Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) αναμένεται να εκτοξευθούν τους επόμενους 12 μήνες, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της έρευνας EY Mobility Consumer Index, με συμμετοχή περισσότερων από 9.000 καταναλωτών από 13 χώρες.
- Το 41% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα EY Mobility Consumer Index, θα επιλέξουν ένα ηλεκτρικό όχημα ως το επόμενο αυτοκίνητό τους – 11% αύξηση από τον Νοέμβριο του 2020
- Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες αποτελούν τον κορυφαίο παράγοντα για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος
- Το 66% των καταναλωτών είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για ένα ηλεκτρικό όχημα
Περισσότεροι από 4 στους 10 (41%) ερωτηθέντες που σχεδιάζουν να αγοράσουν καινούριο αυτοκίνητο τον επόμενο χρόνο, αναφέρουν ότι αυτό θα είναι ηλεκτρικό – μία αύξηση 11 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με τα ευρήματα του Νοεμβρίου 2020 – ενώ 8 στους 10 (77%) ιδιοκτήτες ηλεκτρικού οχήματος, δηλώνουν ότι το επόμενο όχημά τους θα είναι πάλι ηλεκτρικό. Συνολικά, το 50% των ερωτηθέντων αναμένουν να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο (ηλεκτρικό ή με κινητήρα εσωτερικής καύσης), αύξηση 17% σε σχέση με τον περασμένο Νοέμβριο, με το 65% από αυτούς να δηλώνουν ότι θα προβούν σε αγορά μέσα στους επόμενους 12 μήνες.
Η έρευνα, επίσης, αποκαλύπτει ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες αποτελούν τον κορυφαίο λόγο επιλογής κατά την αγορά ηλεκτρικού οχήματος, με το 78% των ερωτηθέντων να δηλώνουν ότι η πανδημία COVID-19 τους ευαισθητοποίησε περισσότερο σχετικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Το 53% όσων σχεδιάζουν να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα αισθάνονται πως έχουν την ευθύνη να μειώσουν τον ατομικό τους αντίκτυπο στο περιβάλλον, ενώ 54% θεωρούν ότι η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος αποτελεί έναν τρόπο για να το πετύχουν.
Το 66% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για ένα ηλεκτρικό όχημα, ποσοστό που εκτοξεύεται στο 91% για όσους σχεδιάζουν να επιλέξουν ένα ηλεκτρικό όχημα ως το επόμενό τους αυτοκίνητο. Παρόλα αυτά, το κόστος ιδιοκτησίας και συντήρησης λειτουργεί ως αποτρεπτικός παράγοντας για όσους δεν σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα.
Η φόρτιση στο επίκεντρο
Παρά το γεγονός ότι η πορεία της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να είναι σύντομα ανοδική, η αβεβαιότητα σχετικά με τις υποδομές φόρτισης παραμένει, και αποτελεί έναν από τους τρεις κορυφαίους προβληματισμούς που απασχολούν όσους δε σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα (32%). Το 47% όσων συμμετείχαν στην έρευνα, θεωρούν ότι δεν υπάρχουν αρκετά σημεία φόρτισης, ούτως ώστε να επενδύσουν στην αγορά ενός τέτοιου οχήματος.
Οι δυνητικοί αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων, από την άλλη, έχουν παρόμοιους προβληματισμούς, με το 38% να δηλώνουν ότι δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα σημεία φόρτισης. Όσον αφορά τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, τα σημεία φόρτισης (84%) και η ταχύτητά της (78%), αποτελούν τους βασικούς προβληματισμούς τους σχετικά με τη διαδικασία της φόρτισης.
Η αυτοκίνηση ανακάμπτει
Παρότι η έρευνα αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των διαδρομών που κάνουν οι καταναλωτές αναμένεται να μειωθεί κατά 5% σε σχέση τα προ-COVID επίπεδα, τα μέσα μαζικής μεταφοράς αποτελούν τον λιγότερο δημοφιλή τρόπο μετακίνησης (με αναμενόμενη μείωση της χρήσης τους κατά 11%), ενώ το αυτοκίνητο αναδεικνύεται ως η κορυφαία επιλογή. Οι περισσότεροι ερωτηθέντες, που είναι είτε κάτοχοι αυτοκινήτου, είτε σκοπεύουν να αγοράσουν ένα, δηλώνουν ότι η δυνατότητα διαρκούς πρόσβασης σε ένα προσωπικό όχημα είναι σημαντική για εκείνους (56%), και ότι η ασφάλεια και η ευεξία τους εξασφαλίζονται σε μεγαλύτερο βαθμό από ένα προσωπικό όχημα (52%).
Επιπροσθέτως, ενώ η έρευνα δείχνει ότι οι μετακινήσεις για προσωπικούς λόγους αναμένεται να ανακάμψουν στα επίπεδα πριν την πανδημία, οι επαγγελματικές μετακινήσεις αναμένεται να μειωθούν κατά 14%, υποδεικνύοντας μία σημαντική στροφή προς την τηλεργασία.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Γιάννης Πιέρρος, Εταίρος του Τμήματος Ελεγκτικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Αυτοκινητοβιομηχανίας και Μεταφορών της EY Ελλάδος και EY Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA), δήλωσε: «Είναι πλέον σαφές ότι η πανδημία έχει περαιτέρω ευαισθητοποιήσει τους πολίτες σε όλον τον κόσμο για το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, και ότι η ευαισθητοποίηση αυτή επηρεάζει άμεσα τις καταναλωτικές τους επιλογές. Για την αυτοκινητοβιομηχανία, αυτό σηματοδοτεί μια πολύ ταχύτερη στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Ήδη βλέπουμε και στην εγχώρια αγορά, την εμφάνιση και την κυκλοφορία ολοένα και περισσότερων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, ενώ δίνονται και τα ανάλογα κίνητρα για την αγορά τους. Η ανάγκη ανάπτυξης ενός εκτενούς δικτύου υποδομών φόρτισης και εν γένει υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, γίνεται πλέον επιτακτική για το αύριο των αστικών, και όχι μόνο, μετακινήσεων. Πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση, πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος και ενέργειας, αλλά και κατασκευαστές, θα πρέπει να συνεργαστούν για να καλυφθεί αυτή η ανάγκη».
Φωτογραφία: EY