Τα επίμονα υψηλά επιτόκια και ο πληθωρισμός έστρεψαν την προσοχή των ευρωπαίων καταναλωτών στα υβριδικά το πρώτο τρίμηνο 2024.

Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν ελαφρώς και οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνθηκαν, συμπεριλαμβανομένων των κινεζικών, σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics.

Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες, που ενισχύονται λόγω περικοπών των επιδοτήσεων, επηρέασαν τη συμπεριφορά των ευρωπαίων καταναλωτών τους τελευταίους μήνες, με σαφή ζήτηση για διαφορετικά συστήματα κίνησης.

Οι συνολικές ταξινομήσεις 28 ευρωπαϊκών αγορών τον Μάρτιο του 2024 έφτασαν τις 1.377.541 μονάδες, 2,7% χαμηλότερες από πέρυσι (1,42 εκατομμύρια μονάδες τον Μάρτιο του 2023). Από την άλλη, οι συνολικές ταξινομήσεις 1ου τριμήνου 2024 αυξήθηκαν κατά 4,8%, φτάνοντας τις 3.380.048 μονάδες.

Σύμφωνα με την JATO, τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου είναι θετικά, αλλά τα στοιχεία του Μαρτίου είναι ανησυχητικά. Αντανακλούν τον δισταγμό των καταναλωτών για μετάβαση από αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης (ICE) στα EV, λόγω υψηλών τιμών. Η αβεβαιότητα σχετικά με τους κανονισμούς και η απουσία κινήτρων απωθούν τους πιθανούς αγοραστές, ενώ προστίθενται και οι ανησυχίες σχετικά με τον κύκλο ζωής των μπαταριών.

Οι υψηλές τιμές των EV και οι περικοπές των κρατικών επιδοτήσεων μείωσαν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα ηλεκτρικά οχήματα, προκαλώντας αύξηση της ζήτησης για υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV). Τα HEV σημείωσαν τις υψηλότερες τριμηνιαίες ταξινομήσεις από το 2021, φτάνοντας τις 328.700 μονάδες μεταξύ Ιανουαρίου – Μαρτίου 2024.

Ο όγκος των HEV αυξήθηκε κατά 18% έναντι του πρώτου τριμήνου 2023 και πάνω από 50% έναντι της ίδιας περιόδου 2022. Η αγορά EV αυξήθηκε κατά 3,8% και 39% αντιστοίχως έναντι της ίδιας περιόδου 2023 και 2022. Συνολικά, η αγορά νέων αυτοκινήτων παρουσίασε ανάπτυξη 4,8% και 23% το πρώτο τρίμηνο του 2024 έναντι των αντίστοιχων τριμήνων 2023 και 2022.

Οι προσιτές τιμές των HEV προσέλκυσαν πολλούς καταναλωτές, καθώς η μέση τιμή λιανικής ενός HEV στις τέσσερις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές ήταν 11% – 21% χαμηλότερη από τα αντίστοιχα οχήματα βενζίνης και ντίζελ τον Φεβρουάριο του 2024.

Τα HEV, με κινητήρα ICE και έναν ή περισσότερους ηλεκτρικούς κινητήρες, δεν είναι οχήματα plug-in, αλλά χρησιμοποιούν το σύστημα ICE και την αναγεννητική πέδηση για φόρτιση των μπαταριών τους. Για τον καταναλωτή, τα HEV είναι πιο αξιόπιστα από τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEV), τα οποία η JATO αναφέρει ως την πλέον ακριβή επιλογή, με μέση τιμή λιανικής 74.800 ευρώ. Τα HEV είναι αυτοφορτιζόμενα και 27% φθηνότερα κατά μέσον όρο από ένα EV.

Σύμφωνα με την JATO, η εξοικείωση των καταναλωτών με τα υβριδικά, τα οποία διατίθενται στην αγορά για περισσότερα από 20 χρόνια και η απουσία εξάρτησης από τις δημόσιες υποδομές φόρτισης επηρεάζει την αύξηση της ζήτησης.

Μείωση των πωλήσεων Tesla, αύξηση BMW και Volvo

Στην κατηγορία των EV η συμπεριφορά των καταναλωτών άλλαξε και οι πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνθηκαν, η Tesla έχασε την δυναμική της και η Volkswagen αύξησε τις πωλήσεις της.

Τον Μάρτιο, οι κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων παρέδωσαν 33.000 μονάδες (συμπεριλαμβανομένης της MG που ανήκει στη SAIC Motors), που αντιπροσωπεύει αύξηση 0,7% έναντι του Μαρτίου 2023. Από αυτά, το 36% ήταν ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ τα κινεζικά EV αντιπροσώπευαν το 6,1% του συνόλου των BEV τον Μάρτιο του 2024.

Η Tesla ηγήθηκε της κατάταξης BEV τον Μάρτιο με 39.000 ταξινομήσεις, μειωμένες κατά 36% σε σύγκριση με πέρυσι. Πιο συγκεκριμένα, το μερίδιο της Tesla στην αγορά BEV υποχώρησε στο 19,9% τον Μάρτιο του 2024, από 27,8% τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους.

Η BMW, με την στρατηγική της ευρείας γκάμας μοντέλων EV, σημείωσε 60% αύξηση ταξινομήσεων σε ετήσια βάση. Εξίσου επιτυχημένη ήταν η Volvo, η οποία σημείωσε αύξηση ταξινομήσεων 70% χάρη στο EX30 που κατέστη το τρίτο σε πωλήσεις EV στην Ευρώπη, μετά τα Tesla Model Y και Model 3.

Από την άλλη, το Volkswagen Golf ήταν το δεύτερο αυτοκίνητο με τις περισσότερες ταξινομήσεις στην Ευρώπη τον Μάρτιο, με αύξηση 43%.

Η JATO επισημαίνει ότι η πτώση των ταξινομήσεων του Μαρτίου περιλαμβάνει παραδοσιακούς και κινέζους κατασκευαστές. Τα προβλήματα της ευρωπαϊκής αγοράς νέων αυτοκινήτων επηρέασαν και τους κινέζους κατασκευαστές, για τους οποίους διεξάγεται από την ΕΕ έρευνα κατά των επιδοτήσεων.

Φωτογραφία: Toyota (Toyota C-HR)

Προηγούμενο άρθροKumho Tire: στηρίζει τον αθλητικό σύλλογο ΑΜΕΑ «Ελπίδα»
Επόμενο άρθροΝέα BMW i4 και BMW Σειρά 4 Gran Coupé