
Η εταιρεία BorgWarner, προμηθευτής εξαρτημάτων συστημάτων κίνησης, βλέπει αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά οχήματα με εκτεταμένη αυτονομία (extended-range electric vehicles – EREV), τα οποία επαναφέρουν ένα γνώριμο στοιχείο στο μείγμα: τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
«Οι αρχιτεκτονικές με range extender βρίσκονται σε άνοδο αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο Harry Husted, αντιπρόεδρος και επικεφαλής τεχνολογίας της BorgWarner. «Αυτή η αρχιτεκτονική φαίνεται πλέον πιο ελκυστική στους ανθρώπους».
Όπως εξήγησε, οι range extenders προσφέρουν διπλό όφελος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Τους επιτρέπουν να αξιοποιήσουν μέρος των επενδύσεων που έχουν ήδη κάνει στα ηλεκτρικά οχήματα — καθώς βασίζονται ουσιαστικά σε πλατφόρμες BEV — αλλά παράλληλα φέρνουν ξανά τον κινητήρα στο προσκήνιο», είπε ο Husted στο Automotive News Europe, στο περιθώριο της έκθεσης αυτοκινήτου IAA στο Μόναχο τον περασμένο μήνα. «Νομίζω πως κάποιοι πελάτες θέλουν να βλέπουν ακόμα έναν κινητήρα μέσα στο αυτοκίνητο».
Η BorgWarner δεν μπορούσε να δώσει συγκεκριμένα στοιχεία για το ποιο ποσοστό των εσόδων της θα προέρχεται από τα range extenders — τα οποία προς το παρόν διατίθενται κυρίως στην Κίνα. Ωστόσο, σύμφωνα με τον επικεφαλής στρατηγικής της εταιρείας, Paul Farrell, το 20% των συνολικών εσόδων της αμερικανικής προέρχεται από την Κίνα και το 70% αυτών των πωλήσεων αφορά εγχώριους κατασκευαστές.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές όπως η Li Auto κυριαρχούν στο τμήμα των EREV, ενώ οι range extenders αρχίζουν να διεισδύουν και στην Ευρώπη.
Η Leapmotor, κινεζική εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων που υποστηρίζεται από τη Stellantis, λάνσαρε το μεσαίο SUV C10 με επιλογή range extender σε τιμή κάτω των 40.000 ευρώ. Αντίστοιχα, η Mazda προσφέρει το SUV MX-30 με παρόμοια επιλογή.
Παράλληλα, ευρωπαϊκοί κατασκευαστές όπως οι BMW, Volkswagen Group, Stellantis και Ford Motor έχουν δηλώσει ότι θα ενσωματώσουν την τεχνολογία σε ορισμένα μοντέλα τους.
Οι Husted και Farrell σημείωσαν ότι η τεχνολογία αυτή μπορεί να έχει μέλλον και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου οι ιδιοκτήτες pick-up trucks θα μπορούσαν να νιώθουν μεγαλύτερη σιγουριά έχοντας έναν range extender, ειδικά για βαριές ρυμουλκίες ή ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.
«Αν πρέπει να ρυμουλκήσεις ή να μεταφέρεις φορτίο, ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα (BEV) δεν είναι η καλύτερη λύση», είπε ο Husted.
Ο Farrell πρόσθεσε ότι μακροπρόθεσμα οι range extenders είναι «πιθανότατα μια λύση» για την αμερικανική αγορά, όπου κυριαρχούν τα pick-up.
«Όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή, μπορεί να υπάρξει μια καλή ευκαιρία, αλλά προς το παρόν είναι νωρίς ακόμα», συμπλήρωσε.
Τον περασμένο μήνα η Stellantis ακύρωσε την ηλεκτρική έκδοση του Ram 1500 λόγω της μειωμένης ζήτησης για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, ωστόσο δήλωσε ότι σκοπεύει να λανσάρει ένα υβριδικό pick-up ελαφρού τύπου, το οποίο θα χρησιμοποιεί ενσωματωμένη γεννήτρια βενζίνης για να επεκτείνει την αυτονομία του ηλεκτροκινητήρα και της μπαταρίας.
Το μοντέλο αυτό, αρχικά γνωστό ως Ramcharger, θα κυκλοφορήσει του χρόνου και θα υιοθετήσει το όνομα του ακυρωθέντος φορτηγού, ως Ram 1500 REV.
Διαφορετικές στρατηγικές συστημάτων κίνησης
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα range extenders προσθέτει πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες, που αναγκάζονται να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους στα συστήματα κίνησης, καθώς οι αγορές παγκοσμίως κινούνται προς διαφορετικές κατευθύνσεις.
Η Κίνα παραμένει προσηλωμένη στα λεγόμενα «οχήματα νέας ενέργειας» (NEVs) — στα οποία περιλαμβάνονται τα range extenders, τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) και τα plug-in υβριδικά (PHEV).
Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες απομακρύνονται σταδιακά από τα BEV.
Η Ευρώπη, παρότι κατέγραψε ισχυρή ανάπτυξη φέτος στις πωλήσεις BEV και PHEV, βρίσκεται σε σταυροδρόμι ως προς το αν θα τηρήσει το σχέδιο να επιτρέπεται η πώληση μόνο μηδενικών εκπομπών νέων αυτοκινήτων από το 2035.
«Υπάρχει μια συνεχώς εξελισσόμενη συζήτηση σχετικά με το τι σχεδιάζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για την επόμενη πλατφόρμα», είπε ο Husted. «Τα καλά νέα είναι ότι διαθέτουμε όλα τα απαραίτητα στοιχεία στο χαρτοφυλάκιό μας — είτε πρόκειται για ηλεκτρικές μηχανές, inverter είτε για κάτι άλλο. Συνθέτουμε αυτό που χρειάζεται ο πελάτης».
Ο Farrell πρόσθεσε: «Διαθέτουμε ένα χαρτοφυλάκιο που μας επιτρέπει να πλοηγηθούμε μέσα σε αυτή την αβεβαιότητα καλύτερα από ό,τι αν είχαμε επενδύσει αποκλειστικά σε μία συγκεκριμένη τεχνολογία».
Ένα παράδειγμα αυτής της ευελιξίας είναι η μονάδα μετάδοσης πέντε σε ένα της BorgWarner, η οποία στην Κίνα είναι γνωστή ως «αφιερωμένο υβριδικό κιβώτιο ταχυτήτων». Περιλαμβάνει δύο ηλεκτρικούς κινητήρες, δύο inverter, κιβώτιο ταχυτήτων, μονάδα συμπλέκτη και μονάδα στάθμευσης.
«Όλα αυτά τα εξαρτήματα ενώνονται σε μία ενιαία μονάδα», δήλωσε ο Husted, προσθέτοντας ότι η BorgWarner έχει ήδη έναν ανώνυμο πελάτη στην Κίνα για το εξάρτημα αυτό, το οποίο —σύμφωνα με την εταιρεία— μειώνει το βάρος και το κόστος, ενώ βελτιώνει την αποδοτικότητα, την απόδοση και την ευελιξία στη σχεδίαση.