Το Α’ τρίμηνο του 2025, οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 1,9% σε σύγκριση με το Α’ τρίμηνο του 2024.

Τα στοιχεία του Μαρτίου 2025 δείχνουν ελαφρά μείωση 0,2% σε ετήσια βάση, καθώς το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον παραμένει ιδιαίτερα δύσκολο και απρόβλεπτο για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία (BEV) διαμορφώθηκε στο 15,2% το Α’ τρίμηνο του 2025, παραμένοντας αρκετά κάτω από τις προσδοκίες. Τα υβριδικά οχήματα συνεχίζουν να κερδίζουν σε δημοτικότητα, διατηρώντας τη θέση τους ως η πιο δημοφιλής επιλογή κινητήρα μεταξύ των αγοραστών.

Ηλεκτρικά/Υβριδικά: Μέχρι και τον Μάρτιο του 2025, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία κάλυψαν το 15,2% της συνολικής αγοράς της ΕΕ, σημειώνοντας άνοδο από το χαμηλό επίπεδο του 12% το Α’ τρίμηνο του 2024. Ειδικότερα, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία αυξήθηκαν κατά 23,9%, φτάνοντας τις 412.997 μονάδες. Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ, που αντιστοιχούν στο 63% των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σημείωσαν ισχυρές αυξήσεις: Γερμανία (+38,9%), Βέλγιο (+29,9%) και Ολλανδία (+7,9%). Αντίθετα, η Γαλλία κατέγραψε μείωση κατά 6,6%. Τα υβριδικά οχήματα κατέγραψαν μεγάλη άνοδο, φτάνοντας το 35,5% και διατηρώντας την προτίμηση των καταναλωτών. Τα στοιχεία του Α’ τριμήνου 2025 έδειξαν επίσης αύξηση 20,7% στις νέες ταξινομήσεις υβριδικών αυτοκινήτων, χάρη στη σημαντική ανάπτυξη στις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: Γαλλία (+47,5%), Ισπανία (+36,6%), Ιταλία (+15,3%) και Γερμανία (+10,5%). Συνολικά, καταγράφηκαν 964.108 ταξινομήσεις υβριδικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας το 35,5% της αγοράς. Οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 1,1% το Α’ τρίμηνο του 2025, φτάνοντας τις 207.048 μονάδες. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στην ενίσχυση των αγορών της Γερμανίας (+41,8%) και της Ισπανίας (+30,7%). Ως αποτέλεσμα, τα plug-in υβριδικά οχήματα κατέχουν πλέον μερίδιο 7,6% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ, από 7,4% το Α’ τρίμηνο του 2024. Επιπλέον, τον Μάρτιο του 2025 καταγράφηκε αύξηση σε ετήσια βάση κατά 17,1% για τα ηλεκτρικά με μπαταρία, 23,9% για τα υβριδικά, και 12,4% για τα plug-in υβριδικά.

Βενζίνη/Πετρέλαιο: Το συνολικό μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε στο 38,3%, από 48,3% την ίδια περίοδο το 2024. Έως το τέλος του Α’ τριμήνου του 2025, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν σημαντικά κατά 20,6%, με όλες τις μεγάλες αγορές να καταγράφουν πτώση. Η Γαλλία σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση με -34,1%, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (-26,6%), την Ιταλία (-15,8%) και την Ισπανία (-9,5%). Με 779.817 νέες ταξινομήσεις, το μερίδιο αγοράς της βενζίνης έπεσε στο 28,7%, από 35,5% την ίδια περίοδο πέρσι. Ομοίως, η αγορά των πετρελαιοκίνητων μειώθηκε κατά 27,1%, με αποτέλεσμα να καλύπτει μόλις το 9,5% της αγοράς το Α’ τρίμηνο του 2025. Συνολικά, σημειώθηκαν διψήφιες πτώσεις στις περισσότερες αγορές της ΕΕ. Επίσης, τον Μάρτιο του 2025 η ετήσια μεταβολή έδειξε μείωση 20,7% για τη βενζίνη και 25,5% για το πετρέλαιο.

Χαμηλά κίνητρα για EV: Διατυπώνοντας το ερώτημα αν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα φροντίσουν να οδηγήσουν τους αγοραστές στα εξηλεκτρισμένα οχήματα απομακρύνοντάς τους από τα ρυπογόνα SUV, o οργανισμός Transport&Environment, καταγράφει ότι τα εταιρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 60% των νέων πωλήσεων στην ΕΕ και αποτελούν σημαντικό κανάλι για την ενίσχυση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, τη Γερμανία, τα φορολογικά κίνητρα για την επιλογή ηλεκτρικού εταιρικού αυτοκινήτου είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη: Η Γερμανία κατατάσσεται 21η, πίσω από χώρες όπως η Ελλάδα, η Μάλτα και η Ουγγαρία. Παρόμοια τάση παρατηρείται και σε άλλες ευρωπαϊκές περιοχές: η φορολογική διαφορά στην Ισπανία (25η θέση) είναι μόλις 3.209 €, σε σύγκριση με 30.251 € στην Πορτογαλία (5η θέση). Η Ιταλία τα πηγαίνει καλύτερα (11η θέση), αλλά η διαφορά παραμένει στο μισό σε σχέση με την Πορτογαλία. Στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η Πολωνία βρίσκεται μόλις στην 26η θέση, πολύ πίσω από χώρες όπως η Σλοβενία (7η) και η Τσεχία (13η).

Προτάσεις πολιτικής: Η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πολωνία αντιστοιχούν στο 42% όλων των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ. Η μεταρρύθμιση της φορολογίας των αυτοκινήτων θα ενίσχυε τη ζήτηση για EV, θα δημιουργούσε επιπλέον δημόσια έσοδα και θα έκανε τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια κοινωνικά πιο δίκαιη. Σύμφωνα με τον T&E, oι ενέργειες πρέπει να ληφθούν τόσο σε εθνικό επίπεδο (προώθηση προσιτών και βιώσιμων ηλεκτρικών οχημάτων ευρωπαϊκής παραγωγής μέσω φορολόγησης), όσο και σε επίπεδο ΕΕ (στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για εταιρικούς στόλους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να θέσει δεσμευτικούς στόχους για τη χρήση EV από μεγάλες εταιρείες).

Προηγούμενο άρθροKia Soundscapes με χρήση του ADAS
Επόμενο άρθροΒιώσιμη κινητικότητα: Σημαντικές ευρωπαϊκές διακρίσεις