
Αστικές ζώνες εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών, εταιρικοί στόχοι μείωσης CO₂ και η υπόσχεση χαμηλότερου κόστους ιδιοκτησίας δεν έχουν, μέχρι στιγμής, καταφέρει να επιφέρουν μια ουσιαστική αλλαγή στην υιοθέτηση ηλεκτρικών ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων από τους στόλους σε όλη την Ευρώπη.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η ACEA, η ένωση κατασκευαστών, τα ηλεκτρικά LCVs (e-LCVs) αντιπροσώπευαν μόλις το 10% των πωλήσεων βαν στο πρώτο εξάμηνο του 2025, χρονιά κατά την οποία οι κατασκευαστές οχημάτων αντιμετωπίζουν ένα νέο σύνολο πανευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών CO₂.
Από το 2025 έως το 2029, οι OEMs πρέπει να μειώσουν τις μέσες εκπομπές CO₂ στα 153,9 g/km, στόχος που πέφτει στα 90,6 g/km την περίοδο 2030-2034. Από το 2035 και μετά, ο στόλος των βαν στην ΕΕ θα πρέπει να έχει στόχο εκπομπών CO₂ ίσο με 0 g/km.
Αυτή η μείωση κατά 100% μέσα σε μία δεκαετία μοιάζει όλο και πιο δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς οι στόλοι παραμένουν πιστοί στο ντίζελ, το οποίο κατείχε μερίδιο αγοράς 82% στο πρώτο εξάμηνο του 2025 (84,3% το πρώτο εξάμηνο του 2024).
Οι πωλήσεις όλων των νέων βαν μειώθηκαν κατά -13,2% στο πρώτο εξάμηνο του έτους, ένδειξη της αβεβαιότητας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις λόγω γεωπολιτικών αναταράξεων, δασμών και αδύναμης οικονομικής επίδοσης στις εθνικές οικονομίες.
Πωλήσεις ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, Α΄ εξάμηνο 2025
Χώρα | Α΄ εξάμηνο 2025 | Α΄ εξάμηνο 2024 | % μεταβολή |
Γαλλία | 184,352 | 209,462 | -12% |
Ηνωμένο Βασίλειο | 156,559 | 178,210 | -12% |
Γερμανία | 128,813 | 151,097 | -15% |
Ιταλία | 98,843 | 111,903 | -12% |
Ισπανία | 95,154 | 85,595 | 11% |
Βέλγιο | 39,393 | 35,976 | 10% |
Πολωνία | 33,069 | 32,884 | 1% |
Ιρλανδία | 18,811 | 20,167 | -7% |
Σουηδία | 16,706 | 21,771 | -23% |
Πορτογαλία | 15,761 | 16,864 | -7% |
Ελβετία | 13,575 | 16,027 | -15% |
Δανία | 12,928 | 15,454 | -16% |
Αυστρία | 12,776 | 19,560 | -35% |
Νορβηγία | 12,540 | 15,452 | -19% |
Ουγγαρία | 11,805 | 13,312 | -11% |
Τσεχία | 9,636 | 12,128 | -21% |
Κάτω Χώρες | 9,636 | 45,920 | -79% |
Ρουμανία | 8,383 | 11,113 | -25% |
Φινλανδία | 5,632 | 5,264 | 7% |
Ελλάδα | 5,152 | 5,303 | -3% |
Σλοβακία | 4,031 | 5,245 | -23% |
Κροατία | 3,897 | 4,476 | -13% |
Σλοβενία | 3,454 | 4,505 | -23% |
Βουλγαρία | 2,622 | 3,381 | -22% |
Λουξεμβούργο | 2,339 | 2,181 | 7% |
Λιθουανία | 2,006 | 1,631 | 23% |
Λετονία | 1,213 | 1,477 | -18% |
Εσθονία | 1,184 | 2,008 | -41% |
Κύπρος | 1,107 | 1,280 | -14% |
Ισλανδία | 795 | 1,177 | -33% |
Μάλτα | 424 | 427 | -1% |
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ | 729,127 | 840,384 | -13% |
EFTA | 26,910 | 32,656 | -18% |
ΕΕ + EFTA + ΗΒ | 912,596 | 1,051,250 | -13% |
Στα κράτη μέλη με τη μεγαλύτερη ζήτηση για LCVs, οι πωλήσεις μειώθηκαν -14,7% στη Γερμανία, -12% στη Γαλλία, -11,7% στην Ιταλία και -79% στις Κάτω Χώρες. Μόνο η Ισπανία διαφοροποιήθηκε από την τάση, αυξάνοντας τις ταξινομήσεις LCV κατά 11,2% στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Επιχειρηματική εμπιστοσύνη
Οι πωλήσεις LCV αποτελούν αξιόπιστο δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης, και η σημαντική τους πτώση δείχνει την απροθυμία των εταιρειών να επενδύσουν, ιδιαίτερα υπό το βάρος του πληθωρισμού που έχει επηρεάσει τις τιμές νέων LCV τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Και αν οι εταιρείες επιλέγουν να παρατείνουν τις περιόδους χρήσης των υφιστάμενων LCV αντί να ανανεώσουν τους στόλους τους, η προοπτική μετάβασης σε ηλεκτρικά μοντέλα φαίνεται ακόμη πιο απομακρυσμένη. Σε συνθήκες εμπορικής αβεβαιότητας, ο κίνδυνος επένδυσης σε νέα τεχνολογία –με πιθανές διαταραχές στις επιχειρησιακές διαδικασίες και με το πρόσθετο κόστος εγκατάστασης υποδομών φόρτισης για ακριβότερα e-LCVs– θεωρείται υπερβολικός για πολλές εταιρείες.
Πωλήσεις e-LCV
Οι πωλήσεις βαν αυξήθηκαν κατά 42,1% στο πρώτο εξάμηνο του έτους, αλλά το ποσοστό αυτό μεγενθύνεται λόγω της χαμηλής αφετηρίας. Συνολικά, οι όγκοι παραμένουν εξαιρετικά περιορισμένοι, με τους στόλους να συνεχίζουν να παραπονιούνται για περιορισμούς σε ωφέλιμο φορτίο, αυτονομία, κόστος και πολυπλοκότητα φόρτισης.
Οι διεθνείς ομάδες προμηθειών που αναλύουν τα στοιχεία πωλήσεων e-LCV θα διαπιστώσουν ότι από τις 27 χώρες της ΕΕ, μόνο τέσσερις αγόρασαν πάνω από 5.000 ηλεκτρικά βαν στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Χώρες με τον μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων e-LCV
Θέση | Χώρα | Α΄ εξάμηνο 2025 | Α΄ εξάμηνο 2024 | e-LCV ως % πωλήσεων, 2025 |
1 | Ηνωμένο Βασίλειο | 16,928 | 8,946 | 11% |
2 | Γαλλία | 16,501 | 14,546 | 9% |
3 | Γερμανία | 10,109 | 8,231 | 8% |
4 | Κάτω Χώρες | 7,777 | 4,999 | 81% |
5 | Ισπανία | 7,671 | 3,765 | 8% |
6 | Νορβηγία | 5,689 | 4,809 | 45% |
7 | Ιταλία | 4,924 | 2,066 | 5% |
8 | Σουηδία | 4,805 | 4,961 | 29% |
9 | Δανία | 3,629 | 1,822 | 28% |
10 | Βέλγιο | 2,364 | 1,156 | 6% |
Οι αριθμοί είναι τόσο χαμηλοί που μια και μόνο μεγάλη συμφωνία στόλου μπορεί να αλλοιώσει τα δεδομένα. Η Mercedes-Benz Vans, για παράδειγμα, είδε το μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων στις πωλήσεις του β΄ τριμήνου να ανεβαίνει στο 7,4%, από 5% το β΄ τρίμηνο του 2024, αλλά δήλωσε ότι οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων βαν αυξήθηκαν το β΄ τρίμηνο του 2025 «λόγω μιας μεγάλης παραγγελίας».
Ένας καλύτερος δείκτης για το πού οι πολυεθνικοί στόλοι ίσως βρουν πιο εύκολη τη λειτουργία βαν μηδενικών εκπομπών είναι τα στοιχεία που δείχνουν τις χώρες με τη μεγαλύτερη διάθεση για e-LCV ως ποσοστό των συνολικών πωλήσεων βαν. Σύμφωνα με την ACEA, η Αυστρία, η Δανία, η Φινλανδία, η Ελλάδα, η Ισλανδία, η Μάλτα, οι Κάτω Χώρες, η Νορβηγία, η Σουηδία και η Ελβετία βρίσκονται στην κορυφή αυτής της κατάταξης, αν και μόνο οι Κάτω Χώρες εμφανίζουν σημαντικούς όγκους.
Χώρες με το υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης e-LCV
Θέση | Χώρα | Α΄ εξάμηνο 2025 | Α΄ εξάμηνο 2024 | e-LCV ως % πωλήσεων, 2025 |
1 | Κάτω Χώρες | 7,777 | 4,999 | 81% |
2 | Νορβηγία | 5,689 | 4,809 | 45% |
3 | Σουηδία | 4,805 | 4,961 | 29% |
4 | Δανία | 3,629 | 1,822 | 28% |
5 | Μάλτα | 112 | 89 | 26% |
6 | Φινλανδία | 1,113 | 532 | 20% |
7 | Αυστρία | 2,347 | 1,581 | 18% |
8 | Ισλανδία | 117 | 82 | 15% |
9 | Ελβετία | 1,634 | 926 | 12% |
10 | Ελλάδα | 613 | 456 | 12% |
Σε δώδεκα χώρες, τα e-LCV αντιπροσωπεύουν το 5% ή λιγότερο της αγοράς νέων βαν.
Χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό υιοθέτησης e-LCV
Θέση | Χώρα | Α΄ εξάμηνο 2025 | Α΄ εξάμηνο 2024 | e-LCV ως % πωλήσεων, 2025 |
1 | Κροατία | 34 | 30 | 1% |
2 | Κύπρος | 27 | 8 | 2% |
3 | Βουλγαρία | 67 | 53 | 3% |
4 | Σλοβενία | 90 | 26 | 3% |
5 | Πολωνία | 893 | 849 | 3% |
6 | Λιθουανία | 55 | 33 | 3% |
7 | Εσθονία | 41 | 43 | 3% |
8 | Λετονία | 59 | 24 | 5% |
9 | Ιταλία | 4,924 | 2,066 | 5% |
10 | Σλοβακία | 230 | 70 | 6% |
Τα βαν ευθύνονται περίπου για το 3% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) της ΕΕ, του κύριου αερίου του θερμοκηπίου που οδηγεί στην κλιματική αλλαγή, συνεπώς η έγκαιρη υιοθέτηση συστημάτων κίνησης μηδενικών εκπομπών είναι κρίσιμη.
Ωστόσο, από τον Απρίλιο, οι OEMs μπορούν να αξιοποιήσουν ένα μέτρο ευελιξίας που τους επιτρέπει να επιτυγχάνουν τους στόχους CO₂ της περιόδου 2025-2027 σε τριετή βάση, αντί ετησίως. Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα να αντισταθμίσουν τυχόν ελλείψεις σε ένα ή δύο έτη με υπερβάσεις στο τρίτο έτος, αλλά οι κατασκευαστές ζητούν πλέον περαιτέρω παραχωρήσεις.
Το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών προειδοποιεί ότι αυτό θα οδηγήσει σε εκατομμύρια τόνους επιπλέον CO₂ που θα παραχθούν από βαν ντίζελ, καθώς αναμένεται να πωληθούν περισσότερα το 2025 και το 2026 και να παραμείνουν στους δρόμους για μεγάλο χρονικό διάστημα.
«Με την εξομάλυνση να καθυστερεί ουσιαστικά τους στόχους CO₂ του 2025, λιγότερα ηλεκτρικά οχήματα θα ταξινομηθούν σε σχέση με το τι θα συνέβαινε διαφορετικά· αντίθετα, περισσότερα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και συγκριτικά υψηλές εκπομπές θα ταξινομηθούν», δήλωσε το Συμβούλιο.