Σύμφωνα με την Παγκόσμια Έρευνα Στελεχών Αυτοκινητοβιομηχανίας της KPMG (Global Automotive Executive Survey), τα στελέχη αυτά εκφράζουν μεγάλη αισιοδοξία για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, που μετριάζεται όμως από μια διάθεση ρεαλισμού.
Τα στελέχη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας εκφράζουν βεβαιότητα ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας θα επιτύχει πιο κερδοφόρα ανάπτυξη την επόμενη πενταετία, με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως το 2030 να γίνονται πιο ρεαλιστικές. Ταυτόχρονα, τα στελέχη παραμένουν ιδιαίτερα προβληματισμένα για τον εφοδιασμό πρώτων υλών και εξαρτημάτων.
Σύμφωνα με την 23η ετήσια Παγκόσμια Έρευνα Στελεχών Αυτοκινητοβιομηχανίας της KPMG με τη συμμετοχή 915 στελεχών αυτοκινητοβιομηχανιών και συναφών κλάδων, το 83% εκφράζει αισιοδοξία ότι ο κλάδος θα καταγράψει πιο κερδοφόρα ανάπτυξη τα επόμενα πέντε χρόνια, σε σύγκριση με 53% το προηγούμενο έτος. Έτσι, από την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 207 CEOs και Πρόεδροι, φαίνεται ότι δείχνουν μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα σχετικά με τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, δεδομένου των ενδεχόμενων δυσκολιών που θα αντιμετωπίσει η μακροοικονομία.
«Τα στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι εξαιρετικά αισιόδοξα για το μέλλον, ταυτόχρονα όμως η αισιοδοξία τους μετριάζεται από την ανάγκη τα όνειρα της αυτοκινητοβιομηχανίας να γίνουν πραγματικότητα», αναφέρει ο Gary Silberg, Global Head of Automotive της KPMG. «Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν διοχετεύσει πάνω από μισό τρισεκατομμύριο δολάρια στην ανάπτυξη μιας εντυπωσιακής ποικιλίας νέων οχημάτων που κατασκευάζονται σε προηγμένες εγκαταστάσεις. Για να υλοποιήσουν την υπόσχεσή τους, οι εταιρείες αυτοκινήτων θα χρειαστεί να ακολουθήσουν διαφορετικά μονοπάτια μέχρι τον προορισμό τους. Κάποιοι θα οδηγηθούν σε μεγάλη επιτυχία, άλλοι ίσως καταλήξουν σε αποτυχία».
Το μέλλον των κινητήρων
Τα στελέχη αναμένουν ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθεί σε περίπου 40% των συνολικών πωλήσεων μέχρι το 2030. Πέρυσι, οι προβλέψεις άγγιξαν το 70%. Οι προσδοκίες για πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ιαπωνία, την Ινδία και τη Βραζιλία είναι πλέον πολύ πιο επιφυλακτικές.
Υπάρχει, ωστόσο, μεγαλύτερη βεβαιότητα ότι το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων θα εξισωθεί με αυτό των κινητήρων εσωτερικής καύσης χωρίς κρατική βοήθεια. Σε ποσοστό 82% θεωρούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα υιοθετηθούν ευρέως τα επόμενα 10 χρόνια, χωρίς κρατικές επιδοτήσεις.
Ψηφιακοί καταναλωτές
Με μια πληθώρα νέων μοντέλων, νεοεισερχόμενων και νέων τεχνολογιών, τα στελέχη πιστεύουν ότι οι αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών τα επόμενα πέντε χρόνια θα εστιάσουν στη σημασία της οδηγικής απόδοσης και της φήμης της επωνυμίας. Το απόρρητο και η ασφάλεια των δεδομένων αποτελούν επίσης βασικούς παράγοντες σε κάθε αγοραστική απόφαση.
Οι πελάτες αυτοκινήτων αναμένεται να αγοράζουν ολοένα περισσότερο διαδικτυακά, αλλά και να είναι πρόθυμοι να καταβάλλουν μηνιαίες συνδρομές για υπηρεσίες λογισμικού. Η αγορά ασφάλισης αυτοκινήτων θεωρείται ευκαιρία ανάπτυξης για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ευάλωτη εφοδιαστική αλυσίδα
Τα στελέχη εξακολουθούν να προβληματίζονται σε μεγάλο βαθμό για τις προμήθειες πρώτων υλών και εξαρτημάτων, ιδιαίτερα των ημιαγωγών, αλλά και υλικών όπως ο ηλεκτρικός χάλυβας και άλλα ελαφριά υλικά ζωτικής σημασίας για την αποδοτικότητα των καυσίμων και τη διάρκεια των μπαταριών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανταποκρίνονται σε αυτή την αδυναμία, επιδιώκοντας εξωτερικές αναθέσεις σε κοντινές χώρες αλλά και εντός της χώρας τους (nearshoring και onshoring), σε μια προσπάθεια να μειώσουν την εξάρτηση αποκλειστικά από μία ή δύο χώρες.
Νέες τεχνολογίες και νεοεισερχόμενοι
Πολλά στελέχη πιστεύουν ότι η Apple θα εισέλθει στην αγορά αυτοκινήτων και θα βρεθεί στην κορυφή του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030. Επιπλέον, 9 στους 10 αναφέρουν ότι οι startup εταιρείες θα έχουν σημαντική επίδραση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Περισσότεροι από 1 στους 5 λένε ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να εκποιήσουν μη στρατηγικά κομμάτια των επιχειρήσεών τους. Η κατ’ ανάθεση παραγωγή θα αποκτήσει ακόμα πιο στρατηγική σημασία στο μέλλον.
Ο Δημήτρης Τανός, Partner, Audit, της εταρείας συμβούλων KPMG στην Ελλάδα, σημειώνει σχετικά, «Παρά την αυξανόμενη ανησυχία για τις προμήθειες εμπορευμάτων και εξαρτημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα στελέχη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας είναι πεπεισμένα ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας θα επιτύχει πιο κερδοφόρα ανάπτυξη την επόμενη πενταετία αναθεωρώντας όμως προς τα κάτω τις προσδοκίες για αύξηση του μεριδίου αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2030».
Η Παγκόσμια Έρευνα Στελεχών Αυτοκινητοβιομηχανίας
Η KPMG πραγματοποίησε την έρευνα με τη συμμετοχή 915 στελεχών της αυτοκινητοβιομηχανίας και των συναφών κλάδων της τον Οκτώβριο του 2022. Συμμετείχαν 207 Διευθύνοντες Σύμβουλοι/Πρόεδροι, καθώς και άλλα 209 ανώτερα στελέχη, 293 επικεφαλής επιχειρηματικών μονάδων και τμημάτων και 205 διευθυντές επιχειρηματικών μονάδων. 15% εργάζονται για κατασκευαστές αυτοκινήτων και 15% για προμηθευτές πρώτης γραμμής. 16% απασχολούνται σε εταιρείες τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνιών.
351 εργάζονται σε εταιρείες με ετήσια έσοδα άνω του 1 δισ. δολαρίων ΗΠΑ. Οι δύο χώρες με τον μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων είναι οι ΗΠΑ (28%) και η Κίνα (17%). Από την Ευρώπη προέρχεται το 29% των ερωτηθέντων, με 26% να βρίσκονται στην Ινδία, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, την Αυστραλία, την Ταϊλάνδη, την Ινδονησία, τον Καναδά, τη Λατινική Αμερική, τη Νότια Αφρική και τη Σαουδική Αραβία.