Τις προοπτικές της αγοράς επιβατικών (PC) και ελαφρών επαγγελματικών (LCV) αυτοκινήτων εξετάζουν οι τελευταίες μελέτες της Dataforce.  

Μετά από μια ισχυρή χρονιά για τα επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) το 2024, τα αυστηρότερα όρια εκπομπών CO₂ επιβάλλουν άλμα στις ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) το 2025 στις χώρες της ΕΕ27 + Νορβηγία, Ισλανδία, Ελβετία. Η αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV) αναμένεται να σημειώσει μικρή κάμψη το 2025, με την ανάκαμψη να προβλέπεται λίγο αργότερα. Οι αγορές LCV υστερούν στην πορεία ηλεκτροκίνησης. Έτσι, οι ταξινομήσεις είναι εξαιρετικά απίθανο να ανταποκριθούν στους στόχους CO₂ που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για το τρέχον έτος. Το μερίδιο των BEV αναμένεται να φτάσει στο 50% του συνολικού όγκου μέχρι το 2030.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την Dataforce , το περασμένο έτος αποδείχθηκε ισχυρό για τις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), καθώς πολλοί αγοραστές προχώρησαν σε πρόωρες αγορές ενόψει των αυστηρότερων κανονισμών εκπομπών CO₂ της ΕΕ από το 2025. Παράλληλα, το μερίδιο αγοράς των BEV παρέμεινε στάσιμο λόγω της μείωσης των επιδοτήσεων. Αυτή η δυναμική προδιαγράφει μια ενίσχυση στο μερίδιο των BEV στις φετινές ταξινομήσεις.

Κοιτώντας πέρα από το τρέχον έτος, η συνεχής τεχνολογική πρόοδος, οι οικονομίες κλίμακας και η είσοδος νέων παικτών στην αγορά ήδη οδηγούν σε μείωση τιμών. Οι σημαντικές βελτιώσεις στην αυτονομία και τις υποδομές φόρτισης θα αποτελέσουν τη βάση για να γίνουν τα BEV το νέο πρότυπο της βιομηχανίας. Η Dataforce αναμένει ότι έως το 2030, τα BEV θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% όλων των νέων ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων.

Οι αυστηροί στόχοι μείωσης εκπομπών CO₂, που δεν περιορίζονται μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα, θα περιορίσουν το συνολικό περιθώριο ανάπτυξης και θα εισάγουν επιπλέον μεταβλητότητα στην πορεία προς το 2030. Ακόμα και υπό συνθήκες αναμενόμενης οικονομικής ανάπτυξης, η Dataforce προβλέπει ότι οι ετήσιοι όγκοι ταξινομήσεων θα επιβραδυνθούν αφότου ξεπεραστεί το σημείο καμπής των BEV.

Εστιάζοντας στον ιδιωτικό τομέα, η Dataforce αναμένει μόνο μέτρια αύξηση, καθώς η μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη και η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης οδηγούν πολλούς αγοραστές να αναβάλλουν σημαντικές επενδύσεις και να στηρίζονται περισσότερο σε παλαιότερα και μεταχειρισμένα οχήματα.

Η προοπτική για τα οχήματα ICE καθίσταται όλο και πιο δυσμενής: οι επικείμενες απαγορεύσεις στην κίνηση ντιζελοκίνητων στις αστικές περιοχές, τα υψηλά φορολογικά καθεστώτα και η μείωση των κινήτρων φθείρουν τη δημοτικότητά τους μεταξύ διαχειριστών στόλων και οδηγών με μεγάλες χιλιομετρικές ανάγκες. Την ίδια στιγμή, η πτώση του κόστους των BEV και η εισαγωγή του ETS-2 (μηχανισμός τιμολόγησης CO₂) το 2026, που αυξάνει το κόστος των ορυκτών καυσίμων, θα γείρουν περαιτέρω την πλάστιγγα του συνολικού κόστους κατοχής υπέρ της ηλεκτροκίνησης.

Αγορά LCV: Οι ταξινομήσεις Ελαφρών Επαγγελματικών Οχημάτων (LCV) σημείωσαν αξιόλογη ανάκαμψη το 2023 και το 2024, μετά τις μεγάλες πτώσεις κατά τις περιόδους έλλειψης εφοδιασμού το 2020 και το 2022. Ωστόσο, παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα. Το 2024, πολλές επιχειρήσεις επίσπευσαν αγορές λόγω των επερχόμενων ορίων CO₂ της ΕΕ, με αποτέλεσμα το 2025 να αναμένεται να υστερήσει σε σύγκριση με τα ισχυρά αποτελέσματα του προηγούμενου έτους.

Σε αντίθεση με τα επιβατικά οχήματα, τα LCV αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις υπό τα νέα όρια εκπομπών CO₂, καθώς το επίπεδο ηλεκτροκίνησης παραμένει χαμηλό. Η Dataforce εκτιμά ότι η ανάκαμψη μετά τους κανονισμούς θα εξαρτηθεί από τη συνεχιζόμενη μείωση κόστους, την κυκλοφορία πιο ικανών ηλεκτρικών μοντέλων LCV και τη διατήρηση θετικής οικονομικής πορείας.

Ο τομέας LCV παραμένει σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένος από το ντίζελ, το οποίο κάλυψε το 86% των ταξινομήσεων το 2024. Ακόμα κι αν οι πωλήσεις ντίζελ υποχωρήσουν το 2025, οι κατασκευαστές θα δυσκολευτούν να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις εκπομπών CO₂ βάσει του κανονισμού EU-CAFE, και πιθανότατα θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα, καθώς η κατηγορία στερείται BEV επιλογών.

Η ευρύτερη ηλεκτροκίνηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη χρήση του οχήματος: στόλοι ταχυμεταφορών και τελευταίου μιλίου δείχνουν ισχυρή αποδοχή, ενώ οι εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου, με μεγάλες διαδρομές και βαριά φορτία, δεν μπορούν ακόμη να αντικαταστήσουν τα ντιζελοκίνητα LCV με ηλεκτρικά. Η συμμόρφωση με τους μελλοντικούς κανονισμούς CO₂ και η μεταστροφή της αγοράς θα απαιτήσουν θεμελιώδεις αλλαγές στις στρατηγικές στόλου, ώστε τα BEV-LCV να ανταποκρίνονται στις ειδικές απαιτήσεις των επαγγελματικών χρηστών.

Σχετικά με τις μελέτες

Σε δύο ξεχωριστές μελέτες, η έκθεση Dataforce για τα Επιβατικά και τα Ελαφρά Επαγγελματικά Οχήματα στην ΕΕ για το 2025 καλύπτει τις τρέχουσες εξελίξεις στις αντίστοιχες ευρωπαϊκές αγορές. Οι αναφορές περιλαμβάνουν επικαιροποιημένα δεδομένα ταξινομήσεων από 30 ευρωπαϊκές χώρες (ΕΕ27 + Νορβηγία, Ισλανδία, Ελβετία).

Εκτός από την ανάλυση των τελευταίων πέντε ετών σε τέσσερις επιμέρους αγορές —Ιδιώτες, Εταιρικοί Στόλοι, Ενοικιάσεις και Οχήματα Αντιπροσώπων & Κατασκευαστών— οι εκθέσεις προβλέπουν και την πορεία κάθε τομέα έως το 2030, με λεπτομερείς εκτιμήσεις που ενσωματώνουν τάσεις, κανονιστικά ορόσημα και βασικά γεγονότα. Επιπλέον, παρουσιάζονται δεδομένα για τους ηγέτες της αγοράς ανά χώρα (μάρκα), τα δημοφιλέστερα μοντέλα και τα κυρίαρχα τμήματα της αγοράς οχημάτων.

Προηγούμενο άρθροChevrolet: Η Corvette ZR1X του 2026 με 1.250 ίππους
Επόμενο άρθροΤο Ford Puma Gen-E στην Ελλάδα – Δημοσιογραφική παρουσίαση