
Οι επιπτώσεις των δασμών αρχίζουν να γίνονται αισθητές καθώς η δια θαλάσσης μεταφορά οχημάτων μειώνεται πάνω από 70%.
Ο όγκος των αυτοκινήτων που μεταφέρονται στις ΗΠΑ μέσω θαλάσσιων διαδρομών έχει καταρρεύσει ως αποτέλεσμα των δασμών που επέβαλε ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στις εισαγόμενες οχηματικές μονάδες.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων εμπορίου Descartes Datamyne, ο θαλάσσιος όγκος εισαγωγών για μηχανοκίνητα οχήματα μειώθηκε κατά 72,3% τον Μάιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους.
Οι εισαγωγείς μετέφεραν περίπου 9.380 λιγότερες μονάδες ισοδύναμες με εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδών (TEU) στις ΗΠΑ τον περασμένο μήνα. Κάθε τέτοια μονάδα αντιστοιχεί περίπου σε ένα όχημα, ανάλογα με το μέγεθός του, σύμφωνα με τη Descartes.
Η απότομη πτώση δείχνει ότι οι δασμοί στα οχήματα έχουν απτή επίδραση στις αποφάσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι δασμοί 25% στα αυτοκίνητα που τέθηκαν σε ισχύ τον Απρίλιο ενδέχεται να οδήγησαν τις εταιρείες που αποστέλλουν ολοκληρωμένα αυτοκίνητα στο εξωτερικό να αναστείλουν προσωρινά τις αποστολές τους, ελπίζοντας ότι ο Τραμπ τελικά θα αποσύρει τους πιο επαχθείς δασμούς.
Τα δεδομένα των θαλάσσιων μεταφορών δεν περιλαμβάνουν εισαγωγές που περνούν από τα βόρεια και νότια σύνορα, αλλά καλύπτουν αποστολές από την Ευρώπη και την Ασία, δηλαδή μέσω ωκεάνιων διαδρομών.
Τα στοιχεία καταγράφουν αποστολές βάσει των κωδικών του Εναρμονισμένου Δασμολογίου. Η Descartes παρακολουθεί επίσης τις εισαγωγές ανταλλακτικών αυτοκινήτων, οι οποίες παρουσίασαν μικρότερη μείωση.
Ο κωδικός που σχετίζεται με εξαρτήματα και αξεσουάρ οχημάτων κατέγραψε μείωση 14,8% σε ετήσια βάση για τον Μάιο.
Ο όγκος των αμαξωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των καμπίνων, για συγκεκριμένα οχήματα παρουσίασε αύξηση 18% από τον Μάιο 2024 έως τον Μάιο 2025.
Η εικόνα όσον αφορά τους δασμούς παραμένει αβέβαιη. Η κυβέρνηση Τραμπ έχει εκδώσει διευκρινίσεις για την αποτροπή της «συσσώρευσης» δασμών σε αλουμίνιο και χάλυβα πάνω στους δασμούς αυτοκινήτων, έχει δώσει κάποιες πληροφορίες σχετικά με την αποζημίωση για δασμούς σε εξαρτήματα και έχει τροποποιήσει τις πολιτικές «ανταποδοτικών» δασμών κατά χώρα.
Τον Μάιο, ο Τραμπ συνήψε συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο που επιτρέπει στους Βρετανούς κατασκευαστές να εξάγουν 100.000 οχήματα στις ΗΠΑ με δασμό 10%.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να αναμένουν τελικές οδηγίες από την κυβέρνηση για θέματα όπως η διαδικασία αίτησης επιστροφής των δασμών σε εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται σε οχήματα συναρμολογημένα στις ΗΠΑ.
Ενώ οι αντιπρόσωποι αυτοκινήτων πωλούν ακόμη απόθεμα δύο ή τριών μηνών που αποκτήθηκε πριν την επιβολή των δασμών, οι τιμές των οχημάτων έχουν ήδη αυξηθεί ελαφρώς.
Τον Απρίλιο καταγράφηκε αύξηση 0,3% στις τιμές των οχημάτων σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Τράπεζα του Σεντ Λούις.
Οι Ασιατικές και Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες —αυτές δηλαδή που εξάγουν κυρίως μέσω θαλάσσης— ενδέχεται να βρίσκονται σε μειονεκτική θέση. Ενδέχεται να πληρώνουν υψηλότερους δασμούς σε σύγκριση με τις αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες μπορούν να μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ, αξιοποιώντας παράλληλες εγκαταστάσεις σε διάφορες χώρες της Βόρειας Αμερικής.
Οι Ford, General Motors και Stellantis «είναι καθιερωμένες εταιρείες· έχουν μεγαλύτερη παρουσία από πολλούς ευρωπαϊκούς κατασκευαστές» στη Βόρεια Αμερική, δήλωσε ο Steve Man, αναλυτής παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και βιομηχανιών στην Bloomberg Intelligence. «Πιστεύω ότι οι δασμοί θα επηρεάσουν περισσότερο τις ασιατικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες».