
Τι θα σημαίνουν, άραγε, οι δασμοί για την αυτοκινητοβιομηχανία, γενικότερα;
Μπορεί η αμερικανική διοίκηση να απάλλαξε στις 5 Μαρτίου, για ένα μήνα, τους κατασκευαστές, από την επίβάρυνση του 25%, εφόσον συμμορφώνονται με τους όρους της Συμφωνίας Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά, όμως όλα είναι έτοιμα για να τεθούν σε ισχύ.
Άλλωστε, ο Ντόναλν Τραμπ αύξησε, ήδη, τους δασμούς στις εισαγωγές από την Κίνα στο 20% από το 10%.
Περίπου 3,6 εκατομμύρια οχήματα εισήχθησαν στις ΗΠΑ από τον Καναδά και το Μεξικό το 2024, σύμφωνα με την S&P Global Mobility. Η κυβέρνηση Τραμπ έχει πει ότι οι δασμοί στον Καναδά και το Μεξικό θα αντιμετωπίσουν την παράνομη μετανάστευση στις ΗΠΑ και τη ροή ναρκωτικών όπως η φαιντανύλη στη χώρα. Ο Αμερικανός Πρόεδρος βλέπει επίσης τους δασμούς ως τρόπο προσέλκυσης της μεταποίησης στις ΗΠΑ.
Καναδοί και Μεξικανοί αξιωματούχοι έχουν δώσει σήμα ότι θα απαντήσουν σε τυχόν αμερικανικούς δασμούς με αντίποινα. Ο Καναδάς, για παράδειγμα, παρουσίασε ένα σχέδιο τον Φεβρουάριο για να επιβάλει φόρους εισαγωγών 25% σε προϊόντα των ΗΠΑ έως και 105 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το ερώτημα, ωστόσο, είναι τι σημαίνουν οι δασμοί για την αυτοκινητοβιομηχανία, γενικότερα. Ένας εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ, του Καναδά και του Μεξικού θα ήταν σημαντικό σοκ για την περίπλοκη αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων της Βόρειας Αμερικής, εκτιμούν αναλυτές, καθόσον στήθηκαν και αναπτύχθηκαν χωρίς πρόβλεψη εμπορικών εμποδίων. Τα ανταλλακτικά μπορούν να περάσουν τα σύνορα πολλές φορές πριν ολοκληρωθεί ένα όχημα. Οι περισσότερες εταιρείες έχουν λίγες επιλογές για να μετατοπίσουν την παραγωγή ή την προμήθεια ανταλλακτικών για να μειώσουν την έκθεση στα τιμολόγια λόγω των πολυετών κύκλων των προϊόντων και των τεράστιων επενδυτικών απαιτήσεων.
Οι προμηθευτές αναμένεται σε μεγάλο βαθμό να μετακυλίσουν το κόστος που επιβαρύνουν τους πελάτες τους. Στελέχη ορισμένων από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ανταλλακτικών στον κόσμο προειδοποίησαν ότι τα προτεινόμενα τιμολόγια είναι «αβάσιμα», ειδικά για μικρότερες εταιρείες που ενδέχεται να μην έχουν τους πόρους για να απορροφήσουν το κόστος.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προετοιμάζονται επίσης για υψηλότερο κόστος . Αναμένεται να μετακυλίσουν σε μεγάλο βαθμό το πρόσθετο κόστος που επιβαρύνουν τους καταναλωτές, αυξάνοντας τις τιμές των νέων οχημάτων όταν η προσιτή τιμή των οχημάτων είναι ήδη ανησυχητική. Το κόστος πολλών οχημάτων της Βόρειας Αμερικής θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 4.000 έως 10.000 δολάρια λόγω των δασμών στον Καναδά και του Μεξικού και των μέτρων αντιποίνων, σύμφωνα με ανάλυση του Anderson Economic Group.
Η παραγωγή οχημάτων θα μπορούσε να επιβραδυνθεί ή να σταματήσει σε πολλά εργοστάσια συναρμολόγησης στη Βόρεια Αμερική. Οι προμηθευτές που σταματούν να κατασκευάζουν εξαρτήματα επειδή δεν είναι σε θέση να απορροφήσουν το υψηλότερο κόστος ή επειδή αναζητούν περισσότερη μόχλευση στις διαπραγματεύσεις τιμών, θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ευρύτερη αλυσίδα εφοδιασμού. Όπως έμαθε η αυτοκινητοβιομηχανία κατά τη διάρκεια της έλλειψης ημιαγωγών, αρκεί να λείπει κάτι από όλα για να κλείσουν τα εργοστάσια συναρμολόγησης.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν επίσης να αποφασίσουν να σταματήσουν την παραγωγή οχημάτων, ειδικά αν πιστεύουν ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να αρθούν γρήγορα, είπαν οι αναλυτές. Μια εταιρεία που εισάγει οχήματα στις ΗΠΑ από το Μεξικό, για παράδειγμα, μπορεί να αποφασίσει να διακόψει την παραγωγή ενώ περιμένει μια λύση για τους δασμούς, προκειμένου να αποφύγει την πώληση των οχημάτων με μειωμένο κέρδος ή ζημιά.
Ενώ πολλά από τα μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του pickup Ford F-150, κατασκευάζονται στην εγχώρια αγορά, ορισμένα δεν είναι. Η Toyota εισάγει τα περισσότερα από τα κορυφαία σε πωλήσεις crossover RAV4 που πουλά στις ΗΠΑ από τον Καναδά, για παράδειγμα.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι κατασκευαστές εισήγαγαν ανταλλακτικά νωρίς για να προλάβουν τους πιθανούς δασμούς. Ωστόσο, ο προηγμένος σχεδιασμός μπορεί να φτάσει τόσο μακριά, δεδομένης της έγκαιρης φύσης της αλυσίδας εφοδιασμού και του γεγονότος ότι πολλά εξαρτήματα είναι πολύ μεγάλα για να διατηρηθούν στο απόθεμα.