
Παρά την επιβολή δασμών από την ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) που κατασκευάζονται στην Κίνα, ο όγκος πωλήσεών τους τον περασμένο Μάιο ήταν υπερδιπλάσιος (+111%) σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.
Αυτή η αύξηση είναι αποτέλεσμα μιας συντονισμένης προσπάθειας, σύμφωνα με τον Felipe Muñoz, Παγκόσμιο Αναλυτή της Jato Dynamics: «Η δυναμική των Κινέζων κατασκευαστών οφείλεται εν μέρει στην απόφασή τους να προωθήσουν εναλλακτικά συστήματα κίνησης, όπως τα plug-in υβριδικά (PHEVs) και τα υβριδικά (HEVs), στην ευρωπαϊκή αγορά».
Αναλύοντας τα στοιχεία για τις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων τον Μάιο σε 28 ευρωπαϊκές αγορές, η Jato καταγράφει αύξηση 2,5% σε ετήσια βάση, με συνολικό όγκο λίγο πάνω από 1,1 εκατομμύρια μονάδες. Αυτό φέρνει τον σωρευτικό αριθμό για το έτος στις 5,53 εκατομμύρια μονάδες, δηλαδή 0,7% περισσότερο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
Παραδοσιακοί κατασκευαστές
Οι ευρωπαϊκοί παραδοσιακοί κατασκευαστές, όπως οι όμιλοι VW (+3,3%), Renault (+4,6%) και BMW (+6,3%), συνέβαλαν στη δυναμική της αγοράς τον Μάιο — ωστόσο, ο σημαντικότερος μοχλός ανάπτυξης, σύμφωνα με την Jato, ήταν τα κινεζικά brands.
Τον Μάιο, 65.808 οχήματα κατασκευασμένα από Κινέζους κατασκευαστές πουλήθηκαν στις 28 ευρωπαϊκές αγορές που αναλύει η Jato:
- Από πλευράς όγκου, πρόκειται για αύξηση 111% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι.
- Από πλευράς μεριδίου αγοράς, τα κινεζικά οχήματα έφτασαν στο 5,9% των συνολικών πωλήσεων νέων οχημάτων τον Μάιο — ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με το 2,9% του Μαΐου 2024.
Δύο κινεζικά brands εισήλθαν στη δεκάδα των κατασκευαστών με τις περισσότερες ταξινομήσεις: ο όμιλος Geely στην 9η θέση με 32.992 μονάδες και η SAIC στη 10η με 29.387.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις
Τις κορυφαίες θέσεις στη σχετική κατάταξη εξακολουθούν να κατέχουν οι παραδοσιακοί (ευρωπαϊκοί, ασιατικοί και αμερικανικοί) κατασκευαστές:
- VW Group: 303.268 μονάδες (1η θέση)
- Stellantis: 168.867
- Renault Group: 109.712
- Hyundai-Kia: 88.401
- BMW Group: 78.231
- Toyota: 76.537
- Mercedes-Benz: 58.442
- Ford: 41.110
Από την πλευρά των Κινέζων κατασκευαστών, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν από:
- Την MG, η οποία σημείωσε άνοδο 30% φτάνοντας τις 29.400 μονάδες (ξεπερνώντας τη Fiat σε σωρευτικές πωλήσεις για το έτος),
- Και την BYD, η οποία σημείωσε εντυπωσιακή άνοδο 397% σε σύγκριση με τον περσινό Μάιο. Παρά την τεράστια αύξηση, η BYD υπολείφθηκε μόλις κατά 40 μονάδες της Tesla, την οποία είχε ξεπεράσει τον Απρίλιο.
Στις κατατάξεις με βάση τα brands:
- Η Skoda είχε ισχυρή παρουσία, κατακτώντας τη 2η θέση για τον Μάιο.
- Η Cupra, στις σωρευτικές κατατάξεις για το έτος, παρουσίασε άνοδο 30% και ξεπέρασε τη μητρική Seat.
Tesla Model Y
Στα μοντέλα, το Renault Clio σημείωσε αύξηση 12% και ανέκτησε την πρώτη θέση τον Μάιο με 21.163 ταξινομήσεις, ακολουθούμενο από το Dacia Sandero (19.948) και το VW T-Roc (18.420).
Στα αμιγώς ηλεκτρικά (BEVs), το Tesla Model Y παραμένει πρώτο (10.357 μονάδες τον Μάιο, -7% σε ετήσια βάση), αλλά αντιμετωπίζει ισχυρό ανταγωνισμό από το ολοκαίνουριο Skoda Elroq (9.222 μονάδες). Το VW ID.7 εκτοξεύτηκε στην 3η θέση με άνοδο 373%, ακολουθούμενο από τα ID.4 και ID.5 — όλα με πάνω από 6.000 ταξινομήσεις.
Αυτά τα μοντέλα βοήθησαν τη Volkswagen να βρεθεί στην κορυφή των BEV κατασκευαστών, ακολουθούμενη από Skoda, BMW και Audi. Αντίθετα, η Tesla σημείωσε πτώση 29% και βρέθηκε στην 5η θέση.
Αν και κανένα κινεζικό ηλεκτρικό μοντέλο δεν έχει ακόμη εισέλθει στη λίστα των 25 πιο ταξινομημένων στην Ευρώπη, σε επίπεδο brand οι Κινέζοι κατασκευαστές καταλαμβάνουν όλο και περισσότερες θέσεις:
- Leapmotor (25η)
- Xpeng (24η)
- Polestar (19η)
- MG (17η)
- BYD (12η)
Καθώς οι ταξινομήσεις κινεζικών οχημάτων στην Ευρώπη συνεχίζουν να αυξάνονται, το ίδιο αναμένεται να συμβεί και με τη διείσδυση των κινεζικών brands στην ευρωπαϊκή αγορά.