
Παρόλο που η απόκλιση μεταξύ των πωλήσεων καινούριων και μεταχειρισμένων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων BEV συνεχίζει να δυσκολεύει τους επαγγελματίες του remarketing, υπάρχουν σαφή σημάδια βελτίωσης.
Για παράδειγμα, τον Μάρτιο —και για πρώτη φορά— τα μεταχειρισμένα BEV ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα μεταχειρισμένα ντίζελ στην κατηγορία κάτω των δύο ετών, στις 13 αγορές που παρακολουθεί η Indicata. Τα καλά νέα είναι ότι «η ζήτηση για μεταχειρισμένα BEV αυξάνεται αργά, ακόμη και χωρίς κίνητρα αγορών», όπως αναφέρεται σε πρόσφατη έκθεσή της. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν ανακτήσει το ενδιαφέρον τους και για τα καινούρια BEV.
Το 2024, οι πωλήσεις νέων BEV στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 6% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, τα στοιχεία για τον Φεβρουάριο του 2025 δείχνουν αύξηση 28% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους (ή 30% αν συμπεριληφθεί και το Ηνωμένο Βασίλειο). Αυτό ανεβάζει το μερίδιο των BEV στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων στο 15%, και όλα αυτά παρά τη διακοπή των επιδοτήσεων αγοράς σε αρκετές αγορές — με πιο χαρακτηριστική περίπτωση αυτή της Γερμανίας.
Λιγότερο ενθαρρυντικό είναι ότι η διείσδυση των μεταχειρισμένων BEV ηλικίας κάτω των δύο ετών παραμένει χαμηλή, με μερίδιο αγοράς μόλις 11% και αύξηση μόλις 0,5 ποσοστιαίων μονάδων (π.μ.) το πρώτο τρίμηνο του 2025. Ωστόσο, πιο θετική είναι η είδηση ότι τα παλαιότερα μεταχειρισμένα BEV (ηλικίας 3-4 ετών) ανεβαίνουν και έχουν ήδη ξεπεράσει το 10% στις αγορές της Indicata.
Εν τω μεταξύ, τα plug-in υβριδικά (PHEV) συνεχίζουν να ξεπερνούν τα BEV σε πωλήσεις στην κατηγορία 3-4 ετών, αλλά με τον όγκο τους να παραμένει στάσιμος το πρώτο τρίμηνο, είναι βέβαιο πως θα ξεπεραστούν από τα BEV τους επόμενους μήνες.
Η βενζίνη και τα ήπια υβριδικά (HEV) μαζί αντιστοιχούν στο 61% του συνολικού όγκου μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κάτω των δύο ετών το πρώτο τρίμηνο. Ωστόσο, έχει συμβεί ένα ενδιαφέρον φαινόμενο: τα HEV ξεπερνούν πλέον σε αριθμό τα καθαρά βενζινοκίνητα μοντέλα — το αντίστροφο ίσχυε μέχρι πρόσφατα.
Όσον αφορά τα ντίζελ: όπως αναφέρθηκε, ο μειωμένος αριθμός τους στην κατηγορία έως 2 ετών ξεπεράστηκε από τα BEV τον Μάρτιο. Μια πρωτιά, που σίγουρα δεν θα είναι και η τελευταία.
Το βασικό ζήτημα που παραμένει για την αγορά μεταχειρισμένων BEV είναι το πώς τα πέντε εκατομμύρια BEV που καταχωρήθηκαν στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο τα τελευταία τρία χρόνια — πολλά από τα οποία ολοκληρώνουν τώρα τα συμβόλαια μίσθωσης ή άλλους βραχυπρόθεσμους κύκλους ζωής — θα επανεισαχθούν στην αγορά με δύο βασικές προϋποθέσεις:
(α) διατηρώντας επαρκή υπολειμματική αξία ώστε οι πωλητές να έχουν επαρκές οικονομικό όφελος·
(β) χωρίς να αποσταθεροποιήσουν την αγορά καινούριων BEV μέσω σημαντικά χαμηλότερων τιμών.
Και οι δύο αυτές προϋποθέσεις απαιτούν ισχυρή ζήτηση για μεταχειρισμένα BEV. Και εδώ υπάρχουν λόγοι για αισιοδοξία. Με βάση τον δείκτη Market Days’ Supply (MDS), ο λόγος προσφοράς/ζήτησης έφτασε στο καλύτερο επίπεδο των τελευταίων 1,5 ετών. Αυτό ισχύει για όλους τους τύπους καυσίμου, αλλά στα μεταχειρισμένα BEV της νεότερης ηλικιακής κατηγορίας, η μέση τιμή MDS ήταν σταθερά κάτω από τις 100 ημέρες. «Αυτό δεν είναι ακόμη λόγος για πανηγυρισμούς, αλλά είναι λόγος να ελπίζουμε ότι τα μεταχειρισμένα BEV θα γίνουν πιο προβλέψιμα για τους εμπόρους», σημειώνει η Indicata.
Ο λόγος προσφοράς/ζήτησης για μεταχειρισμένα ντίζελ και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα ήταν παρόμοιος το πρώτο τρίμηνο, αλλά αρχίζουν να διαφαίνονται διαφορές στην εμπορευσιμότητα, υποδεικνύοντας φθίνουσα ενδιαφέρον για τα ντίζελ.
Τα μεταχειρισμένα PHEV παραμένουν πιο εμπορεύσιμα από τα BEV, με μέσο προβάδισμα 10 μονάδων MDS. Τα HEV θεωρούνται «ήρωες εμπορευσιμότητας», με μέση τιμή MDS μόλις 44 μονάδες στην κατηγορία άνω των 3 ετών.
Υπάρχει όμως και ένας τομέας όπου τα ντίζελ συνεχίζουν να κυριαρχούν: τα μεταχειρισμένα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV). Ο τύπος καυσίμου αυτός βελτίωσε την τιμή MDS κατά 3,5 μονάδες. Αυτό οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη χαμηλή ελκυστικότητα των BEV LCV, τα οποία εμφανίζουν MDS τιμές από 130 και πάνω.
Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Indicata, τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (έως 4 ετών) με τις περισσότερες πωλήσεις σε όγκο ήταν:
- το VW Golf (σε όλες τις εκδόσεις καυσίμου),
- το VW T-ROC (μόνο με κινητήρες εσωτερικής καύσης),
- το Toyota Yaris (μόνο σε PHEV) και
- το VW ID.3 (μόνο σε BEV).