
Πόσο σημαντικό παραμένει το ντίζελ, κατ’ επέκταση και η βενζίνη για τους στόλους οχημάτων;
«Το ντίζελ παραμένει μια σημαντική επιλογή για τους εμπορικούς στόλους»: αυτή η φαινομενικά αυτονόητη, αλλά και αξιοσημείωτη δήλωση ενός στελέχους της Skoda έγινε τίτλος συνέντευξης που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα στο γερμανικό επαγγελματικό περιοδικό Autoflotte. Και επ’ αυτού εγείρονται εύλογα ερωτήματα.
Η μετάβαση στα νέα συστήματα κίνησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ευρώπη δημιουργεί ένα παράδοξο: τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) συγκεντρώνουν σχεδόν όλη την προσοχή, αλλά εξακολουθούν να αποτελούν μικρό ποσοστό των συνολικών στόλων. Τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICEs), δηλαδή βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, παραμένουν η πλειοψηφία — χωρίς όμως να συζητούνται αναλόγως.
Οικονομία καυσίμου
Όπως επεσήμανε ο εκπρόσωπος της Skoda, το ντίζελ παραμένει σημαντικό για τους εταιρικούς στόλους· το ίδιο και η βενζίνη, αν και για διαφορετικούς λόγους. Ας δούμε γιατί και τι σημαίνει αυτό.
Τα ντιζελοκίνητα οχήματα είναι σημαντικά λόγω της υψηλής απόδοσης καυσίμου τους. Μελέτη του 2024 από το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (ICCT) δείχνει ότι τα ντίζελ έχουν κατά 15% έως 20% καλύτερη οικονομία καυσίμου σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα. Αυτή η αποδοτικότητα είναι καθοριστική για εργασίες με υψηλά χιλιόμετρα ή/και μεγάλα φορτία.
Έγγραφο του 2023 από την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναφέρει ότι το ντίζελ παραμένει η προτιμώμενη επιλογή για το 68% των επαγγελματικών βαν και το 45% των επιβατικών αυτοκινήτων των ευρωπαϊκών εταιρικών στόλων — ιδιαίτερα στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.
Φθηνότερη βενζίνη
Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα έχουν συνήθως χαμηλότερη αρχική τιμή σε σύγκριση με τα ντίζελ ή τα ηλεκτρικά. Επίσης, μελέτη του 2024 από την VDA (Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας Γερμανίας) υπολογίζει ότι η βενζίνη παραμένει κατά 5% έως 10% φθηνότερη στο πρατήριο από το ντίζελ. Με πιο ομαλή λειτουργία, τα βενζινοκίνητα είναι κατάλληλα για μικτά εταιρικά σχήματα (π.χ. κοινής χρήσης) και για αστικά περιβάλλοντα όπου τα συχνά σταματήματα μειώνουν το πλεονέκτημα του ντίζελ.
Η βενζίνη αποκτά επίσης ρόλο ως «τεχνολογία-γέφυρα» προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση. Λευκή βίβλος της McKinsey (2023) προβλέπει ότι τα ήπια υβριδικά βενζινοκίνητα θα αποτελούν το 25% των πωλήσεων εταιρικών στόλων στην Ευρώπη έως το 2027. Εφόσον χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO₂.
Τα γνωστά πλεονεκτήματα των ICEs, μαζί με τα εμπόδια —πραγματικά ή αντιληπτά— της μετάβασης στα ηλεκτρικά (υψηλό κόστος, δυσκολία φόρτισης, άγχος αυτονομίας) διατηρούν τα υδρογονανθρακικά καύσιμα στους στόλους.
Μειωμένες εκπομπές
Σύμφωνα με έκθεση της Transport & Environment (T&E) του Ιουνίου 2024, τα BEVs αποτελούν μόλις το 14,1% των εταιρικών πωλήσεων — λιγότερο και από την ιδιωτική αγορά, παρά τις συχνές διακηρύξεις ότι οι εταιρικοί στόλοι πρωτοπορούν στην ηλεκτροκίνηση. Τα στοιχεία της ACEA δείχνουν ότι το 78% των εταιρικών ταξινομήσεων το 2024 εξακολουθούν να είναι για οχήματα με βενζίνη ή ντίζελ.
Ωστόσο, δεν πρόκειται πια για τους ρυπογόνους στόλους του παρελθόντος. Τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα, ειδικά με πρότυπο Euro 6d, εκπέμπουν σημαντικά λιγότερα NOx και σωματίδια. Παράλληλα, ορθές πρακτικές διαχείρισης μπορούν να μειώσουν σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ψηφιακά εργαλεία βελτιστοποίησης στόλου μειώνουν την κατανάλωση και το κόστος ως και 30%, ενώ οι τεχνολογίες τηλεματικής επιτρέπουν καλύτερη παρακολούθηση της συμπεριφοράς των οδηγών και περαιτέρω μείωση εκπομπών.
Αναγκαία συστήματα κίνησης
Φυσικά, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης οδεύει προς το τέλος του. Αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, η ΕΕ θα απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων ICE οχημάτων από το 2035. Αυτό δίνει στους στόλους λιγότερο από μια δεκαετία να συνεχίσουν τη χρήση τους.
Πέρα από τη γνώριμη τεχνολογία, η βενζίνη και το ντίζελ εξακολουθούν να προσφέρουν επιχειρησιακά πλεονεκτήματα. Και με τις τεχνολογικές εξελίξεις, οι σύγχρονοι κινητήρες είναι λιγότερο ρυπογόνοι από ποτέ. Όλοι αυτοί οι παράγοντες δείχνουν ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα παραμείνουν απαραίτητοι στους εταιρικούς στόλους για μερικά ακόμη χρόνια.