
Οι μεγάλοι εταιρικοί στόλοι στα κράτη-μέλη της ΕΕ θα αντιμετωπίσουν υποχρεωτικούς στόχους σε εθνικό επίπεδο, για να διασφαλιστεί ότι ένα συγκεκριμένο ποσοστό των νέων τους αυτοκινήτων και βαν θα είναι μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών από το 2030.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου την πρωτοβουλία “Greening Corporate Fleets” στο πλαίσιο ενός ευρύτατου πακέτου αλλαγών κανόνων για τη βιομηχανία αυτοκινήτου της Ευρώπης.
Η Επιτροπή δήλωσε ότι κάθε κράτος-μέλος μπορεί να προσαρμόσει τον υποχρεωτικό στόχο των στόλων του σύμφωνα με τα τοπικά-ερθνικά δεδομένα που ισχύουν, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές στην ωριμότητα της αγοράς και τις συνθήκες που επικρατούν. Ωστόσο, αυτοί οι στόχοι θα πρέπει να περιλαμβάνουν «ένα ελάχιστο στόχο για οχήματα μηδενικών εκπομπών».
Εθνικοί στόχοι για στόλους ZEV
Οι εθνικές αρχές θα έχουν πλήρη ευελιξία ως προς τα μέτρα που θα εφαρμόσουν για να επιτύχουν αυτούς τους στόχους μηδενικών και χαμηλών εκπομπών. Ωστόσο, η Επιτροπή δήλωσε ότι οποιαδήποτε οικονομική υποστήριξη για την αγορά, μίσθωση, ενοικίαση, χρηματοδοτική μίσθωση ή λειτουργία εταιρικών οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών πρέπει να περιορίζεται σε αυτοκίνητα και βαν κατασκευασμένα στην ΕΕ, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αυτοκινήτου.
Η ΕΕ ορίζει μια μεγάλη εταιρεία ως επιχείρηση που πληροί τουλάχιστον δύο από τα τρία ακόλουθα κριτήρια: συνολικό ισολογισμό τουλάχιστον €20.000.000, καθαρό κύκλο εργασιών άνω των €40.000.000 και μέσο αριθμό εργαζομένων κατά τη διάρκεια της οικονομικής χρήσης 250 ή περισσότερο.
Οι εταιρικές ταξινομήσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων και το 90% των πωλήσεων νέων βαν στην ΕΕ, και η Επιτροπή ελπίζει ότι η αύξηση του μεριδίου των οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών σε αυτόν τον τομέα θα αυξήσει την προσφορά στην αγορά μεταχειρισμένων.
«Με την εστίαση στις μεγάλες εταιρείες, η πρόταση αξιοποιεί την αγοραστική τους δύναμη, παρέχοντας στους κατασκευαστές μεγαλύτερη σιγουριά σχετικά με τη ζήτηση για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών», δήλωσε η Επιτροπή. «Επειδή τα εταιρικά οχήματα χρησιμοποιούνται πιο εντατικά από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα γρηγορότερα και εισέρχονται στην αγορά μεταχειρισμένων νωρίτερα. Αυτό αυξάνει τη διαθεσιμότητα προσιτών οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών για ιδιώτες αγοραστές, ενώ μειώνει τις συνολικές εκπομπές από τις μεταφορές».
Διατήρηση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης
Η ανακοίνωση συνέπεσε με τη χαλάρωση των κανόνων που θα επιτρέψουν στους κατασκευαστές οχημάτων να συνεχίσουν να πωλούν νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Η Επιτροπή είχε αποφασίσει ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται μετά το 2035 θα είναι μηδενικών εκπομπών, αλλά τώρα προτείνει μείωση κατά 90% στις εκπομπές των νέων αυτοκινήτων που θα πωλούνται σε σύγκριση με το 2021.
Αυτό θα επιτρέψει στους στόλους να αγοράζουν plug-in υβριδικά, ήπια υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά το 2035, καθώς και πλήρως ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα.
Για να καλυφθεί το 10% κενό μεταξύ της μείωσης 90% και του στόχου 100%, η ΕΕ θα απαιτήσει από τους κατασκευαστές OEM να χρησιμοποιούν «πράσινο», χαμηλού άνθρακα, χάλυβα κατασκευασμένο στην ΕΕ και βιοκαύσιμα.
Ηλεκτρικά ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (eLCVs)
Η Επιτροπή έχει επίσης μειώσει τους στόχους υιοθέτησης για τα ηλεκτρικά ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, μειώνοντας την απαίτηση μείωσης εκπομπών από 50% σε 40% μέχρι το 2030.
Επιπλέον, οι κατασκευαστές θα έχουν μια σειρά επιπλέον ευελιξιών για να τους βοηθήσουν να επιτύχουν τους νέους στόχους εκπομπών. Αυτές περιλαμβάνουν κίνητρα για την παραγωγή μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, απονέμοντάς τους έναν «συντελεστή υπερπιστώσεων» 1.3, ώστε αν ένας κατασκευαστής πωλήσει 10 μικρά ηλεκτρικά οχήματα, αυτά να μετράνε ως πίστωση εκπομπών 13 αυτοκινήτων. Επίσης, θα μπορούν «να αποθηκεύουν και να δανείζονται» εκπομπές μεταξύ 2030-2032, ώστε να μπορούν να υπερβαίνουν τους στόχους εκπομπών σε ένα έτος αρκεί να υπερβαίνουν τον στόχο σε κάποιο άλλο έτος.
Προστασία του ευρωπαϊκού τομέα αυτοκινήτου
Η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε: «Καινοτομία. Καθαρή κινητικότητα. Ανταγωνιστικότητα. Φέτος, αυτά ήταν οι κορυφαίες προτεραιότητες στους εντατικούς διαλόγους μας με τον τομέα αυτοκινήτου, τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και τους ενδιαφερόμενους φορείς. Και σήμερα, τα αντιμετωπίζουμε όλα μαζί. Καθώς η τεχνολογία μετασχηματίζει ραγδαία την κινητικότητα και η γεωπολιτική αναδιαμορφώνει τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, η Ευρώπη παραμένει στην πρωτοπορία της παγκόσμιας καθαρής μετάβασης».
Όποιες αλλαγές κανόνων προτείνει η Επιτροπή θα πρέπει ακόμη να εγκριθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.












