Ο κίνδυνος πυρκαγιάς / ανάφλεξης δεν είναι μεγαλύτερος για τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα σε σχέση με τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης: Σύμφωνα με τον Andrew Klock από την Εθνική Ένωση Πυροπροστασίας των ΗΠΑ, τα ηλεκτρικά δεν είναι πιο επικίνδυνα, αλλά απλώς έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες.
Οι πυρκαγιές σε μπαταρίες ηλεκτρικών προκαλούνται από μια χημική διαδικασία, γνωστή ως «θερμική διαφυγή» κατά την οποία, η υπερθέρμανση μιας κυψέλης μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτή αντίδραση. Για την κατάσβεση των πυρκαγιών αυτών απαιτείται μείωση της θερμοκρασίας με νερό, κάτι για το οποίο μπορούν να χρειαστούν μέχρι και 9.500 λίτρα, σε αντίθεση με τις πυρκαγιές οχημάτων με θερμικό κινητήρα που χρειάζονται 2.000 έως 4.000 λίτρα.
Η θερμική διαφυγή είναι πιο κοινή σε ορισμένες χημικές συνθέσεις μπαταριών, όπως αυτές με κάθοδους νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου (NMC). Ωστόσο, η στροφή της βιομηχανίας προς τις μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP), οι οποίες είναι πιο σταθερές θερμικά, θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο πυρκαγιάς. Οι επόμενης γενιάς μπαταρίες solid state (με ηλεκτρολύτη στερεάς κατάστασης), υπόσχονται ακόμα μεγαλύτερη μείωση του κινδύνου, καθώς δεν χρησιμοποιούν εύφλεκτους ηλεκτρολύτες.
Σύμφωνα με την εταιρεία EV FireSafe, μια αυστραλιανή εταιρεία που παρακολουθεί τις πυρκαγιές ηλεκτρικών οχημάτων, οι πυρκαγιές σε ελαφριάς χρήσης ηλεκτρικά από το 2010 έως τον Ιούνιο του 2024 ξεπέρασαν κατά ελάχιστο τις 500, με περίπου 40 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά να βρίσκονται σε κυκλοφορία. Η πιθανότητα πυρκαγιάς ανέρχεται σε 1 στις 100.000 περιπτώσεις, ενώ τα δεδομένα της Tesla δείχνουν ότι πυρκαγιά συμβαίνει κάθε 209 εκατομμύρια χιλιόμετρα. Για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, η πιθανότητα είναι 7 φορές υψηλότερη.
Τα δεδομένα της έρευνας δείχνουν λοιπόν πως τα ηλεκτρικά δεν διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο πυρκαγιάς από τα συμβατικά αυτοκίνητα, και με την πρόοδο της τεχνολογίας μπαταριών, ο κίνδυνος θα μειωθεί ακόμα περισσότερο.