεκτήματα της εκπαίδευσης μέσα στην καμπίνα και της αυτοκαθοδηγούμενης μάθησης, μπορούν να προσφέρουν μακροπρόθεσμα πιο αποτελεσματικά αποτελέσματα.»
Η μελέτη συστήνει σύντομες, τακτικές, πρόσωπο με πρόσωπο συνεδρίες διάρκειας 15–30 λεπτών, ώστε να ενισχυθούν το κίνητρο και η υπευθυνότητα των οδηγών.
Η ανάλυση του UC διαπίστωσε ότι η δια ζώσης εκπαίδευση επιτρέπει πλουσιότερη αλληλεπίδραση, άμεση και λεπτομερή ανατροφοδότηση και μεγαλύτερη δέσμευση, στοιχεία κρίσιμα για τη διαρκή αλλαγή συμπεριφοράς — σε αντίθεση με τα διαδικτυακά προγράμματα εκπαίδευσης.
Ωστόσο, οι στόλοι που σκέφτονται να οργανώσουν ομαδικά σεμινάρια για όλους τους οδηγούς τους, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η εξατομικευμένη καθοδήγηση ή η εκπαίδευση σε μικρές ομάδες είναι πολύ πιο αποτελεσματική από τη μαζική διδασκαλία.
Ειδοποιήσεις μέσα στο όχημα
Τα αυτοματοποιημένα συστήματα παρακολούθησης μπορούν να ενισχύσουν τα μηνύματα ασφάλειας που μεταδίδονται κατά την εκπαίδευση. Ωστόσο, πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι ορισμένοι οδηγοί αντιδρούν όλο και λιγότερο στις ειδοποιήσεις, καθώς με τον καιρό αποκτούν ανοσία στα σήματα προειδοποίησης.
Για άλλους οδηγούς, όμως, τα συστήματα αυτά ενισχύουν την αυτονομία, επιτρέποντας στους διαχειριστές στόλων να επικεντρωθούν στα σημεία με τον υψηλότερο κίνδυνο.
Ο Rajesh Rudraradhya, τεχνολογικός διευθυντής της Lytx, η οποία χρηματοδότησε την έρευνα, δήλωσε:
«Η αποτελεσματική καθοδήγηση δεν είναι ζήτημα επιλογής ανάμεσα στον άνθρωπο ή τη μηχανή — είναι ζήτημα να κάνουμε και τους δύο πιο έξυπνους μαζί.»
Κουλτούρα ασφάλειας
Η έκθεση του UC τονίζει ότι η δημιουργία ενός ασφαλέστερου στόλου αποτελεί ευθύνη ολόκληρης της επιχείρησης. Οι εργοδότες πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις πιέσεις που ασκούν στους οδηγούς σχετικά με την παραγωγικότητα και τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα, τα οποία συχνά υπονομεύουν τις πρακτικές ασφαλούς οδήγησης.
«Οι ίδιες οι οργανωτικές διαδικασίες και τα καθήκοντα εργασίας μπορεί να δημιουργούν έντονες χρονικές πιέσεις, οδηγώντας τους οδηγούς να δίνουν προτεραιότητα στην ταχεία ολοκλήρωση των δρομολογίων, αντί στην αυστηρή τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Αυτή η ένταση μεταξύ επιχειρησιακών απαιτήσεων και στόχων ασφάλειας υπονομεύει συχνά την αποτελεσματικότητα ακόμη και των πιο ποιοτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης», αναφέρει η μελέτη.