
Τον τελευταίο χρόνο, οι Chevrolet, Ford και Ram αύξησαν τη χρέωση μεταφοράς (destination charge) για τα κορυφαία pick-up μοντέλα τους από 1.995 δολάρια σε 2.595 δολάρια.
Πριν από μια δεκαετία, οι τρεις αυτές μάρκες χρέωναν λιγότερο από τα μισά για τη μεταφορά των φορτηγών από το εργοστάσιο στην αντιπροσωπεία.
Δεν είναι μόνο τα μεγάλα και βαριά φορτηγά που βλέπουν σημαντικές αυξήσεις.
Σύμφωνα με δεδομένα της Edmunds, οι χρεώσεις μεταφοράς — τα αναπόφευκτα, μη διαπραγματεύσιμα τέλη που εμφανίζονται σε κάθε αυτοκόλλητο παραθύρου αλλά παραλείπονται από τις περισσότερες διαφημίσεις — αυξήθηκαν ταχύτερα μέσα στο μοντέλο του 2025 απ’ ό,τι οποιαδήποτε άλλη χρονιά την τελευταία δεκαετία.
Περισσότερες αυξήσεις θα φτάσουν στις αντιπροσωπείες την προσεχή περίοδο, καθώς οι κατασκευαστές παρουσιάζουν τα μοντέλα του 2026 και παλεύουν με τα κλιμακούμενα κόστη, συμπεριλαμβανομένων των δασμών που επέβαλε ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ από τον Απρίλιο.
- Hyundai: +125 δολάρια τον Ιούνιο (σύνολο 1.600 δολάρια).
- Lincoln: +400 δολάρια για το Nautilus 2026 που εισάγεται από Κίνα (σύνολο 1.995 δολάρια).
- Infiniti QX80 2026: +195 δολάρια (σύνολο 2.190 δολάρια) για μεταφορά από Ιαπωνία.
«Το ποσοστό αύξησης ανεβαίνει και τα ποσά σε δολάρια είναι υψηλότερα από ποτέ», δήλωσε ο Ivan Drury, διευθυντής ανάλυσης της Edmunds. «Πρόκειται για αυξήσεις που πλέον φαίνονται καθαρά».
Κατά μέσο όρο, οι χρεώσεις μεταφοράς για οχήματα κάτω των 150.000 δολαρίων αυξήθηκαν 8,5% στο μοντέλο του 2025 — η μεγαλύτερη ετήσια αύξηση της δεκαετίας.
Συνολικά, οι μέσες χρεώσεις αυξήθηκαν 27% (στα 1.549 δολάρια) μεταξύ 2021 και 2025, έναντι 12% την προηγούμενη τετραετία.
Από το 2021 έως το 2025, η μέση χρέωση μεταφοράς αυξήθηκε κατά 27%, φτάνοντας στα 1.549 δολάρια, σύμφωνα με την Edmunds.
Η προηγούμενη τετραετία (2017–2021) είχε αύξηση μόλις 12%.
Οι εταιρείες σπάνια αποκαλύπτουν αναλυτικά τι περιλαμβάνει η χρέωση μεταφοράς, η οποία παραμένει ίδια είτε το όχημα μεταφέρεται λίγα μέτρα μακριά είτε διασχίζει τη χώρα.
Οι αναλυτές αποδίδουν τις αυξήσεις σε:
- γενικό πληθωρισμό,
- αυξημένο βάρος και μέγεθος των σύγχρονων οχημάτων,
- και στους δασμούς εισαγωγής που άρχισαν να μετακυλίονται στα τέλη μεταφοράς.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες απορροφούν μεγάλο μέρος του κόστους των δασμών, χωρίς να μπορούν να μετακυλίσουν πλήρως το βάρος στους καταναλωτές, καθώς πρέπει να διατηρούν ανταγωνιστικές και προσιτές τιμές.
«Είναι ένας τρόπος να αυξήσεις την τιμή χωρίς να φαίνεται ότι την αυξάνεις», δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος προβλέψεων οχημάτων στην AutoForecast Solutions.
«Στη σημερινή οικονομία, η διατήρηση χαμηλής τιμής στο αυτοκόλλητο είναι κρίσιμη για να προσελκύσεις πελάτες. Όταν η τιμή γράφει “50.000 δολάρια συν μεταφορά”, είναι ευκολότερο να φέρεις τον πελάτη στο κατάστημα».
Ανάλυση της Cars.com δείχνει ότι οι μεγαλύτερες αυξήσεις εμφανίζονται στις μάρκες μαζικής αγοράς.
Από Ιανουάριο έως Σεπτέμβριο 2024, οι χρεώσεις μεταφοράς αυξήθηκαν με παρόμοιο ρυθμό:
- 3,5% για τα πολυτελή οχήματα,
- 3,6% για τα μαζικά μοντέλα.
Όμως το 2025, η ψαλίδα άνοιξε:
- Πολυτελή οχήματα: +3,6%
- Μαζικά μοντέλα: +7,7%
Έτσι, BMW και Mercedes-Benz έχουν πλέον από τις χαμηλότερες χρεώσεις της αγοράς, ενώ η Stellantis είχε τη υψηλότερη μέση χρέωση (2.120 δολάρια).
Πάνω από τον μέσο όρο βρέθηκαν επίσης Porsche, Ford και General Motors.
Η Stellantis δήλωσε ότι οι χρεώσεις της είναι «ανταγωνιστικές» σε σχέση με άλλους κατασκευαστές μεγάλων φορτηγών και SUV.
Η Ford δεν άλλαξε τις χρεώσεις σε αρκετά μοντέλα του 2026, αλλά αύξησε κατά 500 δολάρια τις Super Duty στα 2.595 δολάρια — ίδια τιμή με τα Chevrolet Tahoe/Suburban, GMC Yukon και Cadillac Escalade.
Άλλα μοντέλα της GM είδαν αυξήσεις έως 400 δολάρια, ενώ τα ηλεκτρικά και το Chevrolet Trax παρέμειναν αμετάβλητα.
Η GM σχολίασε ότι οι χρεώσεις μεταφοράς «αντικατοπτρίζουν το κόστος αποστολής από το εργοστάσιο στις αντιπροσωπείες» και ότι «αναθεωρούνται περιοδικά για να παραμείνουν σύμφωνες με τη βιομηχανία».
Άλλες αυξήσεις:
- Volkswagen of America: +50 δολάρια για τα μοντέλα 2026.
- Jetta, Golf GTI, Golf R: 1.275 δολάρια
- Taos, Tiguan, Atlas, Atlas Cross Sport: 1.475 δολάρια
(τα δύο τελευταία κατασκευάζονται στο Τενεσί, τα υπόλοιπα σε Γερμανία και Μεξικό)
- Mazda: +50 δολάρια για αυτοκίνητα και +75 για crossover (2025).
- Από 1.235 δολάρια (Mazda3, MX-5 Miata) έως 1.530 (CX-70, CX-90).
Όλα τα μοντέλα εκτός του CX-50 εισάγονται.
- Από 1.235 δολάρια (Mazda3, MX-5 Miata) έως 1.530 (CX-70, CX-90).
Εκπρόσωπος της Mazda: «Η προσαρμογή των τελών είναι συνηθισμένη πρακτική που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως και οι δασμοί».
- BMW: +180 δολάρια (σύνολο 1.175 δολάρια, μοντέλο 2025).
- Mercedes-Benz: +100 δολάρια (σύνολο 1.250 δολάρια, μοντέλο 2026) — πρώτη αύξηση μετά από τρία χρόνια.
- Nissan: αύξησε στη μέση του 2025 τη χρέωση μεταφοράς για Rogue, Pathfinder, Murano και Kicks από 1.390 σε 1.495 δολάρια.









