Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση έκαναν τα επόμενα βήματα για την επίσημη κατοχύρωση της εμπορικής τους συμφωνίας, παρουσιάζοντας σχέδια που θα μπορούσαν να μειώσουν τους δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα μέσα σε εβδομάδες, ενώ παράλληλα ανοίγουν τον δρόμο για νέες πιθανές εκπτώσεις σε χάλυβα και αλουμίνιο.

Η κοινή δήλωση που εκδόθηκε στις 21 Αυγούστου σηματοδοτεί πρόοδο σε σχέση με την προκαταρκτική συμφωνία που είχε ανακοινωθεί έναν μήνα νωρίτερα. Περιλαμβάνει συγκεκριμένα ορόσημα για την ΕΕ, προκειμένου να εξασφαλίσει τις υποσχεθείσες κλαδικές μειώσεις δασμών σε αυτοκίνητα, φαρμακευτικά προϊόντα και ημιαγωγούς, καθώς και νέες δεσμεύσεις για τη ρύθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών.

Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επανειλημμένα επαίνεσε το εκτεταμένο εμπορικό πλαίσιο ΗΠΑ-ΕΕ, χαρακτηρίζοντάς το «μεγάλη συμφωνία» σε συνάντηση στον Λευκό Οίκο στις 18 Αυγούστου με ξένους ηγέτες, ανάμεσά τους την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Η συμφωνία παρέχει προβλεψιμότητα και «παραδίδει απτά οφέλη στους πολίτες και τις επιχειρήσεις μας, ενώ ενισχύει τις διατλαντικές σχέσεις», ανέφερε η φον ντερ Λάιεν σε ανάρτησή της στην πλατφόρμα X.

Η εξέλιξη αυτή υπογραμμίζει τον τρόπο που διεξάγονται οι εμπορικές διαπραγματεύσεις υπό τον Τραμπ: αρχικές, γενικές εξαγγελίες, οι οποίες ακολουθούνται από εβδομάδες —ή και περισσότερο— λεπτομερών διαπραγματεύσεων. Πολλές από αυτές συνδέονται και με ευρύτερες πολιτικές αλλαγές, οι οποίες ενδέχεται να χρειαστούν χρόνο για να υλοποιηθούν.

Για παράδειγμα, ο Τραμπ έχει ήδη επιβάλει ενιαίο δασμό 15% στα περισσότερα ευρωπαϊκά προϊόντα — το μισό από το 30% που είχε απειλήσει προηγουμένως. Όμως η υπόσχεση των ΗΠΑ να επεκτείνουν αυτόν τον χαμηλότερο συντελεστή και στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά τους εξαρτάται τώρα από το αν η ΕΕ θα παρουσιάσει επίσημα νομοθετική πρόταση για την κατάργηση μιας σειράς δικών της δασμών σε αμερικανικά βιομηχανικά προϊόντα, καθώς και για την παροχή «προτιμησιακής πρόσβασης στην αγορά» για ορισμένα αμερικανικά αλιευτικά και αγροτικά προϊόντα.

Σήμερα, η ΕΕ αντιμετωπίζει δασμούς 27,5% στα αυτοκίνητα που εξάγει στις ΗΠΑ.

Η κοινή δήλωση περιγράφει συγχρονισμένες ενέργειες και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, με τις ΗΠΑ να κωδικοποιούν τη μείωση των δασμών στα αυτοκίνητα μόλις η ΕΕ «εισαγάγει επίσημα την αναγκαία νομοθετική πρόταση» για τις δικές της μειώσεις δασμών. Οι μειωμένοι δασμοί 15% στις ευρωπαϊκές εισαγωγές αυτοκινήτων — χαμηλότεροι από το 27,5% που είχε προηγουμένως επιβάλει ο Τραμπ — θα ισχύσουν από την αρχή του ίδιου μήνα κατά τον οποίο θα προωθηθεί η σχετική νομοθεσία.

Αυτή η αλλαγή θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ μέσα σε εβδομάδες, δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος της κυβέρνησης Τραμπ σε ενημέρωση δημοσιογράφων. Η εξέλιξη αναμενόταν με αγωνία από ορισμένα κράτη-μέλη της ΕΕ, ιδίως τη Γερμανία, η οποία το 2024 εξήγαγε στις ΗΠΑ νέα αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αξίας 34,9 δισ. δολαρίων.

Ο νομοθετικός «μηχανισμός ενεργοποίησης» έχει σχεδιαστεί ώστε να διασφαλίσει ότι η ΕΕ θα εκπληρώσει τις υποσχέσεις της για μείωση δασμών — και να διασφαλίσει ότι το μπλοκ των 27 κρατών-μελών θα έχει την απαιτούμενη πολιτική πίεση για να αποκτήσει την εντολή που χρειάζεται για τις αλλαγές, εξήγησε ο αξιωματούχος.

Οι ΗΠΑ δεσμεύονται να εφαρμόσουν χαμηλότερους δασμούς πλέον-ευνοούμενου κράτους (MFN) σε μια σειρά άλλων ευρωπαϊκών προϊόντων — περιλαμβανομένων αεροσκαφών και ανταλλακτικών τους, γενοσήμων φαρμάκων και των συστατικών τους, καθώς και ορισμένων φυσικών πόρων όπως ο φελλός. Οι ΗΠΑ ανανεώνουν επίσης τη δέσμευσή τους να διατηρήσουν ανώτατο όριο 15% στους κλαδικούς δασμούς για ευρωπαϊκά φαρμακευτικά προϊόντα, ημιαγωγούς και ξυλεία.

Η συμφωνία ανοίγει επίσης τον δρόμο για μειωμένους δασμούς σε ορισμένα προϊόντα χάλυβα, αλουμινίου και παραγώγων τους μέσω συστήματος ποσοστώσεων. Αυτό σηματοδοτεί αλλαγή σε σχέση με τις δηλώσεις του Λευκού Οίκου τον Ιούλιο, όταν η κυβέρνηση Τραμπ επέμενε ότι οι δασμοί σε αυτά τα μέταλλα θα παρέμεναν στο 50%, ώστε να μειωθούν τα εμπορικά ελλείμματα με την ΕΕ και να αυξηθούν τα έσοδα για τις ΗΠΑ.

Σχετικά με τον χάλυβα και το αλουμίνιο, η ΕΕ και οι ΗΠΑ δηλώνουν τώρα ότι «προτίθενται να εξετάσουν τη δυνατότητα συνεργασίας για την προστασία των αντίστοιχων εγχώριων αγορών τους από την υπερπαραγωγή, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ασφαλείς αλυσίδες εφοδιασμού μεταξύ τους», σύμφωνα με την κοινή δήλωση.

Το έγγραφο εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με το πώς η ΕΕ θα εκπληρώσει την υπόσχεσή της να επενδύσει 600 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ ή να αγοράσει περίπου 750 δισ. δολάρια σε αμερικανικούς ενεργειακούς πόρους — συμπεριλαμβανομένου υγροποιημένου φυσικού αερίου, πετρελαίου και προϊόντων πυρηνικής ενέργειας — έως το 2028.

Αναμένεται ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις ευρωπαϊκών εταιρειών θα κατευθυνθούν σε στρατηγικούς τομείς στις ΗΠΑ, όπως η φαρμακευτική βιομηχανία, οι ημιαγωγοί και η προηγμένη μεταποίηση, δήλωσε ο ανώτερος αξιωματούχος.

Παράλληλα, η ΕΕ σκοπεύει να αυξήσει σημαντικά τις προμήθειες στρατιωτικού και αμυντικού εξοπλισμού από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη δήλωση, και προτίθεται να αγοράσει τουλάχιστον 40 δισ. δολάρια σε αμερικανικά τσιπ τεχνητής νοημοσύνης.

Σύμφωνα με την κοινή δήλωση, η ΕΕ σκοπεύει να παρέχει προτιμησιακή πρόσβαση στην αγορά για αμερικανικά αλιευτικά και μη ευαίσθητα αγροτικά προϊόντα, περιλαμβανομένων ξηρών καρπών, ορισμένων γαλακτοκομικών, φρέσκων και μεταποιημένων φρούτων και λαχανικών, μεταποιημένων τροφίμων, σπόρων σποράς, σογιέλαιου, καθώς και χοιρινού και βίσονα.

Τις τελευταίες εβδομάδες, οι συζητήσεις γύρω από τους κανονισμούς της ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες και πιθανές ελαφρύνσεις για ορισμένα προϊόντα — όπως κρασί και οινοπνευματώδη — θεωρήθηκαν ότι παρατείνουν τις διαπραγματεύσεις. Η ΕΕ δεν εξασφάλισε χαμηλότερους δασμούς για τα αλκοολούχα ποτά στην κοινή δήλωση.

Ωστόσο, οι ΗΠΑ και η ΕΕ δεσμεύονται να αντιμετωπίσουν ορισμένα από αυτά που το κείμενο αποκαλεί «αδικαιολόγητα εμπόδια στο ψηφιακό εμπόριο», με την ΕΕ να επιβεβαιώνει ότι δεν θα υιοθετήσει ούτε θα διατηρήσει τέλη χρήσης δικτύου.

Η ΕΕ έχει επίσης δεσμευθεί να εργαστεί για την παροχή περισσότερων «ευελιξιών» στον δασμό της για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από το επόμενο έτος, ενώ θα επιδιώξει να διασφαλίσει ότι οι απαιτήσεις της για δέουσα επιμέλεια και αναφορές βιωσιμότητας των εταιρειών δεν θα αποτελέσουν «αδικαιολόγητους περιορισμούς στο διατλαντικό εμπόριο».

Οι πιθανές αλλαγές θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν πιο ελαστικές απαιτήσεις συμμόρφωσης για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τη δήλωση.

Προηγούμενο άρθροVolkswagen: Tο μέλλον της κινητικότητας – Στην IAA MOBILITY του Μονάχου
Επόμενο άρθροDacia Sandero: Kορυφαίο σε πωλήσεις στην Ευρώπη τον Ιούλιο