Ο πρώην επικεφαλής της τεχνητής νοημοσύνης στην Tesla Andrej Karpathy, Andrej Karpathy, ο οποίος εργάστηκε στο πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης της αυτοκινητοβιομηχανίας μέχρι το 2022, προειδοποιεί ότι δεν πρέπει να θεωρούμε πως η αυτόνομη οδήγηση είναι ένα λυμένο πρόβλημα και ότι πλήρως αυτόνομα οχήματα πρόκειται να κυκλοφορήσουν σύντομα.

Ο Karpathy είναι ένας ιδιαίτερα σεβαστή ηγετική φυσιογνωμία στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Το 2017, ο Elon Musk τον προσέλαβε από την OpenAI και πολύ σύντομα έγινε επικεφαλής της προσπάθειας της Tesla στον τομέα της AI, ηγούμενος μεταξύ άλλων της ανάπτυξης των νευρωνικών δικτύων για το Autopilot και το σύστημα Full Self-Driving (FSD). Αποχώρησε από την Tesla το 2022 και επέστρεψε για λίγο στην OpenAI το 2023, προτού ιδρύσει τη δική του εταιρεία στον τομέα της εκπαίδευσης στην τεχνητή νοημοσύνη, την Eureka Labs. Ο Σλοβάκο-Καναδός επιστήμονας υπολογιστών θεωρείται ένας από τους κορυφαίους ειδικούς στην υπολογιστική όραση, και ήταν πρωτοπόρος στην προσέγγιση της Tesla που βασίζεται αποκλειστικά σε κάμερες για την αυτόνομη οδήγηση. Ο Karpathy έδωσε πρόσφατα μια ομιλία στην εκδήλωση AI Startup School του Y Combinator και έκανε μερικά ενδιαφέροντα σχόλια σχετικά με την αυτόνομη οδήγηση. Ανακάλεσε μια εμπειρία του από το 2013, όταν ένας φίλος του που εργαζόταν τότε στην εταιρεία αυτόνομης οδήγησης της Google, η οποία σήμερα ονομάζεται Waymo, τον πήγε βόλτα με ένα αυτόνομο όχημα:

«Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και κάναμε μια διαδρομή περίπου 30 λεπτών γύρω από το Palo Alto — σε αυτοκινητοδρόμους, δρόμους κ.λπ. — και η διαδρομή ήταν τέλεια. Μηδενική ανθρώπινη παρέμβαση. Και αυτό ήταν το 2013. Πριν από περίπου 12 χρόνια. Μου έκανε εντύπωση, γιατί τότε, με αυτή την τέλεια διαδρομή, αυτή την τέλεια επίδειξη, σκέφτηκα: “Ε, η αυτόνομη οδήγηση είναι πια γεγονός, γιατί αυτό δουλεύει. Είναι απίστευτο.” Όμως, να που είμαστε εδώ, 12 χρόνια αργότερα, και συνεχίζουμε να δουλεύουμε πάνω στην αυτονομία. Συνεχίζουμε να δουλεύουμε πάνω σε ‘πράκτορες οδήγησης’ με τεχνητή νοημοσύνη. Ακόμα και σήμερα, δεν έχουμε πραγματικά λύσει το πρόβλημα.»

Δώδεκα χρόνια μετά, η Waymo σήμερα λειτουργεί με πάνω από 1.000 οχήματα στην Καλιφόρνια, την Αριζόνα και το Τέξας, πραγματοποιώντας εκατοντάδες χιλιάδες αυτόνομα δρομολόγια με πληρωμένους επιβάτες κάθε εβδομάδα. Ωστόσο, ο Karpathy επισημαίνει ότι αυτό δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα της αυτονομίας έχει λυθεί.

Συνεχίζει λέγοντας:

«Ίσως βλέπετε τα οχήματα της Waymo να κυκλοφορούν χωρίς οδηγό, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει πολύ τηλεχειρισμός και πολλοί άνθρωποι μέσα στον βρόχο αυτής της οδήγησης.»

Η Waymo έχει επιβεβαιώσει ότι χρησιμοποιεί τηλεχειρισμό σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά το ακριβές επίπεδο παρέμβασης δεν είναι ξεκάθαρο. Είναι βέβαιο, πάντως, ότι τουλάχιστον αποστέλλει απομακρυσμένες εντολές στα οχήματα όταν αυτά “κολλάνε”.

Ο Karpathy προσθέτει:

«Δεν έχουμε ακόμα ανακηρύξει την επιτυχία, αλλά πιστεύω ότι τελικά θα τα καταφέρουμε — απλώς πήρε πολύ περισσότερο χρόνο.»

Ο μηχανικός πρόσθεσε επίσης ότι «το λογισμικό είναι περίπλοκο» και ότι πιστεύει πως οι «πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης» — ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει ΑΙ συστήματα που εκτελούν εργασίες για λογαριασμό ανθρώπων, όπως η οδήγηση — θα χρειαστούν χρόνο για να ωριμάσουν. Κατά την άποψή του, δεν διανύουμε τη χρονιά των AI πρακτόρων, αλλά τη δεκαετία τους.

Προηγούμενο άρθροBMW: Ισορροπία μεταξύ EV και ICE – Τι λέει κορυφαίο στέλεχος του γκρουπ
Επόμενο άρθροFleet Europe Days 2025: Στις 22 & 23 Οκτωβρίου 2025 στο Λουξεμβούργο