Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να επισπεύσει τα μέτρα για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αντιμετωπίζει πιέσεις από τον κινεζικό ανταγωνισμό, τους αμερικανικούς δασμούς και την ασταθή μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση.

Ωστόσο, οι ρυθμιστικές αρχές δεν προσέφεραν άμεση ανακούφιση από την υποχρέωση μηδενικών εκπομπών το 2035, που ζητούσε η βιομηχανία.

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν συναντήθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες με διευθύνοντες συμβούλους και άλλους παράγοντες της αγοράς, στο πλαίσιο της τρίτης φάσης του «στρατηγικού διαλόγου». Η επόμενη συνάντηση αναμένεται πριν από τον Δεκέμβριο.

Οι ενώσεις του κλάδου υποστηρίζουν ότι ο στόχος για το 2035, που ουσιαστικά απαγορεύει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, δεν είναι εφικτός με τα σημερινά δεδομένα. Η Κομισιόν θα επισπεύσει την αναθεώρηση του στόχου μηδενικών εκπομπών CO2 από το 2026 στο τέλος του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με το Reuters.

Η ACEA, ο κύριος φορέας πίεσης των αυτοκινητοβιομηχανιών, χαιρέτισε τη «σαφή εστίαση» των συνομιλιών. «Συμφωνούμε με την Πρόεδρο της Επιτροπής ότι απαιτείται τολμηρή και ταχεία δράση», δήλωσε ο Ola Källenius, πρόεδρος της ACEA και CEO της Mercedes-Benz. Η ένωση των Ευρωπαίων κατασκευαστών υπογράμμισε ότι χρειάζονται «συγκεκριμένα βήματα» ώστε το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις εκπομπές CO2 να είναι «ρεαλιστικό».

Από την πλευρά της η CLEPA, κύριος φορέας πίεσης των προμηθευτών, ζήτησε «ουσιαστική και έγκαιρη αναθεώρηση της ρύθμισης CO2» και «αληθινή ανοικτότητα σε όλες τις κλιματικά ουδέτερες τεχνολογίες», συμπεριλαμβανομένων χαλαρότερων κανόνων για τα plug-in υβριδικά, τα υβριδικά μεγάλης εμβέλειας, το υδρογόνο και τα ανανεώσιμα καύσιμα.

Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν επίσης να επιταχύνουν την εφαρμογή του «Σχεδίου Δράσης» που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο, με στόχους για τις εκπομπές CO2 του 2025, μέτρα για ισότιμο ανταγωνισμό έναντι της Κίνας, τόνωση της ζήτησης EV και ανάπτυξη ευρωπαϊκής αλυσίδας εφοδιασμού μπαταριών. Παράλληλα, υπογράφηκε Μνημόνιο Συναντίληψης για την επιτάχυνση της έρευνας και καινοτομίας στον τομέα της βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας.

Επανεξέταση με έμφαση στα βαν

Η αναθεώρηση του στόχου του 2035 θα εξετάσει ειδικά τα επαγγελματικά βαν, καθώς μόνο το 8,5% των νέων πωλήσεων είναι ηλεκτρικά, έναντι περίπου 17% για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Το νέο πλαίσιο ίσως περιλαμβάνει κλιματικά ουδέτερα καύσιμα, plug-in υβριδικά ή συστήματα επέκτασης αυτονομίας.

Ρυθμίσεις για μικρά αυτοκίνητα

Οι ρυθμιστικές αρχές εξετάζουν επίσης νέα κατηγορία μικρών και οικονομικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με πιθανές φορολογικές ελαφρύνσεις και επιπλέον μόρια συμμόρφωσης. Renault και Stellantis έχουν πιέσει για αυτό το καθεστώς, το οποίο υποστήριξε η φον ντερ Λάιεν. Ο John Elkann της Stellantis προειδοποίησε ότι χωρίς αλλαγή πορείας, θα χρειαστούν «επώδυνες αποφάσεις» για την παραγωγική βάση τα επόμενα τρία χρόνια.

Στόχοι για στόλους και επενδύσεις

Οι νέες προτάσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν κανόνες αποανθρακοποίησης για εταιρικούς στόλους (που αποτελούν το 60% των νέων ταξινομήσεων), απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου για μπαταρίες και εξαρτήματα, καθώς και όρους για τις επενδύσεις ξένων κατασκευαστών, ιδιαίτερα από την Κίνα.

Προηγούμενο άρθροBMW & MINI: Νέοι τιμοκατάλογοι
Επόμενο άρθροΕβδομάδα Ευρωπαϊκής Κινητικότητας 2025