Σύμφωνα με εκτιμήσεις αυτή την στιγμή κινούνται στους ελληνικούς δρόμους περίπου 500.000 ανασφάλιστα οχήματα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ).
Επιστολή στον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα έστειλε το ΕΕΑ με την οποία ζητά να εφαρμοστεί η νομοθεσία για τα, περίπου, 500.000 οχήματα που είναι ακάλυπτα από ασφάλιση.
Όπως αναφέρει σε άρθρο του ο πρόεδρος του ΕΕΑ, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου: «Πολλές φορές στο δημόσιο διάλογο κατατίθενται απόψεις για ανάγκη λήψης μέτρων προκειμένου να παταχθούν παραβατικές συμπεριφορές. Τι γίνεται όμως όταν υπάρχει σχετική νομοθεσία αλλά δεν τηρείται;
Πιο τρανταχτό παράδειγμα από αυτό που συμβαίνει με τα ανασφάλιστα οχήματα στην Ελλάδα, δεν υπάρχει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αυτή την στιγμή κινούνται στους δρόμους της χώρας περίπου 500.000 οχήματα που είναι ακάλυπτα από ασφάλιση. Σχετικός νόμος για την πάταξη του φαινομένου -μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων ώστε να εντοπίζονται τα ανασφάλιστα και να τιμωρούνται οι παραβάτες- υπάρχει από το 2015, όμως το πρόβλημα είναι ότι δεν εφαρμόζεται.
Πρόκειται για μία «πληγή», τόσο για την οικονομία, όσο και για την ασφαλιστική αγορά. Κυρίως όμως για το κοινωνικό σύνολο, καθώς οι συνέπειες κάποιου που θα εμπλακεί σε ατύχημα ή δυστύχημα, είναι οδυνηρές. Για να μπορέσει να αποζημιωθεί το θύμα ενός τροχαίου και να ανταποκριθεί στα έξοδα θεραπειών ή νοσηλειών, πρέπει να “τρέξει” πολύ δύσκολες διαδικασίες αξίωσης χρηματικών ποσών.
Εμείς, ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, έχουμε προχωρήσει σε μία σειρά από ενέργειες ενημερώνοντας θεσμικά όλους τους αρμόδιους φορείς για την επείγουσα ανάγκη εφαρμογής του νόμου, όμως χωρίς αποτέλεσμα μέχρι και αυτή την στιγμή.
Μόλις πριν από λίγες ημέρες ενημερώσαμε με σχετική επιστολή τον υπουργό Ανάπτυξης, κ. Κώστα Σκρέκα, με την ελπίδα ότι επιτέλους θα υπάρξει μέριμνα από την πλευρά της Πολιτείας».
Ο πρόεδρος υπογραμμίζει, ακόμη, «είναι αδιανόητο να μην μπορούν να διασταυρωθούν τα στοιχεία των κατόχων οχημάτων ώστε να εξουδετερωθεί μια και καλή αυτή η “βόμβα” των ανασφάλιστων οχημάτων. Δεν μπορεί το 2023 οχήματα που είναι στη βάση δεδομένων της εφορίας να μην εμφανίζονται στις αντίστοιχες βάσεις δεδομένων κυκλοφορούντων οχημάτων του υπουργείου Μεταφορών».
Ο ίδιος σημειώνει ότι, με την εφαρμογή του νόμου μπορεί να παταχθεί η αντικοινωνική συμπεριφορά κάποιων, που ενώ γνωρίζουν ότι το όχημά τους είναι ανασφάλιστο, επιλέγουν συνειδητά να κυκλοφορούν ως δημόσιος κίνδυνος.
Ο πρόεδρος υπενθυμίζει τι προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Αν κάποιος κάτοχος οχήματος παραλάβει ειδοποιητήριο, πρέπει μέσα σε 8 ημέρες είτε να αποδείξει πως το όχημά του είναι ασφαλισμένο είτε να προχωρήσει στην ασφάλιση του οχήματός του και να πληρώσει το παράβολο των 250 ευρώ. Εάν δεν συμμορφωθεί, ο νόμος προβλέπει την επιβολή νέου προστίμου 500 ευρώ αλλά και διοικητικές κυρώσεις που περιλαμβάνουν αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
Σε περίπτωση ατυχήματος ή για τρία χρόνια σε περίπτωση υποτροπής, προβλέπεται αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια.
Επίσης χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα προβλέπεται φυλάκιση από δύο μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ.
«Βλέπουμε δηλαδή ότι ο νομοθέτης έχει προβλέψει αυστηρές ποινές, κρίνοντας ως σοβαρή την παράβαση. Το ζητούμενο πλέον είναι ο νόμος που έχει ψηφιστεί από τη Βουλή, επιτέλους να εφαρμοστεί» καταλήγει ο πρόεδρος.
Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος απαιτεί κάθε όχημα να διαθέτει τουλάχιστον ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων, γνωστή ως Υποχρεωτική Αστική Ευθύνη. Η κάλυψη αυτή διασφαλίζει ότι παρέχεται αποζημίωση σε τρίτους για τυχόν σωματικές βλάβες, υλικές ζημίες ακόμα και θάνατο, που προκύπτουν από ατύχημα που προκλήθηκε από το ασφαλισμένο όχημα. Η κάλυψη αστικής ευθύνης είναι η ελάχιστη ασφάλιση που οφείλει κάθε ιδιοκτήτης να έχει και παρέχεται στο βασικό πακέτο ασφάλειας ενός αυτοκινήτου.
ΑΠΕ/ΜΠΕ