
Ο ελληνικός Τύπος είναι φτωχότερος, μετά την απώλεια του Κώστα Καββαθά, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ελληνικής δημοσιογραφίας και της εκδοτικής δραστηριότητας, που έφυγε από τη ζωή στις 9 Απριλίου 2025, σε ηλικία 86 ετών.
Ο Κώστας Καββαθάς άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στο χώρο του ειδικού Τύπου, συνδυάζοντας την αγάπη του για την τεχνολογία, την ταχύτητα και την καινοτομία με την αφοσίωσή του στην αλήθεια και την ενημέρωση.
Γεννημένος στην Αθήνα το 1939, ο Καββαθάς αποφοίτησε από το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων. Η δημοσιογραφική του καριέρα ξεκίνησε το 1959 στο περιοδικό «Ταχύτης» και συνεχίστηκε
στην εφημερίδα «Μεσημβρινή», όπου για τρία χρόνια διατηρούσε τη στήλη αυτοκινήτου. Το πάθος του για την ταχύτητα τον οδήγησε να συμμετάσχει σε αγώνες ράλι στην Ελλάδα, ενώ
ως δημοσιογράφος πέταξε με περισσότερους από 23 τύπους μαχητικών αεροσκαφών.
Το 1970, ίδρυσε το περιοδικό «4 Τροχοί», το οποίο δεν ήταν απλώς ένα περιοδικό για αυτο-
κίνητα – ήταν ένα σημείο αναφοράς για την τεχνολογία, την οδήγηση, την ασφάλεια, και τη σχέση του ανθρώπου με τη μηχανή. Ο ίδιος στήριξε όσο λίγοι την οδική ασφάλεια και την εκπαίδευση οδηγών, συχνά συγκρουόμενος με κρατικούς φορείς και υπηρεσίες, επισημαίνοντας παραλείψεις που έθεταν σε κίνδυνο τη ζωή των πολιτών. Μέσα από τις στήλες του δεν δίσταζε να είναι καυστικός απέναντι σε πολιτικούς, γραφειοκρατία και κατεστημένα συμφέροντα. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι «4 Τροχοί» είναι το περιοδικό που καθιέρωσε, μεταξύ άλλων, τις δοκιμές αυτοκινήτων με χρήση ειδικών οργάνων για τη μέτρηση των επιδόσεων των αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα εισήγαγε μια νέα αισθητική σε σχέση με τις φωτογραφίσεις και τις παρουσιάσεις τους.
Ο Κώστας Καββαθάς δεν περιορίστηκε όμως μόνο στον χώρο του αυτοκινήτου. Αντίθετα, προχώρησε στην έκδοση μιας σειράς περιοδικών που άφησαν το στίγμα τους στον ελληνικό
εκδοτικό χώρο. Το περιοδικό «Πτήση & Διάστημα» (1979) αποτέλεσε επίσης μια πρωτο-
ποριακή έκδοση. Σε μια Ελλάδα με περιορισμένη επαφή με την αεροπορική κουλτούρα, ο Καββαθάς τόλμησε να μιλήσει για την πολεμική και πολιτική αεροπορία, τα διαστημικά προγράμματα αλλά και την αμυντική τεχνολογία και γεωστρατηγική. Το περιοδικό ξεχώρισε για τη σοβαρή τεκμηρίωση, τις αποκλειστικές συνεντεύξεις, τις τεχνικές αναλύσεις οπλικών συστημάτων και την απαράμιλλη εικονογράφηση. Ήταν από τα πρώτα μέσα που μετέδωσαν
στο ελληνικό κοινό την αίσθηση ότι «ανήκουμε σε έναν πλανήτη που κοιτάζει προς τα άστρα».
Το περιοδικό «Ήχος & Hi-Fi» έφερε στην Ελλάδα την κουλτούρα της υψηλής πιστότητας στον ήχο και τη μουσική. Σε εποχές που το ραδιόφωνο ήταν «λαϊκή υπόθεση» και η τεχνολογία περιορισμένη, ο Καββαθάς ανέδειξε τη σημασία της ποιότητας στην ακρόαση, παρουσίασε τεχνολογικές εξελίξεις στα ηχοσυστήματα και άνοιξε το δρόμο για μια νέα αγορά, εκείνη των hi-end ηχητικών λύσεων.
Η έκδοση του «RAM» ήρθε στη δεκαετία του ’90 και αποτέλεσε την πύλη εισόδου των Ελλήνων στην ψηφιακή εποχή. Στις σημαντικότερες εκδοτικές προσπάθειες του Κώστα Καββαθά περιλαμβάνεται επίσης και το περιοδικό «2 Τροχοί», στο οποίο αποτυπώθηκε η αγάπη του για τη μοτοσυκλέτα. Η λίστα, ωστόσο, με τα περιοδικά που εκδόθηκαν από τις Τεχνικές Εκδόσεις, την εταιρεία που ίδρυσε ο Κώστας Καββαθάς με τη σύζυγό του, Σόφη, δεν τελειώνει εδώ, καθώς περιλαμβάνει πολλά ακόμα έντυπα, όπως τα: «Οδηγώντας», «Σκάφος και Θάλασσα», «Γεύση», «Ταξιδεύοντας», «Επιστήμη και Τεχνολογία» κ.λπ. Επίσης, ο Κώστας Καββαθάς υπήρξε επί σειρά ετών μέλος της κριτικής επιτροπής του θεσμού «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς».
Το τελευταίο αντίο στον εκλιπόντα είπαν συγγενείς, συνάδελφοι και φίλοι την Παρασκευή
11, Απριλίου στις 11:30 στο χωριό Βυτιναίικα της Ηλείας.